• partner portalu
  • partner portalu
Partnerzy portalu

Rośnie dynamika eksportu serów tartych i świeżych z UE

- Sery i twarogi stanowią główną pozycję w eksporcie produktów mleczarskich z Unii Europejskiej. W 2016 r. przychody ze sprzedaży tych produktów na rynki krajów pozaunijnych wyniosły 3,6 mld EUR co stanowiło 40 proc. całkowitej wartości eksportu produktów mleczarskich z UE - informuje Paweł Wyrzykowski, ekspert rynków rolnych, BGŻ BNP Paribas.
  • Autor: BGŻ BNP Paribas
  • Data: 13-02-2018, 14:08
Rośnie dynamika eksportu serów tartych i świeżych z UE
fot. shutterstock

Po pierwszych dziesięciu miesiącach 2017 r. wartość eksportu serów i twarogów z UE wyniosła 3,3 mld EUR czyli o 11% więcej niż w analogicznym okresie przed rokiem. Wg danych Eurostat, wolumen sprzedanych na rynki zagraniczne serów i twarogów wyniósł 695,8 tys. t i był o 4,5% większy niż w pierwszych dziesięciu miesiącach 2016 r.

Wyrzykowski zwraca uwagę, że poszczególne rodzaje tych produktów charakteryzowały się odmienną dynamiką zmian eksportu.

Szukasz magazynu do wynajęcia. Zobacz ogłoszenia na PropertyStock.pl

- Najważniejszą, pod względem wolumenu, pozycję w eksporcie serów i twarogów  z UE zajmują sery dojrzewające. W pierwszych dziesięciu miesiącach 2017 r. ich eksport wyniósł 433,7 tys. t (czyli 62% wolumenu eksportu) i był o 1,6% większy niż w analogicznym okresie przed rokiem. Wśród największych odbiorców znalazły się Stany Zjednoczone (99,3 tys. t, spadek o 0,8%), Japonia (57,1 tys. t, wzrost o 27,5%) i Szwajcaria (22,9 tys. t, spadek o 0,5%). Ponadto warto zauważyć, że wolumen eksportu serów dojrzewających do Chile zwiększył się z 7,1 do 16,1 tys. t - dodaje.

Drugą pozycję zajmują sery świeże. W ich przypadku eksport z UE w pierwszy dziesięciu miesiącach 2017 r. zwiększył się o 15,0% do 139,4 tys. t. Największym ich odbiorcą była Korea Pd., gdzie sprzedaż osiągnęła 32,8 tys. t, była o 16,4% większa niż w analogicznym okresie 2016 r. Do Szwajcarii sprzedano 20,5 tys. t serów świeżych (wzrost o 14,4%).

Analityk zwraca uwagę, że w przypadku serów topionych, poziom ich eksportu ze Wspólnoty był na takim samym poziomie jak w pierwszych dziesięciu miesiącach 2016 r. i wyniósł 83,4 tys. t.

- Sprzedaż do największego odbiorcy, Arabii Saudyjskiej zwiększyła się o 5,1% do 11,9 tys. t, a do drugiego, Iraku wzrosła o 3,9% do 10,2 tys. t. Wzrost zbytu odnotowano również w przypadku Japonii, gdzie wysłano 6,9 tys. t, o 8,2% więcej niż przed rokiem - dodał.

Wyrzykowski przyznaje, że chociaż sery tarte lub proszkowane nie stanowią znaczącej pozycji w sprzedaży z UE serów i twarogów (3,7% udział) to należy zauważyć, że w pierwszych dziesięciu miesiącach 2017 r. ich eksport zwiększył się o 19,2% (r/r) do 26,0 tys. t.

- Co prawda zmniejszyła się, o 0,5% do 2,9 tys. t, sprzedaż do największego odbiorcy, Libanu, ale do pozostałych głównych odbiorców odnotowano znaczący wzrost. Eksport do Japonii zwiększył się o 32,5% do 2,7 tys. t, do Szwajcarii o 37,4% do 2,4 tys. t, a do Chin o 61,5% do 2,3 tys. t - dodał.

Niewielki wzrost eksportu odnotowano w przypadku serów z przerostami niebieskiej pleśni (o 3,3% do 13,3 tys. t). Zmniejszyła się sprzedaż do Stanów Zjednoczonych – o 3,9% do 3,8 tys. t. Warto natomiast zauważyć wzrost sprzedaży do Australii – o 32,5% do 1,4 tys. t.

Powiązane tematy:

Partnerzy serwisu
  • partner serwisu
  • partner serwisu
subskrybuj portalspozywczy.pl

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku



Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami naszego portalu.

Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

NEWSLETTER

Bądź na bieżąco!

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do odwołania zgody oraz prawo sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl. Wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego przed jej wycofaniem.

W dowolnym czasie możesz określić warunki przechowywania i dostępu do plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej.

Jeśli zgadzasz się na wykorzystanie technologii plików cookies wystarczy kliknąć poniższy przycisk „Przejdź do serwisu”.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!