Partnerzy portalu partner portalu partner portalu partner portalu partner portalu partner portalu

Partnerzy serwisu

partner serwisu partner serwisu partner serwisu
Mleko

Trend Bez GMO przybiera na sile

Polacy chcą mieć świadomość tego, co znajduje się w żywności wkładanej do koszyka podczas zakupów i coraz częściej analizują informacje zawarte na opakowaniach i etykietach produktów spożywczych. Na opakowaniu, oprócz m.in. składu, powinna się znaleźć także informacja o tym, że dany produkt zawiera GMO.

Trend Bez GMO przybiera na sile
Trend Bez GMO przybiera na sile

Autor: portalspożywczy.pl/PIM
Data: 19-03-2021, 13:40
  • Informacji o GMO nie znajdziemy na opakowaniach produktów pochodzenia zwierzęcego: mięsa, mleka, jajek
  • W ostatnich latach trend „Bez GMO" przybiera na sile i rośnie zapotrzebowanie na tego typu produkty.

Z badania „Wiemy, co jemy? Polacy o potrzebie informacji” przeprowadzonego przez agencję badawczą Inquiry we współpracy z ITBC Communication wynika, że aż 90% ankietowanych sprawdza skład produktu oraz to, czy żywność zawiera dodatki. Ponad 80% badanych zwraca uwagę na działanie prozdrowotne produktu i zawartość składników odżywczych. Natomiast ponad 70% konsumentów interesuje się krajem pochodzenia żywności i sposobem jej produkcji. Widać więc, że Polacy coraz większą uwagę przywiązują do tego, by kupowana przez nich żywność była zdrowa i bezpieczna.

Inne sondaże pokazują, że Polscy konsumenci obawiają się żywności zmodyfikowanej genetycznie, czyli wyprodukowanej z roślin i zwierząt o sztucznie zmienionym materiale genetycznym. Widać to wyraźnie m.in. na podstawie badania ankietowego przeprowadzonego kilka lat temu przez CBOS. Wynika z niego, że ponad 70% Polaków mając możliwość wyboru pomiędzy produktem zawierającym genetycznie zmodyfikowane organizmy i znacznie droższym produktem bez GMO, wybrałoby ten drugi. Dlaczego konsumenci boją się GMO? Aż 76% ankietowanych obawiało się nowych chorób i alergii, a 71% bało się nasilenia różnych chorób.

Szukasz magazynu do wynajęcia. Zobacz ogłoszenia na PropertyStock.pl

Producenci żywności mają wprawdzie obowiązek informowania na etykiecie o tym, że dany produkt zawiera GMO. Nie muszą tego robić tylko wówczas, gdy zawartość GMO w danym produkcie jest na poziomie mniejszym niż 0,9%. Jednak informacji o GMO nie znajdziemy na opakowaniach produktów pochodzenia zwierzęcego: mięsa, mleka, jajek. A więc, jeśli krowy, trzoda chlewna, czy kury karmione były paszami zawierającymi genetycznie zmodyfikowane organizmy, konsument nie otrzyma tej informacji na etykiecie produktów mlecznych, mięsnych lub jaj. Tak naprawdę nie ma możliwości zweryfikowania, czym karmione były zwierzęta, od których pozyskano te produkty. A prawdopodobieństwo, że karmione były paszami zawierającymi genetycznie zmodyfikowane rośliny - zwłaszcza soję, której ogromne ilości importujemy do Polski - jest bardzo wysokie. Dlatego świadomi konsumenci, unikający genetycznie zmodyfikowanej żywności, sięgają po certyfikowane produkty pochodzenia zwierzęcego, na opakowaniu których znajduje się oznaczenie „Wyprodukowano bez stosowania GMO". Taka informacja na jogurcie, mleku, czy serku oznacza, że został wyprodukowany przez mleczarnię posiadającą odpowiedni certyfikat, np. „Bez GMO" według standardu Polskiej Izby Mleka. Gwarantuje on, że GMO zostało wykluczone na każdym etapie produkcji - począwszy od producentów mleka, którzy karmią swoje zwierzęta tylko paszami niezawierającymi genetycznie zmodyfikowanych organizmów (mogą je kupować jedynie od certyfikowanych producentów).

więcej informacji:

bez GMO RSS ALERT    /    produkty bez GMO RSS ALERT    /    wolne od GMO RSS ALERT    /    Polska Izba Mleka RSS ALERT    /    pasze bez GMO RSS ALERT

KOMENTARZE (0)

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 3.230.173.249
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

subskrybuj portalspozywczy.pl

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku



Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami naszego portalu.

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!