Partnerzy portalu
partner portalu partner portalu

Partner serwisu

partner serwisu
Mleko

Prezes ZPPM: Zielony Ład to duży wzrost kosztów sektora rolno-spożywczego

Pod koniec ubiegłego roku Komisja Europejska zaprezentowała swoją nową politykę - tzw. „Zielony ład”, zaś kilka tygodni temu ogłosiła strategię „od pola do stołu”. Obydwa plany przewidują istotne zmiany w funkcjonowaniu europejskich gospodarek, w tym rolnictwa, które mają być wprowadzone na przestrzeni nadchodzących lat. Zeroemisyjność, recykling, żywność ekologiczna, bioróżnorodność, zero waste – to hasła które bardzo często przewijają się w obydwu dokumentach - powiedział serwisowi portalspożywczy.pl Marcin Hydzik, prezes Związku Polskich Przetwórców Mleka.

Prezes ZPPM: Zielony Ład to duży wzrost kosztów sektora rolno-spożywczego
Marcin Hydzik, prezes ZPPM

Autor: Roman Wieczorkiewicz, portalspożywczy.pl
Data: 16-06-2020, 14:13

Żywność z Polski, a zwłaszcza produkty mleczarskie, już teraz spełnia bardzo surowe wymagania odnośnie jakości i bezpieczeństwa – dostosowanie do tych wymogów było kosztowne. Rozumiemy, że należy przeciwdziałać negatywnym efektom zmian klimatu oraz zanieczyszczeniu środowiska, jednak trzeba wyraźnie powiedzieć, że proponowane strategie, to nie tylko wzniosłe cele, ale także wzrost kosztów dla całego sektora rolno-spożywczego.

W chwili obecnej ciągle nie wiemy, jak będą wyglądały szczegóły proponowanych rozwiązań. Nie wiemy również, jak będzie wyglądać Wspólna Polityka Rolna, która będzie musiała wpisywać się w cele obydwu strategii, a której kształt dopiero będzie się krystalizował w negocjacjach pomiędzy państwami członkowskimi. W naszej opinii WPR powinna nie tylko zawierać zachęty finansowe do realizacji celów strategii, ale również stanowić poduszkę finansową dla wprowadzanych zmian, aby producenci i przetwórcy żywności nie zostali dotknięci w nadmierny sposób kosztami dostosowania do nowej rzeczywistości.

Ponieważ realizacja celów strategii „od pola do stołu”, a zwłaszcza „zielonego ładu” obliczona jest na wiele lat do przodu, dostrzegamy tu nie tylko możliwość, ale wręcz konieczność ewaluacji – przeglądu każdego z tych planów, co pewien czas. To, czego w tej chwili brak obu strategiom, to dokładna ocena skutków ich wdrożenia, chociaż rzecz jasna, aktualny poziom ogólności sformułowań użytych w obydwu dokumentach na to nie pozwala. Postulujemy jednak aby każdy etap wprowadzanych zmian był dokładnie analizowany pod względem skutków, jakie przyniesie, a ewaluacja powinna dotyczyć także tego, co już zrobiono. Pozwoli to w razie konieczności korygować przyjęty kurs, co realnie rzecz biorąc i tak jest nie do uniknięcia, jeżeli ma się przed sobą kilkudziesięcioletnią perspektywę wdrażania jakiejkolwiek polityki. Tu z resztą widzę rolę organizacji branżowych, które powinny mocno zaangażować się w proces konsultacyjny.

więcej informacji:

Marcin Hydzik RSS ALERT    /    ZPPM RSS ALERT    /    mleczna środa RSS ALERT    /    Zielony Ład RSS ALERT    /    mleczarstwo RSS ALERT    /    Od pola do stołu RSS ALERT

KOMENTARZE (0)

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 3.81.28.10
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

subskrybuj portalspozywczy.pl

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku



Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami naszego portalu.

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!