Partnerzy portalu partner portalu partner portalu partner portalu partner portalu partner portalu
Napoje

Ekspert: Opłata cukrowa ma przeciwdziałać epidemii otyłości

Pieniądze, które się pojawiają w systemie po wprowadzeniu opłaty cukrowej muszą zostać efektywnie wydatkowane na zagospodarowanie obszaru, który do tej pory był na marginesie aktywności polityki zdrowotnej, a jest nim profilaktyka i leczenie otyłości oraz chorób powodowanych otyłością - mówi nam dr Małgorzata Gałązka-Sobotka z Uczelni Łazarskiego.

Ekspert: Opłata cukrowa ma przeciwdziałać epidemii otyłości
Ekspert: Opłata cukrowa ma przeciwdziałać epidemii otyłości / fot. shutterstock

- Opłata cukrowa wprowadza restrykcje - i nie powinniśmy unikać tego określenia - które mają zachęcić konsumenta do zmiany nawyków żywieniowych, ale też i samych producentów do rozważenia zmiany składu swoich produktów, czyniąc te produkty zdrowszymi. Opłata cukrowa ma charakter opłaty akcyzowej, która ze swej natury nakładana jest na produkty charakteryzujące się: po pierwsze - wysoką marżą producenta wynikającą z tego, że koszt wytworzenia tego produktu jest zwykle niski; po drugie - wysokim popytem na to dobro po stronie konsumenta; po trzecie - udowodnionym negatywnym wpływem konsumpcji tego dobra na zdrowie - mówi dr Małgorzata Gałązka-Sobotka.

- Musimy pamiętać, że najwięcej produktów słodzonych kupują niestety osoby o najniższych dochodach, często gorzej wykształcone, z mniejszych miejscowości. One też należą - co pokazują badania naukowe - do grup dotkniętych swoistym wykluczeniem zdrowotnym. Są to też jednak grupy najbardziej wrażliwe na wzrost cen. Zatem zakładamy, że pojawienie się opłaty cukrowej przyniesie ten rezultat, iż do naszych koszyków w sklepie będą trafiały produkty o zdecydowanie mniejszym negatywnym wpływie na nasze zdrowie. Decyzja o wprowadzeniu opłaty cukrowej była podyktowana przede wszystkim świadomością skali zjawiska, jakim jest epidemia otyłości. To następstwo rozwoju cywilizacyjnego, dostępu do bardzo wielu produktów, bogacenia się również społeczeństwa, które nie idzie niestety w parze z odpowiednią i skuteczną edukacją zdrowotną - dodaje. 

Czytaj więcej: Rynekzdrowia.pl

Podobał się artykuł? Podziel się!

więcej informacji:

opłata cukrowa RSS ALERT    /    podatek cukrowy RSS ALERT    /    otyłość RSS ALERT    /    nadwaga RSS ALERT

KOMENTARZE (4)

  • ja 2021-01-18 13:14:12
    kiedy podatek na mięso ?!
  • Kryspin 2021-01-19 13:39:16
    Jeśli walka z otyłością to dlaczego opodatkowane są produkty bezcukrowe tzn. ze słodzikami?
    • cukrownik 2021-01-19 15:37:02
      Slodziki sa od 200 do 600 razy slodsze niz sugar. Puszka 330 ml czerwonej coli zawiera prawie 35g cukru (ponad 10g na 100ml). Ta sama puszka diet coke zawiera 180 mg aspartamu. Limit bazowy jest 5g/100ml - nie sadze, ze jest napoj, ktory przekroczy ten limit jezeli jest slodzony tylko slodzikiem. To powiedziawszy - jezeli ktos bedzie mieszal i np. da ponizej 5g/100ml cukru i iles tam slodzika - to moze trafic w wyzsza polke.
  • Danka 2021-01-23 00:33:10
    To dobrze że podejmują walkę z epidemią otyłości, ale nie wiem czy rzeczywiście tedy droga. Nadwaga zazwyczaj wynika z bardziej indywidualnych, czesto nawet genetycznych uwarunkowań. I podatek cukrowy tutaj zbyt wiele nie zdziała. Konieczne jest wsparcie specjalisty i natychmiastowa reakcja w formie leczenia zachowawczego lub w wielu przypadkach z zastosowaniem balonów żołądkowych, które stosuje się m.in. w szpitalu medicover

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 18.210.12.229
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

subskrybuj portalspozywczy.pl

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku



Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami naszego portalu.

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!