Partnerzy portalu partner portalu partner portalu partner portalu partner portalu

Partner serwisu

partner serwisu
Mleko

Sery i twarogi najważniejszą pozycją polskiego eksportu mleczarskiego

W 2011 roku sery pozostały najważniejszą pozycją polskiego eksportu mleczarskiego z 35,5 proc. udziałem w jego łącznej wartości. W ubiegłym roku poza granice naszego kraju wysłano 151 tys. ton tych przetworów, o 0,7 proc. mniej niż rok wcześniej, jednak wskutek wyższych cen odnotowano 10 proc. wzrost wartości eksportu, która osiągnęła poziom 483,8 mln EUR (673,95 mln USD) - informuje FAMMU/FAPA.

Najważniejszym rodzajem eksportowanych serów są sery dojrzewające. Ich wywóz stanowił ponad połowę wartości (niemal 255 mln EUR) i 46% wolumenu (czyli 70,1 tys. ton) wszystkich serów, jakie w ubiegłym roku trafiły z Polski za granicę. Oznaczało to 10% wzrost wartości, przy niemal identycznej ilości jak przed rokiem. Dzięki dynamicznej zwyżce eksportu drugą istotną kategorię stanowią obecnie sery świeże i twarogi (od lat zajmowały one trzecią pozycję pod względem wartości eksportowanych serów).

W wywozie z 2011 roku odnotowano 23% wzrost wartości (do 113,2 mln EUR, jest to 23% udział w eksporcie serów ogółem), zaś wolumen sprzedaży wzrósł o 29% względem 2010 roku do 43,93 tys. ton. Tradycyjnie słabsze wyniki ilościowe niż w przypadku serów dojrzewających odnotowano w wywozie serów przetworzonych, gł. topionych; wolumen spadł o 3% do 34,3 tys. ton, a wartość wzrosła zaledwie o 7% do 104,2 mln EUR, co stanowiło ponad 1/5 wartości eksportu serów ogółem. Z tytułu wywozu 2,55 tys. ton pozostałych typów serów (z przerostami błękitnej pleśni oraz tartych lub proszkowanych) uzyskano łącznie 11,6 mln EUR.

Najważniejszymi odbiorcami serów i twarogów z Polski są państwa UE (wartościowo 76% za 367,8 mln EUR). W ubiegłym roku wśród głównych rynków eksportu serów nastąpiły niewielkie zmiany.

W dalszym ciągu rosła wartość sprzedaży serów do Czech - głównego odbiorcy polskich serów. W 2011 roku wysłano tam 27,1 tys. ton serów i twarogów, (+1,4% w skali roku) za 85,9 mln EUR (+15,5% w skali roku). Jeszcze większą zwyżkę odnotowano w sprzedaży serów do Włoch, które zajmują drugie miejsce w strukturze odbiorców polskich serów (wolumen wzrósł o 16,5% do 17,9 tys. ton, w ujęciu wartościowym odnotowano zwyżkę 35,6% do 61,6 mln EUR).

Ponadto pozytywnym aspektem są obserwowane w dalszym ciągu spore zwyżki wywozu poza Jednolity Rynek Unii Europejskiej (wyjątkiem jest Rosja, która ogranicza import art. rolno-spożywczych). Eksport na Ukrainę w ujęciu wartościowym zwiększył się niemal o 22% do 9,4 mln EUR, zaś ilościowo odnotowano ponad 12% wzrost wywozu do 2,5 tys. ton. O 17,2% wzrosła wartość eksportu do USA, znaczącego światowego eksportera nabiału, do 6,7 mln EUR i 1,9 tys. ton (+14,2%).

Podobał się artykuł? Podziel się!

więcej informacji:

eksport produktów mleczarskich RSS ALERT    /    sery RSS ALERT

KOMENTARZE (0)

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 3.239.233.139
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

subskrybuj portalspozywczy.pl

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku



Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami naszego portalu.

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!