Partnerzy portalu
  • partner portalu
  • partner portalu
  • partner portalu

EEC Trends - NA ŻYWO

20 STYCZNIA 2022  •  WARSZAWA
TRWA TRANSMISJA

Logistyka i infrastruktura wobec zmian w łańcuchach dostaw • Transport kolejowy

PRZEJDŹ DO STRONY TRANSMISJI

Wzrost kosztów w mleczarstwie – chwilowo zapomniany problem

Koronawirus zdominował wszystko. Inne problemy, sprawy zeszły na drugi plan. Zanim jednak do naszego kraju dotarła epidemia, poważnym wyzwaniem dla firm spożywczych, w tym mleczarskich, był poważny wzrost kosztów prowadzenia działalności.
  • Autor: Roman Wieczorkiewicz, portalspożywczy.pl
  • Data: 08-04-2020, 07:43
Wzrost kosztów w mleczarstwie – chwilowo zapomniany problem
Rosną stałe koszty dla mleczarstwa /fot. shutterstock.com

Od początku 2020 roku wzrosły wynagrodzeń a przede wszystkim ceny energii elektrycznej. Podczas wywiadu, jakiego w ubiegłym roku udzielił Andrzej Gantner, wiceprezes, Dyrektor Generalny Polskiej Federacji Producentów Żywności, powiedział, że już w pierwszej połowie 2019 roku nastąpił drastyczny wzrost cen nośników energii. - Zarówno podwyżki cen prądu jak i gazu wyniosły od 30 proc. aż do 50 proc. Dla dużych firm przetwórczych, które nie mogą liczyć na żadne rekompensaty, oznacza to wielomilionowe wzrosty kosztów produkcji - mówił Andrzej Gantner. Zwrócił uwagę, że branża spożywcza zajmuje trzecie miejsce co do energochłonności spośród wszystkich gałęzi przemysłu. Zarówno procesy produkcyjne jak i przechowalnicze wymagają dużych nakładów energii

Specyfiką branży mleczarskiej jest bardzo wysoki udział kosztów surowca w ogólnych kosztach działalności. W zależności od profilu produkcji, mleko stanowi od 60 do 85 proc. wszystkich kosztów zakładów mleczarskich. Należy jednak uwzględnić, iż spółdzielnie mleczarskie, które są dominujące na polskim rynku działają na bardzo niskiej rentowności. W zależności od bieżącej koniunktury waha się ona pomiędzy od 1 do 3-4 proc. W związku z tym każdy wzrost kosztów stałych może bardzo wpłynąć na ich sytuację finansową.

Szukasz magazynu do wynajęcia. Zobacz ogłoszenia na PropertyStock.pl

Jakub Olipra, ekonomista Banku Credit Agricol, zwraca uwagę na jeszcze jeden aspekt kosztowy. Prowadzona przez Unię Europejską polityka prośrodowiskowa niesie za sobą bardzo konkretne koszty. - Unijne mleczarstwo jest pod coraz większą presją ograniczeń środowiskowych. Widać w szczególności w Holandii, gdzie ze względu na nadmierną emisją fosforanów branża mleczarska musiała znacząco ograniczyć pogłowie bydła, a w konsekwencji produkcję mleka. Warto jednak odnotować, że w Polsce jest jeszcze bardzo duża przestrzeń do dalszego wzrostu produkcji, co stanowi szansę dla polskiego mleczarstwa – mówi ekspert. Zauważa, że działania na rzecz zmniejszenia wpływu mleczarstwa na środowisko oddziałują w kierunku wzrostu kosztów produkcji, co obniża konkurencyjność cenową unijnych produktów na światowym rynku. - Warto jednak odnotować, że przewagą unijnego eksportu jest przede wszystkim marka nie cena, stąd nie uważam, aby UE w kolejnych latach miałaby z tego powodu tracić udziały w światowym rynku mleka – zastrzega.

Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

Powiązane tematy:

Partner serwisu
  • partner portalu
subskrybuj portalspozywczy.pl

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku



Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami naszego portalu.
Bądź na bieżąco!Subskrybuj nasz newsletter
Obserwuj nas

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do odwołania zgody oraz prawo sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl. Wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego przed jej wycofaniem.

W dowolnym czasie możesz określić warunki przechowywania i dostępu do plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej.

Jeśli zgadzasz się na wykorzystanie technologii plików cookies wystarczy kliknąć poniższy przycisk „Przejdź do serwisu”.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!