Partnerzy portalu partner portalu partner portalu partner portalu partner portalu

Partner serwisu

partner serwisu
Mleko

Prezes ZPPM: Plan Morawieckiego jest niezwykle ambitny

Plan Premiera Morawieckiego jest niezwykle ambitny, a przy okazji rozłożony na szereg lat naprzód. Oczywiście nie ma nic złego w tym, że rząd tworzy sobie ambitne plany, w końcu jest to krok naprzód w stosunku do polityki "ciepłej wody w kranie". Pytanie podstawowe jednak brzmi, czy jest to plan realny i możliwy do osiągnięcia – mówi Marcin Hydzik, prezes Związku Polskich Przetwórców Mleka.

Prezes ZPPM: Plan Morawieckiego jest niezwykle ambitny
Marcin Hydzik, prezes ZPPM /fot.żelaznastudio

Autor: Roman Wieczorkiewicz, portalspożywczy.pl
Data: 22-02-2016, 10:04

Moim zdaniem, w sytuacji tak szybko zmieniającej się sytuacji międzynarodowej, zarówno politycznej, jak i ekonomicznej, sens tworzenia planów na 15-20 lat mija się z celem. Najskuteczniejsze są plany rozłożone na 4-5 lat, najlepiej na jedną kadencję parlamentarną. Dłuższe planowanie ma w tej sytuacji jedynie znaczenie PR-owskie – uważa prezes Hydzik.

W jego opinii, diagnoza stanu polskiej gospodarki jest słuszna, nikt przecież nie zaprzecza, że podstawowe motory rozwoju polskiej gospodarki, takie jak tania siła robocza, czy tez fundusze unijne będą z biegiem czasu tracić na znaczeniu. Pytanie tylko, czy postawiona diagnoza choroby doczekała się skutecznych narzędzi leczenia?

- Oczywiście sam program jest bardzo obszerny i trudno go w jednej, dość krótkiej wypowiedzi skomentować. Jednakże moje obawy budzi ufność w sprawczą i skuteczną siłę interwencji Państwa w gospodarkę oraz tworzenie czegoś w rodzaju państwowych czeboli, które mają rozruszać polski rynek i spowodować jego jakościową zmianę. Zawsze uważałem, że państwo, jako gospodarz i aktywny gracz na scenie gospodarczej, nie jest tak skuteczne, jak prywatni przedsiębiorcy. Państwowe firmy są gorzej zarządzane, wpływy polityczne decydują nie tylko o obsadzie ich najważniejszych stanowisk, ale są także instrumentem wpływania na decyzje gospodarcze - najlepszym tego przykładem jest ratowanie polskiego górnictwa przez państwowe koncerny energetyczne. Tego nie zrobiłby prywatny właściciel, gdyż po prostu by zbankrutował. A więc rola Państwa w gospodarce, według założeń tego planu, jest zdecydowanie za duża i jest po prostu przeceniana – twierdzi Marcin Hydzik.

Kolejna wątpliwość rodzi się po analizie założeń finansowych planu. Znacząca część z tego ponad biliona złotych ma pochodzić ze środków firm prywatnych, które mają zainwestować swoje wolne środki w cele nakreślone przez Premiera Morawieckiego. Jak zatem zachęcić właścicieli tych środków do podjęcia działań, na które nie zawsze będą mieli ochotę lub których sensowność ekonomiczna będzie wątpliwa? Obawiam się, że jest to bardziej myślenie życzeniowe, aniżeli realne założenie biznesowe.

Zdaniem Hydzika, dla samego sektora przetwórstwa mleka program nie będzie miał większego znaczenia. - Przetwórstwo mleka od wielu lat jest prywatne - bądź to w formie firm-spółek prawa handlowego, bądź to spółdzielni mleczarskich. Nic ma tu więc przestrzeni dla zwiększonej aktywności Państwa - chyba, że nastąpi powrót do idei państwowych gospodarstw rolnych połączonych z przetwórstwem. Natomiast można liczyć na to, że plan mógłby ewentualnie pomóc w promocji polskiej żywności na rynkach zagranicznych - polska żywność ma tak wielki potencjał, że mogłaby zostać symbolem polskiej gospodarki – zaznacza Marcin Hydzik.

Podobał się artykuł? Podziel się!

więcej informacji:

Marcin Hydzik RSS ALERT    /    ZPPM RSS ALERT    /    Plan Morawieckiego RSS ALERT    /    mleczarstwo RSS ALERT

KOMENTARZE (0)

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 34.234.207.100
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

subskrybuj portalspozywczy.pl

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku



Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami naszego portalu.

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!