Partnerzy portalu partner portalu partner portalu partner portalu partner portalu
Napoje

Brak zaufania do wody z kranu istotny dla rozwoju rynku wód butelkowanych

- W świetle prognoz, popyt na wodę butelkowaną w Polsce będzie wzrastał w kolejnych latach. W roku 2020 konsumenci wydadzą na nią niemal 6,3 mld zł – mówi dr Adam Ustrzycki z IBŻ Food Research Institute.

Brak zaufania do wody z kranu istotny dla rozwoju rynku wód butelkowanych
fot. pixabay.com

- W 2015 r. Polacy kupili 3,2 mld litrów wody butelkowanej na łączną kwotę 4,9 mld zł. Wartość rynku wody butelkowanej na świecie w 2015 r. wynosiła blisko 164 mld Euro, z czego jedna czwartą przypadała na państwa Unii Europejskiej. W porównaniu do państw tzw. starej Unii Polacy spożywają niemal dwukrotnie mniej wody butelkowanej. Wartości spożycia są natomiast porównywalne do takich państw, jak Czechy, Słowacja i Węgry – dodaje dr Adam Ustrzycki.

Jego zdaniem, trendy rynkowe dotyczące konsumentów wód butelkowanych w Polsce to m.in.: przywiązanie klientów do konkretnej marki wody; brak przywiązania do rodzajów sklepów, w których klienci nabywają wodę butelkowaną oraz zakupy robione na zapas (częściej klienci kupują całe zgrzewki wody niż pojedyncze butelki).

- Najczęściej klienci kupują zgrzewki wody butelkowanej o pojemności 1,5 l. Chociaż w ostatnim czasie coraz popularniejsze są również wody w butelkach półlitrowych, które można wykorzystać w podróży, w trakcie uprawiania sportu lub jako dodatek do posiłków w restauracjach – wymienia ekspert IBŻ Food Research Institute.

Jak dodaje, począwszy od lat 90-tych XX w. obserwujemy w Polsce dynamiczny przyrost spożycia wody butelkowanej. Dla porównania w roku 1990 przeciętny Polak kupował jej 22 litry rocznie, a w 2015 r. już 184 litry. Wśród przyczyn tego zjawiska najczęściej wymieniane się dwie.

- Pierwszą z nich jest zmiana stylu życia w kierunku większej troski o zdrowie. Dotyczy ona wszystkich grup wiekowych, a w szczególności dzieci, którym wpaja się nawyk picia wody zamiast napojów słodzonych – mówi dr Ustrzycki.

Podkreśla, że drugą przyczyną jest wciąż obecny w społeczeństwie polskim brak zaufania do tzw. wody
z kranu.

- O ile jeszcze w latach 90-tym miał on swoje uzasadnienie, to obecnie dzięki funduszom strukturalnym w UE zmodernizowano większość ujęć wody i wodociągów. W konsekwencji, jakość wody wodociągowej w większości przypadków nie odbiega od wody butelkowanej zarówno pod względem smaku, jak i norm sanitarnych, a pod wieloma względami woda z kranu przewyższa te normy. Nie bez znaczenia jest fakt, że 70% wodociągów czerpie wodę z ujęć podziemnych, chociaż niemal zawsze woda w wodociągach jest uzdatniana chemicznie, a w butelkach jedynie filtrowana - tłumaczy.

Zaznacza, że w ostatnich badaniach realizowanych w 2015 r. 26% respondentów uznało, ze woda z kranu jest niesmaczna, a 25%, że jest ona niezdrowa. Łącznie wodę z kranu w formie nieprzegotowanej pije obecnie 77% Polaków, przy czym większość z nich robi to sporadycznie. 

Podobał się artykuł? Podziel się!

więcej informacji:

Adam Ustrzycki RSS ALERT    /    IBŻ Food Research Institute RSS ALERT    /    rynek wód butelkowanych RSS ALERT    /    woda z kranu RSS ALERT

KOMENTARZE (0)

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 3.235.101.141
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

subskrybuj portalspozywczy.pl

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku



Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami naszego portalu.

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!