Partnerzy portalu
partner portalu partner portalu partner portalu

Partner serwisu

partner serwisu
Mleko

Upadłości firm z branży HoReCa czy turystycznej wpłyną na mleczarstwo

Ze strony popytu na produkty mleczarskie mogą wystąpić problemy związane z łańcuchem upadłości firm z innych branż (turystyka, HoReCa, transport), a co za tym idzie z rosnącym bezrobociem i zmniejszającymi się możliwościami nabywczymi społeczeństwa – powiedział serwisowi portalspożywczy.pl Marcin Hydzik, prezes Związku Polskich Przetwórców Mleka.

Upadłości firm z branży HoReCa czy turystycznej wpłyną na mleczarstwo
Marcin Hydzik, prezes ZPPM

Autor: Roman Wieczorkiewicz, portalspożywczy.pl/PIM
Data: 30-03-2020, 14:31

Produkcja mleka i jego przetworów jest w stanie zapewnić wystarczającą podaż produktów, ale z pewnością po tej fali zwiększonych zakupów obserwować będziemy ich gwałtowne obniżenie. To oczywiście może przełożyć się na sytuację ekonomiczną przetwórców mleka, z których część nie będzie w stanie wykazać się taką elastycznością w skokowym zwiększeniu, a później zmniejszeniu produkcji.

Podkreśla również, że ceny mleka w Polsce bardzo zależą od eksportu, a więc wprowadzane restrykcje w handlu, wewnątrzunijnym i do krajów np. azjatyckich mogą mieć na nie wpływ. Również zamykanie granic poszczególnych państw członkowskich UE wiąże się z szeregiem ograniczeń, nie tylko prawnych, ale też technicznych, polegających choćby na długim czasie oczekiwania transportu mleka na granicach, co w przypadku tych łatwopsujących się produktów ma kolosalne znaczenie. Możliwe ograniczenia w dostępie do wystarczającej liczby kierowców również mogą się przyczynić do pogorszenia sytuacji.

Od lat produkcja w Polsce uzależniona jest od eksportu – bez niego popyt wewnętrzny nie wystarczyłby do zagospodarowania całej produkcji. Już obecnie niektórzy analitycy prognozują, że nawet 1% redukcja w konsumpcji przetworów mleczarskich w Chinach może spowodować 11% obniżenie importu do tego kraju, zaś obniżenie konsumpcji o 5% oznaczać może nawet zmniejszenie się importu o 25%.

Biorąc pod uwagę wszystkie zagrożenia, zarówno wewnętrzne jak i zewnętrzne, najważniejsze jest uniknięcie sytuacji, w której podaż mleka, dodatkowo spotęgowana sezonowym zwiększeniem jego produkcji, nie zostanie zaabsorbowana przez popyt.

- W mojej opinii warunkiem przetrwania sektora przetwórstwa mleka w stanie niepogorszonym jest utrzymanie, pomimo epidemii, jednolitego rynku i swobody wymiany towarów i usług, choć pierwszą reakcją wielu państw narodowych jest zamykanie się wewnątrz swoich granic. Szczególnie w przypadku naszej branży, gdzie współpraca paneuropejska jest silnie rozwinięta (handel mlekiem, składniki dodatkowe, opakowania itd. itp.) jej ograniczanie może doprowadzić do niekorzystnych skutków. Mam jednak nadzieję, że działania Komisji Europejskiej, która zakwalifikowała w swoich wytycznych dotyczących walki z koronawirusem mleko i jego produkty jako „kluczowe” dla gospodarki, spowodują ochronę naszego przemysłu przed niekorzystnymi skutkami kryzysu, z którym mamy do czynienia obecnie, a przede wszystkim zapewnią bezpieczeństwo dla całego łańcucha dostaw żywności – mówi Marcin Hydzik.

Podobał się artykuł? Podziel się!

więcej informacji:

Marcin Hydzik RSS ALERT    /    ZPPM RSS ALERT    /    koronawirus RSS ALERT    /    eksport produktów mleczarskich RSS ALERT    /    współpraca z HoReCa RSS ALERT    /    mleczarstwo RSS ALERT

KOMENTARZE (1)

  • przerażony 2020-03-30 14:37:25
    dzisiaj cena mleka odtłuszczonego ------- 0,45 pln/ltr pełne -------------------------------------------- 0,190 jkl JAK TU ŻYĆ ??????????????

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 18.206.187.81
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

subskrybuj portalspozywczy.pl

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku



Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami naszego portalu.

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!