Partnerzy portalu
partner portalu partner portalu partner portalu partner portalu

Partner serwisu

partner serwisu
Mleko

Rynki wschodzące coraz ważniejsze w eksporcie produktów mleczarskich z UE

Według wstępnych danych Eurostat, w 2019 r. wartość wyeksportowanych z Unii Europejskiej (wliczając Wielką Brytanię) produktów mleczarskich wyniosła 11,6 mld EUR i była o 14 proc. większa niż przed rokiem - poinformował Paweł Wyrzykowski, analityk sektora rolno-spożywczego w BNP Paribas.

Rynki wschodzące coraz ważniejsze w eksporcie produktów mleczarskich z UE
W 2019 r. wartość eksportu produktów mleczarskich z Unii Europejskiej wzrosła o 14% - informuje Paweł Wyrzykowski z BNP Paribas, fot. PTWP

- Wartość sprzedaży tych produktów do największego ich odbiorcy z rynku unijnego – Chin – zwiększyła się o 287 mln EUR (o 24%) do 1,46 mld EUR, co stanowiło 12,7% wartości eksportu ogółem. Również w odniesieniu do drugiego rynku zbytu – Stanów Zjednoczonych, sprzedaż wzrosła o 134 mln EUR (o 12%) do 1,24 mld EUR. Na kolejnych miejscach pod względem przyrostu wartości znalazły się Egipt i Filipiny. Wartość eksportu do Egiptu wzrosła o 85 mln EUR (o 48%) do 261 mln EUR a do Filipin o 77 mln EUR (o 47%) do 241 mln EUR, co pokazuje, że rynki wschodzące nabierają dla unijnego eksportu coraz większego znaczenia - informuje analityk.

Najbardziej dynamiczny wzrost eksportu z UE odnotowano w przypadku masła i pozostałych tłuszczów mlecznych - o 21,6% do 1,14 mld EUR.

- Przez większą część roku unijne masło było konkurencyjne cenowo w porównaniu z masłem z Nowej Zelandii. W konsekwencji z UE, w 2019 r., wyeksportowano 214 tys. t masła i pozostałych tłuszczów mlecznych czyli o 35% więcej niż w 2018 r - wskazuje ekspert.

Wyrzykowski zwraca uwagę, że w 2019 r. wartość eksportu proszków mlecznych ze Wspólnoty zwiększyła się o 17,4% do 3,54 mld EUR, co stanowiło ponad 30% łącznej wartości sprzedaży produktów mleczarskich na rynki pozaunijne.

- Zwiększony popyt eksportowy z regionu Azji Południowo-Wschodniej skutkował większą, o 18%, sprzedażą odtłuszczonego mleka w proszku, która osiągnęła 915 tys. t (najwięcej w historii). W konsekwencji większego popytu, cena OMP między grudniem 2018 a grudniem 2019 r. wzrosła o 46%. Z kolei eksport pełnego mleka w proszku zmniejsza się od trzech lat, w 2019 r. wyniósł 297 tys. t i był o 11% mniejszy niż przed rokiem - dodaje.

Czwarty rok z rzędu wzrasta wolumen eksportu serów i twarogów. W 2019 r. wyniósł 879,7 tys. t i był o 5,7% większy w 2018 r. i o 22,4% większy niż w 2015 r. Wartość eksportu tych produktów w 2019 r. zwiększyła się o 8,3% do 4,35 mld EUR, co stanowiło 37,6% wartości sprzedaży produktów mleczarskich z UE.

- Największym, wśród krajów UE, eksporterem produktów mleczarskich była Francja. W 2019 r. wartość eksportu z tego kraju przekroczyła 2,0 mld EUR i była o 8,2% większa niż w 2018 r., stanowiąc 17% całkowitej wartości eksportu z UE. Francja przeskoczyła Niderlandy, z których eksport również wzrósł, ale w tempie 2-proc., do niespełna 2 mld EUR. Wartość eksportu z Niemiec wyniosła natomiast 1,56 mld EUR i była o 18% większa niż w 2018 r. Eksport na rynki trzecie jest dość silnie skoncentrowany. Wartość sprzedaży pozaunijnej z tych trzech krajów stanowiła blisko połowę całkowitej wartości produktów mleczarskich z UE - podsumowuje analityk.

Podobał się artykuł? Podziel się!

więcej informacji:

produkty mleczarskie RSS ALERT    /    Paweł Wyrzykowski RSS ALERT    /    BNP Paribas RSS ALERT

KOMENTARZE (0)

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 18.232.188.251
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

subskrybuj portalspozywczy.pl

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku



Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami naszego portalu.

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!