• partner portalu
  • partner portalu
Partnerzy portalu

Trzeba pomóc branży mleczarskiej w konsolidacji i dystrybucji jej produktów

Tak uważa wiceminister rolnictwa Marian Zalewski (PSL). Jeden z pomysłów, to pomoc funduszami unijnymi dużym konsorcjom spółdzielni mleczarskich, w uzyskaniu lepszych cen skupu.
  • Autor: PAP
  • Data: 31-01-2009, 17:13
Trzeba pomóc branży mleczarskiej w konsolidacji i dystrybucji jej produktów

Zalewski brał w sobotę udział w obradach władz wojewódzkich PSL w Białymstoku. Dyskutowano przede wszystkim o sytuacji rolnictwa w województwie podlaskim, gdzie główną branżą rolniczą jest mleczarstwo. Ocenia się, że ok.20-25 proc. mleka w kraju pochodzi właśnie z województwa podlaskiego. Zalewski podał, że w kraju jest ok. 230 zakładów mleczarskich. W jego ocenie, obecnie największym problemem, oprócz kwestii niskiej ceny mleka, jest sprzedaż gotowych produktów. - Mamy problem wyeksportować bardzo dobre masło i produkty mleczarskie na rynki trzecie, nie tylko unijne - dodał. Stąd propozycja, by z funduszy unijnych przeznaczonych na promocję żywności, przeznaczyć część środków na wsparcie rynku zbytu spółdzielni mleczarskich. Jak mówił Zalewski, jednym z doraźnych rozwiązań mogłyby być dopłaty do cen skupu mleka w przypadku konsolidacji, którą otrzymywałby zakład przejmujący na dopłaty do ceny mleka dla rolników z zakładów przejmowanych. - Żeby opłacało się temu silniejszemu wziąć - tłumaczył Zalewski. Zastrzegł, że to jedna z propozycji, obecnie "nie w realizacji". - Mówimy o pieniądzach, które są w ramach dozwolonych pieniędzy unijnych. W ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich (PROW) - dodał wiceminister. Jak mówił prezes PSL w regionie i wicewojewoda podlaski Wojciech Dzierzgowski, powołując się na rozmowy w Agencji Rynku Rolnego, chodzi o skonsolidowanie rynku, co pozwoliłoby branży mleczarskiej sprzedawać produkcję z większym zyskiem, a więc i proponować wyższe ceny rolnikom. Propozycja, to możliwość dofinansowania w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich skupu bardzo dużej ilości mleka, np. 2 mld kg (kwota mleczna w Polsce to obecnie ponad 9,5 mld kg mleka). Jak mówił Dzierzgowski, wtedy kilka takich dużych konsorcjów miałoby dofinansowanie a sytuacja wymusiłaby łączenie się spółdzielni, może nawet tworzenie własnej sieci sprzedaży czy hurtowni. Podlascy ludowcy proponują też, dla wsparcia sprzedaży produktów mleczarskich, rozszerzenie akcji "Szklanka mleka", w ramach którego UE dopłaca do mleka dla uczniów. Jak podał wiceprezes PSL w województwie podlaskim Mikołaj Janowski, w tym regionie tylko ok. 10 proc. szkół bierze udział w tym programie.

Powiązane tematy:

Partnerzy serwisu
  • partner serwisu
  • partner serwisu
subskrybuj portalspozywczy.pl

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku



Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami naszego portalu.

Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum
  • Miro 2009-02-02 13:40:11

    O czym on mówi: konsolidacja spowoduje wzrost cen skupu mleka i wzrost zysku? To dlaczego niby te wielkie konsorcja płacą tak niskie ceny za mleko rolnikom teraz? A jak upadnie większość mleczarni, to czy konsorcjum dojedzie po mleko do wszystkich obecnych rolników? Nie ma na to szans, zostaną najwięksi rolnicy i grupy producenckie

    Odpowiedz

NEWSLETTER

Bądź na bieżąco!

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do odwołania zgody oraz prawo sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl. Wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego przed jej wycofaniem.

W dowolnym czasie możesz określić warunki przechowywania i dostępu do plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej.

Jeśli zgadzasz się na wykorzystanie technologii plików cookies wystarczy kliknąć poniższy przycisk „Przejdź do serwisu”.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!