Partnerzy portalu partner portalu partner portalu partner portalu partner portalu partner portalu

Partnerzy serwisu

partner serwisu partner serwisu partner serwisu
Mleko

Więcej pieniędzy na szkolny program "szklanka mleka"

Branży mleczarskiej udało się porozumieć z rządem w sprawie finansowania programu "szklanka mleka"; oznacza to, że w przyszłym roku szkolnym na ten cel będzie ok. 120 mln zł - poinformowała PAP we wtorek dyrektor Polskiej Izby Mleka Agnieszka Maliszewska.


Autor: PAP
Data: 26-04-2011, 17:08

Dzięki porozumieniu na program przeznaczono o ok. 2 mln zł więcej niż w tym roku. Akcja jest współfinansowana z UE oraz Funduszu Promocji Mleczarstwa.

Dyr. Maliszewska uważa, że dobrze się stało, że ze względu na polską prezydencję i wcześniejsze przygotowywanie budżetu na 2012 r. projekt rozporządzenia w sprawie dopłat do mleka trafił już do konsultacji.

Zdaniem Maliszewskiej producenci mleka mają w przyszłym roku zapewnioną opłacalność produkcji mleka dla szkół.

O tym, czy dzieci będą piły mleko w ramach programu, decydują szkoły. "Wielu dyrektorów placówek oświatowych rozumie, że to ważne dla rozwoju dzieci, ale część szkół nie chce się angażować w żadną akcję, a nawet czasem tłumaczy, że dzieci nie mogą pić mleka, bo mają alergię" - tłumaczyła Maliszewska.

Według Agencji Rynku Rolnego, w tym roku szkolnym mleko pije ok. 2,4 mln dzieci, czyli mniej więcej tyle samo, ile w poprzednim roku.

Z programu korzysta w sumie 16,7 tys. placówek oświatowych, m.in. ok. 9,4 tys. szkół podstawowych, ok. 600 gimnazjów i ponad 2,4 tys. przedszkoli. W ubiegłym roku szkolnym w akcji uczestniczyło 14,6 placówek. Największe zainteresowanie programem wykazują placówki oświatowe woj. opolskiego i podkarpackiego.

Polska jest liderem w realizacji unijnego programu "szklanka mleka", wyprzedza kraje "starej" Unii, np. Niemcy, Wielką Brytanię, Francję, w których akcja trwa od ponad 20 lat.

W naszym kraju program "szklanka mleka" ruszył w 2004 r., wtedy objął 600 tys. dzieci. Na dobre zaczął się w 2007/2008 r., po wprowadzeniu dopłaty krajowej (dzieci w podstawówkach dostają mleko bezpłatnie). Wówczas (2008 r.) nastąpił największy wzrost liczby dzieci uczestniczących w unijnej akcji - z 776 tys. do 2 mln 157 tys.

Dziecko w ramach akcji może dostać jednorazowo 0,25 litra np. mleka lub jogurtu, przez trzy dni w tygodniu. W poprzednich latach produkty trafiały do szkół pięć razy w tygodniu. Najczęściej dzieci piją mleko, choć w ramach programu można także spożywać mleko smakowe, jogurty, twarożki i sery. Zdaniem Maliszewskiej, lepiej byłoby, gdyby dzieci mogły dostawać mleko codziennie, ale branża rozumie, że ze względu na trudności finansowe trzeba było akcję ograniczyć.

Jak zapewniła Maliszewska, "szklanka mleka" jest jednym z najlepszych programów kształtujących zdrową dietę wśród dzieci. Dostają one mleko w kolorowych kartonikach. Dodatkowo prowadzone są programy edukacyjne, które poprzez różnego rodzaju zabawę wyjaśniają, dlaczego warto pić mleko. Dla wielu maluchów jest to często jedyny posiłek zastępujący drugie śniadanie - podkreśla Maliszewska.

Poinformowała, że Polska Izba Mleka przygotowuje inny, "bardzo niekonwencjonalny" projekt promujący spożycie mleka. Ma on być współfinansowany przez UE, prawdopodobnie ruszy w przyszłym roku.

Podobał się artykuł? Podziel się!

więcej informacji:

Polska Izba Mleka RSS ALERT    /    Szklanka Mleka RSS ALERT    /    Fundusz Promocji Mleka RSS ALERT    /    Szklanka Mleka RSS ALERT

KOMENTARZE (0)

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 3.235.108.188
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

subskrybuj portalspozywczy.pl

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku



Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami naszego portalu.

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!