Partnerzy portalu partner portalu partner portalu partner portalu partner portalu

Partner serwisu

partner serwisu
Mleko

Spadła wartość polskiego eksportu mleczarskiego

W całym 2015 roku z Polski wyeksportowano przetwory mleczarskie o łącznej wartości niespełna 1,62 mld EUR, czyli o 15% mniej niż w 2014 r. Import mleczarski zmniejszył się w tym czasie o 2% do 746,3 mln euro – informuje FAMMU/FAPA.

Spadła wartość polskiego eksportu mleczarskiego
Spadła wartość eksportu mleczarskiego

Autor: FAMMU/FAPA
Data: 29-03-2016, 18:56

Na skutek mniej dynamicznej zniżki importu niż eksportu po raz pierwszy od 2010 roku odnotowano spadek wciąż dodatniego salda wymiany handlowej – z 1,14 mld EUR do 872,9 mln EUR. Analizując polski handel zagraniczny w ujęciu ilościowym, zauważalna jest jednak poprawa i zachowanie tendencji z lat ubiegłych, pomimo nałożonego przez Rosję embargo.

Ilości artykułów mleczarskich wysłanych z Polski w ubiegłym roku osiągnęły poziom 1,3 mln ton, czyli o 9% wyższy niż w 2014 r. W przypadku importu odnotowano natomiast 0,55% zniżkę do 530,1 tys. ton.

 W 2015 roku najważniejszą pozycją wywozu tradycyjnie pozostały sery i twarogi, których wartość eksportu spadła o 11% do 593,2 mln EUR. Stało się tak głównie na skutek niższych cen, gdyż pomimo rosyjskiego zakazu importowego ilości wysyłanych z Polski serów w tym okresie wzrosły (o 6,8%). Zamiast do Rosji, która jeszcze w I połowie 2014 roku była głównym odbiorcą polskich serów (eksport na poziomie 55,7 mln EUR), większe ilości tych artykułów zaczęto wywozić do krajów, gdzie wcześniej eksport był minimalny: m.in. do Armenii (14,9 mln EUR) i Austrii (1,6 mln EUR). Na skutek niższej dynamiki spadku wartości niż dynamika zniżki ogółu eksportu mleczarskiego ich wartościowy udział w całym wywozie przetworów mlecznych wzrósł względem poziomu sprzed roku (do 36,6%). Na drugim miejscu pod względem wartości wywozu pozostało mleko w proszku, głównie odtłuszczone (OMP), z którego eksportu, przy ponad 10,4% zniżce tonażu, uzyskano przychody o 36% niższe niż rok wcześniej. Dynamiczne zniżki odnotowano zarówno w przypadku proszku odtłuszczonego (-37% do 214,6 mln EUR), jak i pełnotłustego (- 44% do 46,1 mln EUR).

Ilości wysłanych za granicę płynnego mleka i śmietany były o 32,9% większe niż w 2014 roku (512,3 tys. ton), a o 4% zmniejszyły się wpływy z tego tytułu (do 257,1 mln EUR). Wartość eksportu jogurtów, kefirów itp. wyrobów spadła o ok. 16% do 111 mln EUR (wolumen zmniejszył się o 8,2% do 91,8 tys. ton). Spadek odnotowała także wartość sprzedaży serwatki (-11% do 172,8 mln EUR), ilości również były nieco niższe od tych 2014 roku (238,1 tys. ton; -7,2%). Inną sytuację odnotowano w eksporcie masła – jego tonaż zwiększył się o 14,4% do 40,8 tys. ton, a wartość (119,5 mln EUR) była o 2% niższa niż w 2014 roku. W większych niż przed rokiem ilościach wywożone były także lody śmietankowe. Zwyżka wolumenu osiągnęła +13,8% (do 47,2 tys. ton). Wartość eksportu tych produktów w 2015 r. była natomiast o 11% wyższa niż w 2014 roku (86,5 mln EUR).

więcej informacji:

eksport mleczarski RSS ALERT    /    eksport produktów mleczarskich RSS ALERT    /    kryzys mleczarstwa RSS ALERT

KOMENTARZE (0)

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 3.235.101.141
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

subskrybuj portalspozywczy.pl

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku



Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami naszego portalu.

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!