Zwiększa się eksport produktów mleczarskich z UE
Według wstępnych danych Eurostat, w I kwartale 2019 r. wartość eksportu produktów mleczarskich z Unii Europejskiej wyniosła 2,72 mld EUR i była o 7,8% wyższa niż w analogicznym okresie 2018 r. - Z wyjątkiem masła i pozostałych tłuszczów mlecznych zwiększyła się wartość eksportu wszystkich najważniejszych grup produktów mleczarskich - mówi Paweł Wyrzykowski, analityk sektora rolno-spożywczego, BNP Paribas.

Wartość eksportu serów i twarogów, które mają największy udział (38%) w unijnej strukturze sprzedaży na rynki zagraniczne, w I kwartale br. w relacji rocznej była o 6,7% wyższa. Ich wolumen sprzedaży zwiększył się o 2,4%. Nadal dynamicznie rozwija się eksport tych produktów do Japonii – w I kw. 2019 r. wyniósł 27,4 tys. t (13% wolumenu ogółem) i był o 27% większy niż w analogicznym okresie przed rokiem. W ten sposób Japonia stała się już czwartym, pod względem wartości, największym odbiorcą produktów mleczarskich z UE. Sprzedaż serów do Stanów Zjednoczonych zwiększyła się o 5,9% do 30,1 tys. t. Na uwagę zwraca też ponad 20-proc. wzrost sprzedaży do Chin, która przekroczyła 5 tys. t.
Wartość eksport proszków mlecznych ze Wspólnoty w I kw. 2019 r. wyniosła 416 mln EUR i była o 14,3% większa niż przed rokiem, a ich wolumen zwiększył się o 14,3% (r/r). Co istotne, większa niż przed rokiem, o 35%, była przede wszystkim sprzedaż odtłuszczonego mleka w proszku, którego wolumen wyniósł 262 tys. t. Mniejszy popyt eksportowy zaobserwowano natomiast w przypadku pełnego mleka w proszku – spadek o 26% w relacji rocznej, do 70,2 tys. t.
Szukasz magazynu do wynajęcia. Zobacz ogłoszenia na PropertyStock.pl
- Zwiększone zainteresowanie proszkami odnotowano w przypadku Chin (o 80,0% do 37,5 tys. t) i krajów Azji Południowo-Wschodniej - eksport do Indonezji zwiększył się o 155% do 30,3 tys. t, na Filipiny o 199% do 20,6 tys. t, a Malezji o 94% do 12,9 tys. t. Silny wzrost popytu na unijne proszki miał miejsce również ze strony Libanu (o 542% do 19,7 tys. t) i Meksyku, gdzie sprzedaż zwiększyła się ponad 20-krotnie do 7,2 tys. t. - mówi Paweł Wyrzykowski, analityk sektora rolno-spożywczego, BNP Paribas.
Wartość eksportu mleka i śmietany płynnej zwiększyła się o 13,9%, a pod względem wolumenowym o ponad 1/5 do 274 tys. t. Należy zauważyć, że aż 42% sprzedawanego na rynki zewnętrzne wolumenu tej grupy produktów kierowane jest na rynek chiński, gdzie sprzedaż w I kw. 2019 r. była o 45% większa niż w analogicznym okresie 2018 r.
- Pomimo, że wolumen eksportu serwatki zmniejszył się o 4,4% to jego wartość wzrosła o 11,1% do 247 mln EUR. W takim samym stopniu zwiększyła się również sprzedaż jogurtów i pozostałych napojów fermentowanych, jednak ich udział w eksporcie na rynki pozaunijne wciąż był niewielki, stanowił 3%. Jedynie w przypadku masła i pozostałych tłuszczów mlecznych wartość eksportu z UE była mniejsza niż przed rokiem (o 14,6%) i wyniosła 236 mln EUR. Jeszcze głębszy spadek nastąpił w wolumenie – o 20,8% (r/r) co oznaczało sprzedaż na poziomie 40 tys. t. - dodaje analityk sektora rolno-spożywczego, BNP Paribas.
