Partnerzy portalu partner portalu partner portalu partner portalu partner portalu partner portalu

Partnerzy serwisu

partner serwisu partner serwisu partner serwisu
Mleko

Trwają prace nad zmianą przepisów etykietowania m.in. nabiału

Konieczność zmiany obecnej sytuacji w zakresie znakowania jest przedmiotem zainteresowania producentów żywności i urzędów Państw Członkowskich UE. W ramach Rady i Parlamentu Europejskiego trwają prace nad projektem rozporządzenia w sprawie informowania konsumentów o żywności - mówił Andrzej Gantner, dyrektor generalny Polskiej Federacji Producentów Żywności, podczas konferencji zorganizowanej przez ZPPM.


Autor: portalspozywczy.pl
Data: 04-12-2009, 13:33

Projektowane zmiany dotyczące znakowania produktów żywnościowych koncentrują się na poprawie czytelności etykiet (zapisy odnoszące się do minimalnej wielkości czcionki oraz do kontrastowej kolorystyki czcionki w stosunku do tła) oraz na wprowadzeniu obligatoryjności podawania wartości odżywczej produktów. - Jednocześnie z badań wynika, że wielu konsumentów nie czyta informacji zawartych na opakowaniach nie tylko z powodu ilości i czytelności tekstu, ale przede wszystkim z braku niezbędnej wiedzy. Ta sytuacja stanowi dowód istnienia akcentowanej przez wszystkich potrzeby holistycznej edukacji konsumentów - zwracał uwagę Andrzej Gantner.

Badania przeprowadzone przez Europejską Organizację Konsumentów (BEUC) wskazują, że tylko dla około 40 proc. konsumentów etykieta jest źródłem informacji żywieniowej. Większość nie ma prawidłowej wiedzy na temat standardowych informacji żywieniowych podawanych obecnie na etykietach produktów mleczarskich i nie potrafi ich przełożyć na korzyści żywieniowe i pozycję danego produktu w codziennej diecie. Dodatkowo w Polsce tylko 40 proc. konsumentów ufa oświadczeniom żywieniowym i zdrowotnym umieszczanym na etykietach produktów żywnościowych. - Wyniki te wskazują, że obecne systemy znakowania są mało przydatne w decyzjach zakupowych konsumentów, a tym samym tylko w niewielkim stopniu przyczyniają się do budowania prozdrowotnego wizerunku produktów mleczarskich i zmiany nawyków żywieniowych - mówił dyrektor PFPŻ.

- Rozbudowywany jest także wykaz oświadczeń żywieniowych. Obecnie można stosować 24 oświadczenia m.in.: o obniżonej zawartości tłuszczu, light, źródło błonnika, niska wartość energetyczna, bez dodatku cukrów. Wkrótce jednak wykaz ten rozszerzy się o pięć kolejnych oświadczeń dotyczących kwasów omega 3 oraz nienasyconych kwasów tłuszczowych. Planowane są też dalsze zmiany, w tym warunków stosowania obecnych oświadczeń - mówiła podczas konferencji Izabela Tańska, doradca ds. prawa żywnościowego IGI FOOD Consulting.

Choć przepisy dotyczące stosowania oświadczeń obowiązują od 1 lipca 2007 r., wciąż trwają prace nad wdrażaniem poszczególnych przepisów oraz tworzeniem wyżej wymienionych wykazów. Najdłuższy okres przejściowy, odnoszący się do znaków towarowych i marek o charakterze oświadczeń zdrowotnych i żywieniowych, sięga 2022 roku. Jednak większość pozostałych okresów przejściowych już się zakończyła lub zakończy się w najbliższym czasie (na początku 2010 r.). - Oznacza to, że konieczna jest weryfikacja wszelkich form prezentacji żywności pod kątem zgodności z obowiązującymi przepisami. Nieprzestrzeganie wymogów dotyczących stosowania oświadczeń zdrowotnych i żywieniowych traktowane jest tak samo jak nieprawidłowe znakowanie - mówiła Izabela Tańska.

Konferencja pt. Przegląd unijnych i krajowych wymagań prawnych dla branży mleczarskiej, odbyła się 2 grudnia 2009 w hotelu Sobieski.

Podobał się artykuł? Podziel się!

więcej informacji:

etykietowanie RSS ALERT

KOMENTARZE (0)

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 3.237.178.91
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

subskrybuj portalspozywczy.pl

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku



Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami naszego portalu.

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!