Ekspert: Trudno jest znaleźć alternatywną do cukru substancję słodzącą
- Autor: PM, www.portalspozywczy.pl
- Data: 29-01-2016, 11:00

Jak podkreśla prezes Hortimex Plus, substancje słodzące pochodzenia naturalnego cieszą się zainteresowaniem konsumentów w Polsce, jednak trudno mówić o większym popycie.
- Niezaprzeczalnym faktem staje się negatywne postrzeganie białego cukru. Jakkolwiek konsumentom trudno zaakceptować mniej słodki smak, szczególnie tradycyjnych produktów spożywczych, to jednak biały cukier staje się „czarnym charakterem” na etykietach – nie chcemy go w składzie. Siłą rzeczy konsumenci (a w konsekwencji producenci żywności) szukają alternatyw. Tu jednak pojawia się problem: trudno jest znaleźć surowiec, który zapewni profil smakowy i siłę słodzenia sacharozy, nie będąc nią – tłumaczy Mateusz Kowalewski.
Szukasz magazynu do wynajęcia. Zobacz ogłoszenia na PropertyStock.pl
Na przestrzeni lat wymyślono i wprowadzono do użycia wiele substancji słodzących, mających być alternatywą dla cukru. Na niektórych rynkach (np. w USA) zdobyły one popularność.
- Dzisiejszy konsument jest jednak szczególnie wymagający: sam fakt zastąpienia cukru nie wystarcza, równie ważne jest czym go zastąpimy. Groźnie brzmiące substancje są równie niepożądane w składzie produktu, jak cukier. Powoduje to dalsze poszukiwanie substancji, która zapewniłaby upragnioną słodycz, nie będąc produktem syntetycznym – mówi prezes firmy Hortimex Plus.
Jedną z nielicznych alternatyw jest dzisiaj stewia. Jest słodsza od cukru i ma naturalne pochodzenie.
- Wprawdzie w aplikacjach spożywczych produkowanych w Europie stewia dopuszczona jest do stosowania pod postacią dodatku do żywności (glikozyd stewiolowy – E 960), ale ten fakt konsumenci skłonni są zaakceptować, lub go nie zauważają. Większym problemem jest fakt, że stewia pozostawia charakterystyczny lukrecjowy posmak. Pomimo licznych zabiegów producentów glikozydu stewiolowego, zmierzających do redukcji tego niepożądanego efektu, problem pozostaje. Ten „defekt” jest jedną z głównych przyczyn umiarkowanego sukcesu rynkowego produktów ze „stewią”. Trudno zatem przewidzieć czy stewia podbije rynek żywności czy inne. Zaryzykowałbym tezę – podbije, o ile poradzimy sobie z niepożądanym posmakiem – dodaje Kowalewski.
Producenci żywności zatem nadal z utęsknieniem wypatrują alternatywy dla cukru. Niewielkie szanse ma miód.
- Wprawdzie postrzeganie miodu przez konsumentów jest pozytywne, jednak jego ograniczona dostępność, w konsekwencji wysoka cena, a także technologiczne ograniczenia w zastosowaniu powodują, że trudno upatrywać w nim przyszłej alternatywy dl cukru, szczególnie zważywszy na kurczącą się populację pszczół – głównych producentów miodu – zauważa prezes Hortimex Plus.
więcej informacji:
Powiązane tematy:
-
Produkcja miodu i dyrektywa miodowa: Ważna identyfikowalność
-
W Polsce jest około 2 milionów rodzin pszczelich
-
W Kielcach zebrano pierwszy miód z pasieki z recyklingu
-
Hortimex: Wiele przedsiębiorstw może rozważać sprzedaż firm
-
Gorzowska elektrociepłownia udostępnia swoje tereny pszczelarzom
-
Czy podatek cukrowy trzeba zapłacić także od naturalnego cukru w produkcie?
-
Südzucker przeprowadza rebranding Cukru Królewskiego
-
Hortimex: Wszyscy podnoszą ceny. Jednak dzisiaj najważniejsza jest dostępność towarów
-
Duży producent miodu przejmuje, by wejść w e-commerce
-
Pfeifer & Langen Polska S.A. podnosi ceny skupu buraków
- Transport zboża z Ukrainy. Trudne "wąskie gardła"
- Firmy spożywcze i handlowe w I półroczu: przejęcia, inflacja, wojna
komentarze (2)
a ksylitol? smak jak cukru, a zdrowszy, kwestia by produkować go taniej niż do tej pory
OdpowiedzStevia ale pomieszana z cukrem by załagodzić jej posmak. Bez kampanii promującej produkty z stevią, która by informowała o jej zaletach i pochodzeniu będzie traktowana jak sztuczne słodziki. Niestety świadomość konsumencka pod tym względem jest mała... Co do Ksylitolu, to jest produkowanych również w chinach. Tyle, że nie produkowany z kory brzozy więc właściwości gorsze... Więc pewnie podobny jakościowo do miodu z CHRL.
Odpowiedz