Partnerzy portalu partner portalu partner portalu partner portalu partner portalu

Partner serwisu

partner serwisu
Mleko

USA i Japonia najbardziej rokujące rynki dla eksportu produktów mleczarstwa

Ponad 70 proc. eksportowanych z Polski przetworów mlecznych trafia do państw Unii Europejskiej. Do niedawna dużymi ich odbiorcami była Rosja i Chiny. Obecnie najbardziej obiecującymi rynkami dla sprzedaży produktów mleczarskich są USA i Japonia.

USA i Japonia najbardziej rokujące rynki dla eksportu produktów mleczarstwa
Fot. Fotolia

Autor: PAP
Data: 04-01-2016, 16:44

Jeszcze w 2013 roku znaczącym importerem była Rosja, gdzie trafiało 8 proc. ogółu eksportowanych z Polski produktów mleczarskich. Rosja była ponadto głównym importerem naszych serów. Wprowadzenie przez ten kraj w sierpniu 2014 r. embarga na import żywności zmusiło branżę mleczarską do poszukiwania nowych rynków zbytu - podkreśla w raporcie Fundacja Programów Pomocy dla Rolnictwa (FAMMU/FAPA).

Głównymi importerami produktów mleczarskich na świecie są: Chiny, Rosja, Japonia i USA. Jednak w ostatnim okresie Chiny znacząco ograniczyły import, co spowodowało spadki cen tych produktów na rynkach światowych. Dlatego obecnie potencjalnymi rynkami zbytu dla polskich przetworów mlecznych mogą być Japonia i USA. Na razie eksport do tych krajów jest niewielki i kształtuje się na poziomie 1 proc. Warto jednak zaznaczyć, że Stany Zjednoczone i Japonia są dużymi importerami serów.

Import nabiału (mleka, śmietany, masła, serów itp.) do USA podlega ograniczeniom ilościowym. W przypadku niektórych produktów konieczne jest posiadanie przez importera amerykańskiego zezwolenia na import. W 2014 roku licencję posiadało ok. 2,5 tys. polskich firm.

Obecnie USA najwięcej serów i twarogów importują z Włoch (za ponad 300 mln USD rocznie), Francji, Szwajcarii, Holandii, Danii i Norwegii. USA importują sery w sumie z 62 krajów (łącznie ok. 142 tys. ton) za łączną kwotę 1,1 mld USD. Eksport polskich serów do USA utrzymuje się na tym samym poziomie, co eksport Belgii, Austrii, Argentyny i Izraela i w 2013 roku opiewał na kwotę 6,8 mln USD (w 2014 roku było to 6,6 mln USD). Najpopularniejsze kupowane gatunki sera w USA - to Cheddar i mozzarella.

Stany Zjednoczone są też importerem masła, które kupują w 50 krajach, głównie w Irlandii, a także z Nowej Zelandii, Australii, Meksyku i Francji. W 2013 r. wartość amerykańskiego importu masła wyniosła 52 mln USD. Z Polski sprowadzono (w 2013 r.) masło o wartości 838 tys. dolarów (eksport wobec 2012 r. wzrósł o 20 proc.)

W ocenie analityków FAPA/ FAMMU, Polska ma duże szanse na zwiększenie eksportu masła, które różni się od amerykańskiego zarówno smakiem jak i konsystencją i lepiej nadaje się do robienia wielu potraw. Nowym zjawiskiem w USA jest rosnące zainteresowanie konsumentów twarogiem, dlatego polscy producenci powinni starać się o zdobycie tego rynku, zanim opanują go twarogi z Bułgarii i Turcji.

więcej informacji:

eksport produktów mleczarskich RSS ALERT    /    eksport do Japonii RSS ALERT    /    eksport do USA RSS ALERT    /    eksport do Rosji RSS ALERT

KOMENTARZE (1)

  • ela 2016-01-15 10:13:36
    nie wiem skad takie dane miał piszacy ale kto zna obwarowany zakazami importu rynek amerykański to trudno mu uwierzyć w takie dane. USA to jeden z największych producentów i eksporterów art.mleczarskich. Nigdy USA nie była i nie bedzie dla Polski obiecującym rynkiem, takie jest moje zdanie

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 34.232.51.240
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

subskrybuj portalspozywczy.pl

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku



Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami naszego portalu.

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!