Partnerzy portalu partner portalu partner portalu partner portalu partner portalu

Partner serwisu

partner serwisu
Mleko

Wewnątrzwspólnotowy handel produktami mleczarskimi stanowi większość eksportu

Analizując wymianę handlową produktami mleczarskimi w przypadku UE często koncentrujemy się na tendencjach panujących w eksporcie do krajów trzecich, pomijając handel wewnętrzny, którego wolumen stanowi zdecydowaną większość prowadzonej sprzedaży zagranicznej – uważa Paweł Wyrzykowski, analityk rynków rolnych, BGŻ BNP Paribas.

Wewnątrzwspólnotowy handel produktami mleczarskimi stanowi większość eksportu

Autor: Bank BGŻ BNP Paribas
Data: 22-12-2015, 14:13

W jego opinii, pogarszająca się sytuacja na rynkach międzynarodowych, spadające ceny produktów mleczarskich i embargo rosyjskie spowodowały znaczące zmiany w wewnątrzunijnym handlu produktami mleczarskimi.

Według danych Komisji Europejskiej w pierwszych trzech kw. 2015 r., w porównaniu z analogicznym okresem przed rokiem, w największym stopniu zwiększył się wewnątrzunijny obrót masłem – o 12% do 514 tys. ton, z czego ponad 20% stanowiło masło wysyłane z Irlandii. Kraj ten odnotował 40% wzrost sprzedaży masła na rynek unijny. Ponad dwukrotnie zwiększył się eksport masła na rynek wspólnotowy w przypadku Włoch i Austrii – jednak ich łączny udział w handlu nadal jest niewielki – łącznie stanowi ok. 1,2%. Sprzedaż z Francji wzrosła o 44% do 35,3 tys. t, a z Polski o 16% do blisko 27 tys. t.

- W pierwszych trzech kw. 2015 r. wewnątrzwspólnotowy obrót odtłuszczonym mlekiem w proszku (OMP) w porównaniu z analogicznym okresem przed rokiem, zwiększył się o 8% do 477,8 tys. t, z czego ponad 1/3 pochodziła z Niemiec. Znaczące wzrosty nastąpiły w przypadku pozostałych dużych producentów mleka w UE. Sprzedaż OMP na rynki unijne z Wielkiej Brytanii zwiększyła się o 33% do 28,5 tys. t, z Francji o 26% do 91,4 tys. t, z Holandii o 22% do 32,5 tys. t, a z Polski o 14% do 33,7 tys. t. - mówi Paweł Wyrzykowski.

Zauważa, iż wewnętrzny handel pełnym mlekiem w proszku (PMP) w pierwszych dziewięciu miesiącach 2015 r. był o 6% większy niż przed rokiem – wyniósł 227 tys. t. Sprzedaż PMP zwiększyła się przede wszystkim z Wielkiej Brytanii - o 39% do 45,2 tys. t oraz z Holandii - o 35% do 19,7 tys. t.

W przypadków serów, w pierwszych trzech kw. 2015 r. wolumen wymiany wewnątrzunijnej wyniósł 2,9 mln t i był o 2% większy niż przed rokiem. Wśród głównych producentów największą dynamikę wzrostu sprzedaży odnotowała Polska (o 18% do 131 tys. t) oraz Włochy (o 11% do 207 tys. t). Polska była też jednym z liderów, w odniesieniu do wzrostu importu serów z krajów Wspólnoty. W pierwszych trzech kw. 2015 r. sprowadzono do nas 54 tys. t. serów, tj. o 26% więcej niż w analogicznym okresie przed rokiem.

- Warto zauważyć – mówi Wyrzykowski - że w przypadku największego producenta mleka w UE – Niemiec, z wyjątkiem masła (którego wywóz do krajów UE zwiększył się o 8%), nie odnotowano znaczących zmian w sprzedaży produktów mleczarskich na rynek unijny (w odniesieniu do OMP, PMP i serów ukształtowała się w przedziale od -1 do 1%). Holandia natomiast znacząco zwiększyła eksport obydwu typów mleka w proszku na rynek wspólnotowy – PMP o 35%, a OMP o 22%, przy zmniejszeniu sprzedaży masła o 17%. Mimo zmniejszonego eksportu masła, Holandia z terenów Wspólnoty zakupiła o 63% więcej tego produktu niż w analogicznym okresie przed rokiem, tj. łącznie prawie 100 tys. t. - mówi analityk rynków rolnych, BGŻ BNP Paribas.

Podobał się artykuł? Podziel się!

więcej informacji:

Paweł Wyrzykowski RSS ALERT    /    BGŻ BNP Paribas RSS ALERT    /    eksport produktów mleczarskich RSS ALERT    /    rynek mleczarski RSS ALERT

KOMENTARZE (0)

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 3.228.10.64
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

subskrybuj portalspozywczy.pl

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku



Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami naszego portalu.

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!