Partnerzy portalu partner portalu partner portalu partner portalu partner portalu

Partnerzy serwisu

partner serwisu partner serwisu partner serwisu
Mleko

Supremacja Nowej Zelandii w światowym eksporcie mleczarskim

Nowa Zelandia dominuje w światowym eksporcie artykułów mleczarskich - jedynie w segmencie serów wyprzedza ją Unia Europejska. Potwierdzeniem tych trendów są wyniki światowego wywozu po 11 miesiącach 2009 r., - informuje FAMMU/FAPA.

Supremacja Nowej Zelandii w światowym eksporcie mleczarskim

Autor: FAMMU/FAPA
Data: 07-02-2010, 12:04

Eksport odtłuszczonego mleka w proszku (OMP) z Nowej Zelandii zwiększył się w stosunku do podobnego okresu 2008 roku aż o 70%, a sprzedaż OMP innego potentata z regionu Oceanii - Australii - przewyższyła wielkość sprzed roku o 37%. Na tym tle 27% wzrost wywozu (dzięki znacznie lepszej drugiej połowie roku) ze Wspólnoty wypada niezbyt znacząco. Mimo 37% spadku eksportu z USA, kraj ten pozostaje liczącym się dostawcą chudego mleka w proszku na rynki światowe. Wywóz OMP z Ukrainy odnotował zbliżone do amerykańskiego tempo spadku.

Nowa Zelandia powiększyła przewagę w eksporcie pełnego mleka w proszku. O ile bowiem od stycznia do listopada 2009 roku jej wywóz wzrósł o 37%, o tyle najwięksi konkurenci odnotowali spadki: Unia Europejska o 10%, a Australia o 5%. Aż o blisko połowę zwiększono za to eksport z Argentyny, natomiast sprzedaż PMP z sąsiedniej Brazylii, przed rokiem niemal równa argentyńskiej, zmalała aż o 84%.

Wywóz masła z Nowej Zelandii zwiększył się w analizowanym okresie o ponad ¼, a z Australii aż o 88%. Tymczasem sprzedaż tego tłuszczu z państw UE cechowała stagnacja (+1%). Ponad czterokrotnie zmalał za to eksport masła ze Stanów Zjednoczonych.

Jeszcze większa była supremacja nowozelandzka w eksporcie bezwodnego tłuszczu mlecznego (BTM). Po 11 miesiącach wysłano stamtąd aż 158 tys. ton tego towaru, o 2/3 więcej iż rok wcześniej. Wywóz ze Wspólnoty zmalał natomiast o 13% do 26 tys. ton, co sprawiło, że drugim światowym dostawcą BTM stała się Australia (29 tys. ton), dzięki 83% dynamice sprzedaży.

Jak wspomniano, Unii Europejskiej udaje się wciąż pozostać głównym dostawcą serów na światowy rynek i z powodu dużej różnicy wolumenu, ta pozycja wydaje się niezagrożona. Warto jednak zauważyć, że tempo wzrostu eksportu unijnego wyniosło po 11 miesiącach 2009 roku 3%, natomiast Nowa Zelandia zwiększyła wolumen sprzedaży o 17%. Inni znaczący dostawcy serów na rynki światowe odnotowali w omawianym okresie większe lub mniejsze straty. Wywóz serów z Australii i Ukrainy był minimalnie mniejszy (-1%), dużo większy spadek wystąpił w odniesieniu do Stanów Zjednoczonych (wysłano o ok. 1/5 mniej serów).

Podobał się artykuł? Podziel się!

więcej informacji:

Nowa Zelandia RSS ALERT

KOMENTARZE (1)

  • producent mleka 2010-02-08 08:42:00
    i tu mamy przyczynę ,, zapchania się rynku wyr. mleczarskich ,, w Europie- tak bywa , gdy nie dba się o własnych producentów i ,, otwiera się ramiona dla konkurencji , pozwalajac jej zalać rodzimą gosp. ,, // wiadomo nie możemy odciąc sie i odgrodzić od globalnej gosp. , ale rozsądek należy zachować- po raz kolejny urzędnicy unijni pokazali s\\woją, , fachowość,, !!

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 3.235.108.188
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

subskrybuj portalspozywczy.pl

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku



Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami naszego portalu.

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!