Partnerzy portalu
partner portalu partner portalu
Mleko

Produkcja masła w UE najwyższa w XXI w.

W 2015 r. produkcja masła w Unii Europejskiej była na rekordowym poziomie od 1999 r. Było to związane z rosnącym popytem eksportowym, szczególnie do USA, gdzie konsumpcja masła rośnie z uwagi na wycofywanie tłuszczów trans z produkcji żywności – mówi Paweł Wyrzykowski, ekspert rynków rolnych, BGŻ BNP Paribas.

Produkcja masła w UE najwyższa w XXI w.

Autor: Bank BGŻ BNP Paribas
Data: 08-03-2016, 15:42

Według danych KE (MMO), w 2015 r. produkcja masła w UE zwiększyła się o 4,7% do 2,1 mln t. Wśród głównych producentów największy wzrost – o ponad 20% do 200 tys. t - odnotowano w Irlandii. Produkcja w Polsce zwiększyła się o 8,9% do 187,8 tys. Z kolei u największego producenta – Niemiec - wzrosła o 5,7% do 517,3 tys. t, a we Francji o 0,5% do 447,6 tys. t.

Zaznacza, iż mimo znaczącego wzrostu produkcji, ceny masła w UE w 2015 r. obniżyły się w mniejszym stopniu niż większość pozostałych produktów mleczarskich, średnio, w porównaniu z 2014 r. o 12%, podczas gdy OMP o 31%, PMP o 22%, a serów o ok. 20%. Warto też zauważyć, że z uwagi na osłabienie euro wobec dolara, ceny masła w UE wyrażone w dolarze amerykańskim obniżyły się o 27% do 323 USD za 100 kg. W związku z tym, przeciętne ceny masła w UE w 2015 r. były aż o 29% niższe od notowanych w USA, podczas gdy jeszcze w 2014 r. różnica ta wynosiła zaledwie 6%. Co więcej ceny masła w UE znacząco zbliżyły się cen masła w Oceanii. W 2015 r. unijne masło było przeciętnie tylko o 2% droższe od masła w Oceanii, podczas gdy w 2014 r. różnica ta wyniosła 20%.

Konkurencyjność cenowa unijnego masła spowodowała znaczący wzrost jego sprzedaży na rynki zewnętrzne. Według danych KE w 2015 r. z UE wyeksportowano 135,4 tys. t masła, tj. o 13% więcej niż w 2014 r. Stopniowe wycofywanie tłuszczów trans w USA skutkuje znaczącym wzrostem popytu na masło. W efekcie w 2015 r. jego przywóz z UE do USA wzrósł dwukrotnie do 17,4 tys. t. Eksport do Arabii Saudyjskiej zwiększył się o ponad połowę do 14,1 tys. t, a do Egiptu 3-krotnie do 11,2 tys. t, do Turcji – o 57% do 8,3 tys. t oraz do Chin o 62% do 5,9 tys. t. - mówi ekspert rynków rolnych, BGŻ BNP Paribas.

Wg danych CLAL spożycie masła na osobę w USA, w 2015 r. zwiększyło się o 5,3% do 2,6 kg, a wg prognoz USDA w 2016 r. ma zwiększyć się o 2,4%. Należy zauważyć, że mimo znaczącego wzrostu poziom konsumpcji masła w USA pozostaje zdecydowanie niższy od notowanego w UE (4,4 kg) i Nowej Zelandii (4,8 kg). Istnieje więc potencjał do dalszego wzrostu popytu na masło w tym kraju, tym bardziej, że Rządowa Agencja Żywności i Leków (FDA) wydała rozporządzenie całkowicie zakazujące, od czerwca 2018 r., stosowania tzw. tłuszczów trans (utwardzonych) w produkcji żywności dla ludzi.

Dodaje, że w tym kontekście warto przywołać sprawozdanie KE z dnia 3.12.2015 r. na temat obecności izomerów trans kwasów tłuszczowych w żywności oraz w ogólnej diecie populacji Unii, w którym wskazuje na „konieczność kontynuowania i przyspieszenia prac w tym obszarze poprzez zgromadzenie większej ilości informacji oraz opracowanie pełniejszej analizy skali problemu, którym należy się zająć, a także różnych możliwych rozwiązań, w szczególności wariantu polegającego na wprowadzeniu dopuszczalnych prawnie limitów zawartości przemysłowo produkowanych TFA”. Wprowadzenie ewentualnych obostrzeń w tym zakresie mogłoby skutkować podobnym efektem popytowym jak w USA.  

Podobał się artykuł? Podziel się!

więcej informacji:

BGŻ BNP Paribas RSS ALERT    /    Paweł Wyrzykowski RSS ALERT    /    masło RSS ALERT    /    rynek masła RSS ALERT    /    spożycie masła RSS ALERT

KOMENTARZE (0)

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 18.207.106.142
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

subskrybuj portalspozywczy.pl

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku



Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami naszego portalu.

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!