Partnerzy portalu
partner portalu partner portalu
Mleko

Prof. Sznajder: Zmiana stawek VAT nie zmieni w znacznym stopniu konsumpcji mleka

Mleczarstwo dostarcza zarówno produkty luksusowe (o dużej wartości dodanej) jak i produkty pierwszej potrzeby. Sadzę że suma spożywanych w Polsce produktów mlecznych nie powinna się zmienić - powiedział serwisowi portalspożywczy.pl prof. Michał Sznajder kierownik Katedry Rynku i Marketingu oraz dziekan Wydziału Ekonomiczno - Społecznego Uniwersytetu Przyrodniczego w Poznaniu.

Prof. Sznajder: Zmiana stawek VAT nie zmieni w znacznym stopniu konsumpcji mleka

Autor: Roman Wieczorkiewicz, portalspożywczy.pl
Data: 16-11-2010, 14:50

Jego zdaniem nastąpi natomiast przesunięcie w konsumpcji na korzyść mleka pitnego oraz prostych, tańszych serów twarogowych. Tych produktów więcej będą kupować konsumenci. Zmniejszy się popyt na galanterię mleczną i na drogie sery twarde i miękkie.

Profesor zwraca uwagę, że margines ruchu dla firm mlecznych jest bardzo ograniczony. Właściwie prawie żaden. - Zmiana stawek VAT jest decyzją rządową i to on ponosi odpowiedzialność za wszelkie skutki tak pozytywne jak i negatywne tej decyzji. Rząd rozpatrując tę zmianę z punktu widzenia finansów publicznych powinien jednak znać skutki tej decyzji dla poszczególnych branż. Czy je zna? Tego nie wiem - mówi Michał Sznajder.

Z dniem 1.01.2011 r. wchodzą w życie nowe stawki VAT 23 proc., 8 proc. i 5 proc. (na niektóre produkty żywnościowe). Ponadto, tego samego dnia wchodzi w życie nowe PKWiU z roku 2008. Profesor zwraca także uwagę, że wraz ze wzrostem długu publicznego podstawowa stawka VAT w kolejnych latach może wzrosnąć aż do 25 proc. - Zapowiadają się więc znaczące zmiany w ekonomii państwa, w ekonomii firm w szczególności w rachunkowości, w finansach, w popycie ma produkty mleczne, w handlu zagranicznym ale także w budżetach domowych. Rozważając perspektywę czasową należy spodziewać się skutków natychmiastowych, średnioterminowych i długookresowych. Inaczej skutki odczują rolnicy, inaczej firm branży i wreszcie inaczej branża mleczarska jako całość - mówi Michał Sznajder.

Podobał się artykuł? Podziel się!

więcej informacji:

Michał Sznajder RSS ALERT    /    mleczarstwo RSS ALERT    /    sery RSS ALERT    /    VAT RSS ALERT    /    galanteria mleczarska RSS ALERT

KOMENTARZE (0)

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 3.92.74.105
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

subskrybuj portalspozywczy.pl

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku



Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami naszego portalu.

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!