Partnerzy portalu
partner portalu partner portalu

Partner serwisu

partner serwisu
Mleko

Wolny rynek wszystkiego nie załatwia

Zdaniem Jana Dąbrowskiego, prezesa OSM Łowicz, wolny rynek nie załatwia problemów, przed którymi stoi polskie i europejskie mleczarstwo. - Musimy patrzeć na nasze interesy narodowe - powiedział podczas debaty Sektor mleczarski. Branża mleczarska w Polsce i Europie w nowej sytuacji rynkowej.

Wolny rynek wszystkiego nie załatwia
Jan Dąbrowski, prezes OSM Łowicz /fot. PTWP

Autor: Roman Wieczorkiewicz, portalspożywczy.pl
Data: 06-11-2015, 13:41

W opinii Jana Dąbrowskiego, sytuacja jest bardzo nieciekawa dla polskich producentów mleka. Cena litra mleka w Polsce wynosi 23,5 eurocentów, w Niemczech - 29 eurocentów, a w USA 36 eurocentów. - Jeśli ta tendencja będzie utrzymana przy określonych warunkach paszowych związanych z suszą, która wystąpiła tylko w Polsce, to może się okazać, iż część rolników zrezygnuje w produkcji mleka, co mocno uderzyłoby w branżę przetwórczą – mówił prezes Dąbrowski.

W jego opinii, wolny rynek wszystkiego nie załatwia. - Przy nadmiarze w mleka na świecie sieci handlowe w Niemczech od 1. listopada „dobrowolnie” zwiększyły cenę mleka o 5 eurocentów za litr. W przeliczeniu na złotówki to daje 23 grosze na litrze. „Dobrowolnie” zwiększyły także cenę masła. To nie jest wolny rynek. To mądre decyzje polityczne, społeczne i gospodarcze – Niemcy mają kłopot z uchodźcami, więc nie chcą mieć teraz kłopotu z rolnikami. To nie jest wolny rynek, tylko cicho i subtelnie sterowany. Chodzi o to, aby uspokoić nastroje wewnętrzne dając rolnikom niemieckim kilka euro więcej z rynku, który jest mądrze sterowany – mówił prezes OSM Łowicz.

Jego zdaniem żaden polski rząd na to się nie zdobył. - Nie wiem czy jakiś polski rząd kiedykolwiek zdobyłby się na to – trafnie zauważył Jan Dąbrowski. - Jeśli nie będzie dyskretnego zrozumienia, że łańcuch żywnościowy ma być sprawiedliwie poprowadzony, to za jakiś czas nie będzie produkcji mleka w Polsce – uważa prezes Dąbrowski.

- W moim przekonaniu do Polski wjeżdża ekwiwalent 1 mld litrów mleka w produktach, które trafiają do wszystkich sieci handlowych. Jesteśmy ewenementem, gdyż wpuszczamy wszystkich, a tymczasem na półkach sklepowych w krajach zachodnich nie da się znaleźć żadnego produkty polskiej mleczarni. Mamy do czynienia z totalną blokadą. Jeśli nie będzie spojrzenia na interesy narodowe, na branżę, która daje dziesiątki tysięcy miejsc pracy, to mamy czarną przyszłość przed sobą – uważa Jan Dąbrowski.

 VIII Forum Rynku Spożywczego i Handlu, organizowane przez grupę PTWP, to dwa dni debat, podczas których odbyło się łącznie 15 paneli dyskusyjnych.

Podobał się artykuł? Podziel się!

więcej informacji:

Jan Dąbrowski RSS ALERT    /    OSM Łowicz RSS ALERT    /    FRSiH2015 RSS ALERT    /    rynek mleczarski RSS ALERT    /    rynek mleka RSS ALERT    /    ceny mleka RSS ALERT

KOMENTARZE (1)

  • euro 2015-11-09 11:00:27
    a kto jest właścicielem sieci w Niemczech Schmit czy Kowalski ? Po coś ten Lidl czy Aldi budowali tyle lat swoją potęgę ale dla swoich a nie dla \"polaczków\".

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 3.226.97.214
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

subskrybuj portalspozywczy.pl

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku



Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami naszego portalu.

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!