Partnerzy portalu
partner portalu partner portalu
Mleko

Termin zapłaty zależy od rodzaju towaru

Analiza przepisów ustawy o terminach zapłaty w transakcjach handlowych, otwiera nowe możliwości do skutecznego i niezaburzonego procesu stosowania krótszych terminów płatności za towary dostarczane przez dostawców do „sieci”, hurtowni czy sklepów – powiedział serwisowi Dariusz Szybowski, radca prawny, który 15 lat współpracuje z Zakładem Usług Handlowych Robico.

Termin zapłaty zależy od rodzaju towaru
Dariusz Szybowski, radca prawny

Autor: Roman Wieczorkiewicz, portalspożywczy.pl
Data: 15-02-2016, 11:19

Jak mówi radca prawny, zasada swobody umów jest tutaj ograniczona, a wręcz uzależniona od właściwości towaru, który jest przedmiotem transakcji handlowej. - W większości przypadków, w branży mleczarskiej mamy do czynienia z towarami o krótkim terminie przydatności do spożycia tzw. świeżymi. Dlatego nie zachodzi żadna z przesłanek jak przy towarach innego rodzaju np. kawie, herbacie nie mówiąc już o samochodach, maszynach rolniczych czy proszkach do prania - stosowania większego niż 30 dniowy termin płatności. Wskazuję jednoznacznie, że umowy o współpracy przedstawiane przez „sieci” nie rozróżniają właściwości poszczególnych towarów i traktują tak samo towary o bardzo długim terminie przydatności do spożycia jak i towary „świeże”, co narusza postanowienia w/w ustawy - powiedział serwisowi Dariusz Szybowski.

Mając powyższe na uwadze i w celu wzmocnienia stanowiska dostawców branży mleczarskiej w tym zakresie, a tym samym m.in. ochrony polskiego rynku mleczarskiego spółdzielnie mleczarskie winny rozważyć możliwość rozpoczęcia prac nad stworzeniem swoistego „kodeksu należytych praktyk handlowych” przez organizacje reprezentujące ich branżę - Krajowy Związek Spółdzielni Mleczarskich lub np. Polską Izbę Mleka. Przedmiotowy kodeks, do którego stosowania zobowiązałaby się dana spółdzielnia mleczarska oczywiście w oparciu o obowiązujące przepisy prawa mógłby stanowić element ocenotwórczy w przypadku np. jakichkolwiek wątpliwości co do zasadności wydłużania jakichkolwiek terminów zapłaty przez „sieci”, hurtownie czy sklepy i mógłby być przedstawiany „sieciom”, hurtowniom oraz sklepom bezpośrednio przez upoważnione statutowo organizacje reprezentujące branżę mleczarską. - Jeśli dostawcy będą dążyli do wprowadzenia krótkich terminów zapłaty w umowach o współpracy i będą przestrzegać tej praktyki, to działanie przeciwne winno zostać uznane za niezgodne z zasadami współżycia społecznego (stworzy to swojego rodzaju praktykę). Będzie on również swojego rodzaju stanowiskiem branży mleczarskiej zdecydowanie wzmacniającym dostawców w relacjach handlowych z „sieciami” hurtowniami i sklepami, szczególnie podczas corocznych negocjacji handlowych. Kodeks będzie również przeciwwagą dla różnego rodzaju zasad etyki handlowej lub innych uregulowań, które przedstawiają szczególnie „sieci” np. Auchan – mówi radca prawny.

KOMENTARZE (0)

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 3.234.143.26
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

subskrybuj portalspozywczy.pl

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku



Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami naszego portalu.

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!