• partner portalu
  • partner portalu
  • partner portalu
Partnerzy portalu

Rośnie eksport artykułów mlecznych

Początek drugiego półrocza br. przyniósł dalszą poprawę wyników handlu zagranicznego przetworami mleczarskimi. Według wstępnych danych Ministerstwa Finansów (za MRiRW) w lipcu br. wartość eksportu artykułów mlecznych była o prawie 3 proc. wyższa niż w analogicznym okresie przed rokiem, i wyniosła 113 mln euro. W walucie krajowej wartość sprzedaży zwiększyła się o prawie 10 proc. w relacji rocznej do 480,6 mln zł.
  • Autor: Bank BGŻ
  • Data: 18-09-2012, 11:26
Rośnie eksport artykułów mlecznych
Ogółem, w ciągu pierwszych siedmiu miesięcy br. wartość sprzedaży artykułów mlecznych na rynki zagraniczne zwiększyła się o prawie 4 proc.

Niewielki przyrost wartości jest przede wszystkim konsekwencją spadków cen przetworów mleczarskich na rynkach światowych. Dla przykładu w lipcu masło w portach Oceanii było o 37 proc. tańsze niż rok temu. W efekcie, mimo że wolumen eksportu masła w lipcu był o 10 proc. wyższy w relacji rocznej (wyniósł 2,6 tys. t), jego wartość zmniejszyła się o ponad 40 proc. do 5,9 mln euro. Przy wzroście ilości wywozu o ponad 21 proc. r/r (29,0 tys. t) spadła też wartość eksportu mleka płynnego i śmietany - o prawie 12 proc. do 16,3 mln euro.

Jedynie w odniesieniu do produktów wyżej przetworzonych, takich jak jogurty czy maślanka, odnotowano obniżkę zarówno wolumenu jak i wartości sprzedaży na rynki zagraniczne - odpowiednio o prawie 7 proc. do 9,3 mln euro i 8 proc. do 9,0 tys. ton. Są to jednak artykuły kierowane głównie na rynek unijny, więc prawdopodobnie spowolnienie gospodarcze notowane w tych krajach przełożyło się na spadek popytu importowego na przetwory o wyższej wartości dodanej. Oczekujemy, że sytuacja taka może utrzymać się jeszcze w 2013 roku.

Ogółem w ciągu pierwszych siedmiu miesięcy br. wartość sprzedaży artykułów mlecznych na rynki zagraniczne zwiększyła się o prawie 4 proc. wobec analogicznego okresu ubiegłego roku do 771,9 mln euro. Największe zmiany odnotowano w przypadku serwatki: +40 proc. w relacji rocznej do 102,4 mln euro, oraz serów: + 13 proc. do 303,9 mln euro. Istotnie spadła natomiast wartość eksportu masła - o ponad 35 proc. do 59,3 tys. euro.

Szukasz magazynu do wynajęcia. Zobacz ogłoszenia na PropertyStock.pl

W mniejszym stopniu obniżyła się wartość wywozu mleka płynnego - o ponad 5 proc. w relacji rocznej do 97,2 mln euro - oraz maślanki i jogurtów - o 6 proc. do 71,3 mln euro.

Największym partnerem handlowym Polski pozostają Niemcy. W okresie styczeń-lipiec ich udział w naszym eksporcie przekraczał, podobnie jak przed rokiem, 19 proc. Rynek ten, ze względu na odległość, ma przede wszystkim znaczenie w sprzedaży mleka płynnego - ponad 70 proc. tego produktu kierowane jest do Niemiec.

W tym roku rośnie też znaczenie Rosji jako odbiorcy polskich produktów mlecznych. Jej udział w wartości eksportu zwiększył się z 3 proc. przed rokiem do 5,5 proc. w bieżącym (w tym 11 proc. w przypadku serów). Bardzo prawdopodobne, że wejście Rosji do WTO z dniem 23 sierpnia br. pozwoli na jeszcze większe ożywienie w wymianie handlowej z tym krajem.

Powiązane tematy:

Partnerzy serwisu
  • partner serwisu
  • partner serwisu
  • partner serwisu
subskrybuj portalspozywczy.pl

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku



Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami naszego portalu.

Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

NEWSLETTER

Bądź na bieżąco!

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do odwołania zgody oraz prawo sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl. Wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego przed jej wycofaniem.

W dowolnym czasie możesz określić warunki przechowywania i dostępu do plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej.

Jeśli zgadzasz się na wykorzystanie technologii plików cookies wystarczy kliknąć poniższy przycisk „Przejdź do serwisu”.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!