Partnerzy portalu
  • partner portalu
  • partner portalu
  • partner portalu
  • partner portalu

Rośnie eksport polskich produktów mlecznych do Chin

  • Autor: portalspożywczy.pl
  • Data: 16-07-2021, 20:07
Jak wynika z danych Ministerstwa Finansów, w pierwszych czterech miesiącach 2021 roku wartość eksportu z Polski do Chin mleka i produktów mleczarskich wyniosła 53 mln euro.
Rośnie eksport polskich produktów mlecznych do Chin
Polskie produkty mleczne częściej trafiają do Chin /fot. Unsplash

W ciągu pierwszych czterech miesięcy bieżącego roku wartość eksportu z Polski produktów mleczarskich obejmujący kody CN 0401–0406, 2105 oraz wybrane produkty z pozycji CN 3501 wyniosła 852 mln EUR (3,9 mld zł) i rok do roku była o około 8% wyższa.

Głównym odbiorcą polskich produktów mleczarskich jest rynek UE-27. W okresie styczeń-kwiecień 2021 roku udział tych krajów w wartości eksportu wyniósł 62%, a w przeliczeniu na pieniądze było to 531 mln EUR. W porównaniu z takim samym okresem było to więcej o 9,5%.

Szukasz magazynu do wynajęcia. Zobacz ogłoszenia na PropertyStock.pl

Gdzie jedzie polskie mleko?

Głównymi odbiorcami produktów mlecznych były: Niemcy (19% wartości i 163 mln EUR), Czechy (6% i 52 mln EUR), Włochy i Niderlandy (po około 5% – odpowiednio 41 mln EUR i 39 mln EUR) oraz Rumunia (4% i 34 mln EUR).

Z kolei eksport do krajów WNP był niewielki i w pierwszych czterech miesiącach tego roku wyniósł 5%. Łączna wartość wyeksportowanych tam produktów to 41 mln EUR, to jest o 14% mniej niż w tym samym okresie ubiegłego roku.

Szczególnie dobrze wygląda eksport do Chin. W okresie od stycznia do końca kwietnia bieżącego roku polskie zakłady mleczarskie za Wielki Mur wyeksportowały za kwotę 53 mln EUR, co w całym portfelu eksportowym stanowi 6%.

Eksport mleka o Chin - nie ma zaskoczenia

– To, że rośnie nasz eksport do Chin, to nie jest zaskoczenie, bowiem polska branża mleczarska od lat systematycznie i metodycznie pracuje nad tym rynkiem. Działania promocyjne prowadzone na chińskim rynku przez Polską Izbę Mleka są widoczne. Jeszcze 5 lat temu wpisanie w chińską wyszukiwarkę Baidu chińskiej frazy „bolan niunai” czyli „polskie mleko” nie dawało prawie żadnego wyniku. Obecnie wyniki są liczne i co najważniejsze pozytywne – powiedział Jacek Strzelecki, ekspert od chińskiego prawa bezpieczeństwa żywności oraz rynku rolnego i rolno-spożywczego.

Według danych GACC (General Administration of Customs China) Polska jest siódmym na świecie, a 4 z UE, eksporterem do Chin mleka i produktów mleczarskich.

Eksport produktów mleczarskich na cele paszowe

– Pozycja Polski powinna się zmienić na plus jeszcze w tym roku, bowiem od marca tego roku polskie mleczarnie mogą eksportować do Państwa Środka produkty mleczarskie na cele paszowe. Branża o to zabiegała od dawna. Produkowane przez nasze mleczarnie mleko w proszku, serwatka w proszku, permeat serwatkowy na cele paszowe plasują się na najwyższej półce jakościowej i bezpieczeństwa, a do tego – w porównaniu z konkurencją – są dla chińskich kontrahentów atrakcyjne cenowo. Spodziewam się, że będzie to kolejny po mleku UHT nasz hit eksportowy – wyjaśnił Strzelecki.

Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

Powiązane tematy:

Partner serwisu
  • partner portalu
Bądź na bieżąco!Subskrybuj nasz newsletter
Obserwuj nas

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!