Partnerzy portalu
  • partner portalu
  • partner portalu
  • partner portalu

Ceny energii rosną. Hortex: Soki i napoje będą droższe

- Inflacja zostanie z nami na dłużej. Trzeba się do niej przyzwyczaić. Mamy też mniej przewidywalne środowisko po stronie surowców i materiałów. Staramy się dostosować do tych wyzwań - zapewnia Piotr Chęcielewski członek zarządu Jurajska SA i dyrektor marketingu firmy Hortex.
  • Autor: MB
  • Data: 13-01-2022, 11:32
Ceny energii rosną. Hortex: Soki i napoje będą droższe
Piotr Chęcielewski członek zarządu Jurajska SA i dyrektor marketingu firmy Hortex wylicza listę wyzwań, z którymi mierzy się branża napojowa/ fot. mat. pras.

- W całej kategorii, której wartość szacuje się na ponad 4 mld złotych w cenach detalicznych spada konsumpcja napojów z zawartością soku do 20%. Ten wolumen częściowo odpływa do zdrowszych soków i nektarów, a częściowo poza kategorią, np. do bezalkoholowego piwa smakowego - mówi Piotr Chęcielewski.

Rynek soków i nektarów rośnie. - Rósł podczas pandemii w 2020 i w 2021 r. również. Nasze spożycie soków i nektarów na jednego mieszkańca jest nadal niższe niż średnia Europejska która wynosi ok 17 litrów i niższe niż spożycie w sąsiednich Niemczech obliczane na ok 27 litrów na głowe. Na koniec 2021 Polacy – (wg naszych szacunków) - będą spożywali ok 15 litrów soków i nektarów na jednego mieszkańca - dodaje.

Szukasz magazynu do wynajęcia. Zobacz ogłoszenia na PropertyStock.pl

Hortex: wyzwania branży napojowej 

Branża napojowa ma za sobą kilkanaście trudnych miesięcy. - Pierwszy wyzwaniem mijającego roku było dostosowanie się do nowych warunków działania w obliczu wprowadzonej do stycznia 2021 opłaty cukrowej. Drugim wyzwaniem była pandemia, której szczytowy efekt obserwowaliśmy w pierwszym trymestrze 2021. Wreszcie inflacja podażowa spowodowana po części pandemią, po części przerwaniem łańcucha dostaw, wreszcie kryzysem energetycznym, w efekcie podnosząca w sposób bezprecedensowy koszt działania - wylicza Piotr Chęcielewski.

Zmiany legislacyjne skłoniły wszystkich producentów do dostosowania portfela swoich produktów napojowych lub zmiany cen. W większości przypadków producenci zdecydowali się na dostosowanie formuł swoich produktów do nowych regulacji.

- Pandemia wpływa natomiast negatywnie na strukturę produktowa sprzedaży – zmniejszając radykalnie udział małych opakowań. W pierwszym trymestrze 2021 r. mieliśmy do czynienia z dużymi ograniczeniami aktywności konsumentów – zamknięte siłownie i baseny, zdalne nauczanie w szkołach, odwołane wyjazdy na ferie zimowe. To wpłynęło na znaczne ograniczenie konsumpcji soków i napojów w małych opakowaniach - dodaje ekspert. 

Zaburzenia w łańcuchów dostaw

Zaburzenia łańcucha dostaw to wydłużone terminy reakcji na zapytania klientów, opóźnienia we wdrażaniu nowych produktów, wreszcie inflacja. - Inflacja zostanie z nami niestety na dłużej. Problemy z dostępnością materiałów i opakowań to jedna, a rosnące koszty energii to drugie. Żadna z firm w naszej branży nie jest w stanie zaabsorbować tych rosnących kosztów. Niestety – będą się one przekładać na średnią cenę 1 L soku - przyznaje Piotr Chęcielewski.

- Starając się sprostać wymaganiom naszych klientów usprawniliśmy procesy decyzyjne i procesy wdrażania nowych produktów. Dokonaliśmy kilku reformacji produktowych tam, gdzie to możliwe. Ale z drugiej strony rosnąca presja kosztowa zmusza nas do jeszcze wnikliwszej kontroli każdej naszej aktywności, ponieważ środowisko stało się mniej przewidywalne - wylicza.

 

Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

Powiązane tematy:

subskrybuj portalspozywczy.pl

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku



Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami naszego portalu.
Bądź na bieżąco!Subskrybuj nasz newsletter
Obserwuj nas

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do odwołania zgody oraz prawo sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl. Wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego przed jej wycofaniem.

W dowolnym czasie możesz określić warunki przechowywania i dostępu do plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej.

Jeśli zgadzasz się na wykorzystanie technologii plików cookies wystarczy kliknąć poniższy przycisk „Przejdź do serwisu”.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!