Partnerzy portalu
  • partner portalu
  • partner portalu

Wzrost eksportu serów i twarogów do krajów trzecich

  • Autor: BGŻ BNP Paribas
  • Data: 04-04-2018, 10:39
W 2017 r. wartość eksportu produktów mleczarskich z Polski na rynki pozaunijne zwiększyła się o 27% do 476 mln EUR. Największym, pod względem wartości, odbiorcą tych produktów była Algieria – gdzie sprzedaż osiągnęła 68,8 mln EUR tj. o 67% więcej niż przed rokiem. Zwiększyła się również wartość eksportu do drugich pod tym względem, Chin (o 52% do 48,2 mln EUR) oraz trzeciej Arabii Saudyjskiej (o 32% do 34,8 mln EUR) - informuje Paweł Wyrzykowski, ekspert rynków rolnych, BGŻ BNP Paribas.

Wzrost eksportu serów i twarogów do krajów trzecich
fot. shutterstock

Wśród dziesięciu największych pod względem wartości, pozaunijnych importerów polskich produktów mleczarskich na uwagę zasługuje ponadto 201- proc. wzrost wartości zakupów ze strony RPA (łącznie 18,2 mln EUR), 80-proc.  wzrost sprzedaży na Kubę (22,0 mln EUR) oraz 62-proc. wzrost eksportu na Ukrainie (16,8 mln EUR).

Największy, pod względem wartości, udział w sprzedaży z Polski na rynki krajów trzecich miały sery i twarogi (36,2%), a ich wartość w 2017 r. zwiększyła się o 31,6% do 172 mln EUR. Udział wartości serów i twarogów w eksporcie produktów mleczarskich ogółem był na podobnym poziomie jak przeciętny z UE (37,5%).  W 2013 r. stanowiły one ponad połowę wartości wyeksportowanych na rynki trzecie produktów mleczarskich z Polski - przypomina BGŻ BNP Paribas.

Szukasz magazynu do wynajęcia. Zobacz ogłoszenia na PropertyStock.pl

 

Wolumen eksportu do krajów trzecich serów i twarogów zwiększył się o 13,5% do 53,5 tys. t. Nadal jednak było to o ponad 20% mniej niż w 2013 r. W 2017 r. najbardziej zwiększył się eksport do Panamy (o 2,4 tys. t), Arabii Saudyjskiej (o 1,6 tys. t) Korei Południowej (1,4 tys. t) i na Ukrainę (o 1,3 tys. t). Natomiast najgłębszy spadek odnotowano w przypadku Armenii (o 1,9 tys. t).

Znaczącą pozycją w eksporcie produktów mleczarskich na rynki krajów trzecich z Polski było też mleko w proszku. Jego sprzedaż w 2017 r. zwiększyła się o 44,1% do 146 mln EUR, co stanowiło 31% wartości eksportu ogółem. Wolumen jego eksportu zwiększył się o 34% do 73,4 tys. t, ale w porównaniu do średniej z lat 2014-2016 był o 3,9% mniejszy. W 2017 r. zwiększył się przede wszystkim wywóz mleka w proszku do największego odbiorcy, Algierii (o 14,3 tys. t, tj. o  70%). Znaczący wzrost sprzedaży odnotowano też na Kubę (o 2,2 tys. t), do Chin (o 1,7 tys. t), do Wietnamu (o 1,2 tys. t) oraz na Filipiny (o 1,0 tys. t). W największym stopniu zmniejszył się natomiast eksport do Indonezji (o 1,6 tys. t) i do Jemenu (o 1,1 tys. t).

Wartość eksportu serwatki wyniosła 90 mln EUR i była o 26,4% większa niż w 2016 r. Należy jednak zauważyć, że wolumen sprzedaży zmniejszył się o 2,4% do 99,3 tys. t, przede wszystkim z uwagi na spadek eksportu do Wietnamu (o 5,6 tys. t) i do Indonezji (o 2,4 tys. t). Największy wzrost wolumenu sprzedaży odnotowano natomiast w przypadki Chin (o 3,5 tys. t) i Korei Południowej (o 2,1 tys. t).

 

 

Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum
  • fx 2018-04-10 11:57:56

    Twarogi i kraje trzecie?

    Odpowiedz

Powiązane tematy:

Partnerzy serwisu
  • partner portalu
  • partner portalu
Bądź na bieżąco!Subskrybuj nasz newsletter
Obserwuj nas

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!