• partner portalu
  • partner portalu
  • partner portalu
Partnerzy portalu

Sery i twarogi najważniejszą pozycją polskiego eksportu mleczarskiego

W pierwszej połowie 2012 roku sery pozostały najważniejszą pozycją polskiego eksportu mleczarskiego z 37,2 proc. udziałem w jego łącznej wartości. W ciągu pierwszych sześciu miesięcy bieżącego roku poza granice naszego kraju wysłano 83,4 tys. ton tych przetworów, o 15,7 proc. więcej niż w analogicznym okresie ubiegłego roku - informuje FAMMU/FAPA.
  • Autor: FAMMU/FAPA
  • Data: 05-10-2012, 14:36
Sery i twarogi najważniejszą pozycją polskiego eksportu mleczarskiego

Tym samym odnotowano 13% wzrost wartości eksportu tych artykułów spożywczych, a osiągnęła ona poziom 259,4 mln EUR. Najważniejszym rodzajem eksportowanych serów są sery dojrzewające. Ich wywóz w pierwszym półroczu 2012 r. stanowił 54% wartości (niemal 140,45 mln EUR) i 59% wolumenu (czyli 49,5 tys. ton) wszystkich serów, jakie od stycznia do końca czerwca bieżącego roku trafiły z Polski za granicę. Oznaczało to 21% wzrost wartości, przy 8% spadku ilości względem analogicznego okresu 2011 roku.

W związku ze spadkiem wartości eksportu, stanowiące w 2011 roku drugą istotną kategorię sery świeże i twarogi powróciły obecnie na zajmowane od lat (przed 2011 r.) trzecie miejsce. W wywozie z pierwszej połowy bieżącego roku odnotowano 6% spadek wartości (do 51,77 mln EUR, jest to 20% udział w eksporcie serów ogółem), zaś wolumen sprzedaży wzrósł o 6% względem analogicznego okresu 2011 roku do 25,19 tys. ton. Tradycyjnie słabsze wyniki ilościowe niż w przypadku serów dojrzewających odnotowano w wywozie serów przetworzonych, gł. topionych; wolumen spadł o 10% do 3,45 tys. ton, a wartość wzrosła o 15% do 61,29 mln EUR, co stanowiło niemal 1/4 wartości eksportu serów ogółem. Z tytułu wywozu 5,44 tys. ton pozostałych typów serów (z przerostami błękitnej pleśni oraz tartych lub proszkowanych) uzyskano łącznie 5,9 mln EUR.

Szukasz magazynu do wynajęcia. Zobacz ogłoszenia na PropertyStock.pl

Najważniejszymi odbiorcami serów i twarogów z Polski są państwa UE (wartościowo 70% za 180,9 mln EUR). W pierwszej połowie bieżącego roku wśród głównych rynków eksportu serów nastąpiły niewielkie zmiany. W dalszym ciągu rosła wartość sprzedaży serów do Czech głównego odbiorcy polskich serów. W ciągu pierwszych sześciu miesięcy 2012 r. roku wysłano tam 13,5 tys. ton serów i twarogów, (+5,6% względem podobnego okresu 2011 r.) za 41,8 mln EUR (+2,5%). Znacznie większą zwyżkę odnotowano w sprzedaży serów do Niemiec, które zajmują drugie miejsce w strukturze odbiorców polskich serów (wolumen wzrósł o 44,8% do 10,6 tys. ton, w ujęciu wartościowym odnotowano 40% zwyżkę do 30,6 mln EUR).

Ponadto pozytywnym aspektem są obserwowane w dalszym ciągu spore zwyżki wywozu poza Jednolity Rynek Unii Europejskiej. Szczególnie warto tutaj zwrócić uwagę na 94,5% wzrost wartości wywozu do Rosji do 28,6 mln EUR, która w pierwszym półroczu była trzecim odbiorcą serów z Polski. Eksport na Ukrainę uległ podwojeniu zarówno w ujęciu wartościowym (do 7,9 mln EUR), jak i ilościowym (do 2,1 tys. ton). O 14,4% zmniejszyła się natomiast wartość wywozu do USA, znaczącego światowego eksportera nabiału, do 3 mln EUR i 0,9 tys. ton (-6,3%).

Powiązane tematy:

Partnerzy serwisu
  • partner serwisu
  • partner serwisu
  • partner serwisu
subskrybuj portalspozywczy.pl

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku



Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami naszego portalu.

Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

NEWSLETTER

Bądź na bieżąco!

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do odwołania zgody oraz prawo sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl. Wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego przed jej wycofaniem.

W dowolnym czasie możesz określić warunki przechowywania i dostępu do plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej.

Jeśli zgadzasz się na wykorzystanie technologii plików cookies wystarczy kliknąć poniższy przycisk „Przejdź do serwisu”.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!