- Kilkanaście lat temu próbowaliśmy z żoną swoich sił w produkcji soków jednodniowych, jednakże natrafiliśmy na problem logistyczny. Takie soki charakteryzowały się krótkim okresem przydatności i nie można było ich daleko transportować. To było motorem poszukiwania technologii, która pozwoliłaby wydłużyć okres przydatności przy zachowaniu wszystkich minerałów i mikro elementów. Tak powstała marka Avan Garden – mówi Zenon Kaczmarczyk, właściciel Foodco Vita sp. z o.o.

Technologia HPP w produkcji żywności

Jak przyznał, z technologią HPP spotkali się po raz pierwszy w USA i postanowili ją wykorzystać. - Stworzyliśmy przedsiębiorstwo, które będzie dawało dostęp konsumentom do świeżych pełnowartościowych napojów, pomimo dzielących odległości. Obecne nasza technologia jest wdrożona i szukamy partnerów biznesowych, chcących działać w naszym zdrowym biznesie – dodaje.

Utrwalanie ciśnieniowe (czyli HPP – High Pressure Pasteurization) odbywa się bez zastosowania wysokich temperatur, a produkt pasteryzowany jest pod ciśnieniem, w niskiej temperaturze, w wodzie, w opakowaniu docelowym. - W produktach Avan Garden nie tracimy cennych witamin, nie zmienia się barwa i smak produktu. Jednocześnie dezaktywujemy szkodliwe drobnoustroje (bakterie, grzyby i pleśnie) - dzięki czemu produkty, czyli soki, smoothie i shoty wytworzone w technologii HPP dostarczają istotnych dla zdrowia składników odżywczych oraz wyglądają i smakują jak świeżo wyciśnięte – tłumaczy Zenon Kaczmarczyk.

Proces HPP można wykorzystać w wielu branżach, nie tylko produkcji soków i napojów, m.in. w branży mięsnej (mięso surowe, surowe produkty mięsne fermentowane, wędliny, mięso peklowane, gotowane produkty mięsne); branży rybnej (ryby, owoce morza, dania gotowe); branży mleczarskiej (mleko, mleczne napoje fermentowane, sery); branży owocowo-warzywnej (guacamole i pulpa z awokado, salsy, sosy, dressingi, humus, puree z owoców, warzyw, sałatki owocowe, warzywne dania dla niemowląt, żywność dla niemowląt na bazie białka); branży dań gotowych (sałatki, zupy, pizza, zapiekanki, sosy, pierogi, makarony, dania z ryżem), w kosmetykach i karmach dla zwierząt.

Foodco Vita - wsparcie ARiMR, Banku Pekao SA i Pekao Leasing sp. z o.o

- Pierwszym krokiem, by wdrożyć nową technologię w Polsce było otrzymanie dotacji z ARiMR, która była jednym ze źródeł finansowania zewnętrznego. Drugim, bardzo ważnym krokiem było nawiązanie współpracy z Bankiem i Leasingiem Pekao. Bank Pekao uwierzył w naszą wizję i biznes. Współpraca opiera się na zabezpieczeniu dotacji i finansowaniu maszyn produkcyjnych. Liczymy na owocną i długoterminową współpracę z Pekao, ponieważ obecnie wystartowaliśmy ze sprzedażą i naturalnym efektem tego jest zapotrzebowanie na finasowanie obrotowe – mówi właściciel Foodco Vita sp. z o.o.

Bank Pekao SA wspiera innowacje i start-upy

- HPP, jak każda nowa technologia, obarczona jest ryzykiem „wieku dziecięcego”. Istnieje szereg ryzyk, które jako Bank musimy zdiagnozować i zminimalizować ewentualne ich negatywne skutki. Z drugiej strony stawiamy na rozwój naszych klientów i innowacyjne technologie, wspierając finansowaniem takie działania. Rozwijamy swoją wiedzę sektorową, aby być partnerami dla naszych klientów. W takich projektach kluczowa jest strukturyzacja finansowania dbając o komfort i bezpieczeństwo dla naszych klientów i Banku - tłumaczy, Małgorzata Klimaszewska, Dyrektor Centrum Korporacyjnego w Gliwicach, Pion Bankowości Przedsiębiorstw w Banku Pekao SA.

Jak podkreśla Szczepan Kiełtyka, Starszy Doradca Klienta w Centrum Korporacyjnym w Gliwicach, w tym projekcie dodatkowym wyzwaniem było finansowanie start up-u. To trudne, a jeszcze bardziej w czasach pandemii. - W Banku Pekao mamy wysoko wykwalikowaną kadrę doradców, analityków kredytowych, specjalistów branżowych i decydentów i dzięki wspólnemu zaangażowaniu jesteśmy w stanie zmierzyć się z każdym nawet najtrudniejszym wyzwaniem. Wielokanałowe współdziałanie wielu osób daje nam możliwość spełniać oczekiwania naszych klientów – mówi.

Zdrowie żywienie – perspektywy dla producentów

Zmiany na rynku detalicznym w podejściu do zdrowego żywienia obserwujemy już od 10-ciu lat. Proces ten przyspieszyła pandemia. Wszyscy zrozumieli, że zdrowie jest najważniejsze, a aby mieć zdrowie, trzeba jeść i pić zdrowe produkty. Konsumenci zaczęli zwracać większą uwagę na etykiety, interesują się składami produktów i tym jak dany produkt został wyprodukowany.

Na półkach sklepowych jest coraz więcej produktów z tzw. czystą etykietą np. brak ulepszaczy i konserwantów w produktów spożywczych. Występuje także zjawisko wzbogacania produktów spożywczych witaminami czy minerałami oraz komponentami pomagającymi w prawidłowym funkcjonowaniu organizmu (regulacja pracy jelit, odżywienie skóry włosów i paznokci, koncentracja).

- Nasze produkty produkowane w technologii HPP nie są wzbogacane. Można powiedzieć, że nie muszą być, bo w procesie utrwalania ciśnieniowego w niskiej temperaturze, nie tracimy witamin czy minerałów – podkreśla Zenon Kaczmarczyk, właściciel Foodco Vita sp. z o.o.

Szukasz magazynu do wynajęcia. Zobacz ogłoszenia na PropertyStock.pl