Partnerzy portalu partner portalu partner portalu partner portalu
Napoje

Jakie błędy popełniają producenci przywracając słynne marki z lat 90?

Frugo, EB, Guma Turbo, piwo 10,5... Czar kultowych marek żywności i napojów z lat 90. wciąż udziela się nie tylko konsumentom, ale i producentom, którzy nie ustają w próbach wskrzeszania rynkowych hitów z dawnych lat. Dlaczego zatem nie wszystkie tego rodzaju reaktywacje kończą się sukcesem?

Jakie błędy popełniają producenci przywracając słynne marki z lat 90?
casualowy piątek
Frugo to jeden z symboli lat 90. Czy dla młodzieży urodzonej na początku XXI wieku marka również może stać się kultowa? kadr za YouTube

No to Frugo!

Marka Frugo trafiła na sklepowe półki w 1996 r. O jej sukcesie przesądziła słynna kampania reklamowa wymyślona przez Iwo Zaniewskiego i Konstantego Przyborę. Oprócz hasła "No to Frugo!" marketingowcy zaproponowali także nietypowy kształt butelki o pojemności 0,3 litra i etykietę nawiązującą do graffiti. Efekt? Frugo szybko stało się czymś więcej niż tylko napojem. 

Agata Jakóbczak w książce “Transformersi: Superbohaterowie polskiej reklamy 80. - 90." przywołuje nawet termin “pokolenie Frugo”, którym określano młodych ludzi wchodzących w dorosłość w czasach transformacji. To do nich adresowano reklamy napoju oparte na zabawie słowem i nietypowych pomysłach, jak spot z chodzącym kioskiem czy ogranie konfliktu pokoleń w postaci starszych osób narzekających na "dzisiejszą młodzież", symbolicznie zamalowywanych sprayem przez nastolatka:

Rozpoczęta w czerwcu 1996 r. kampania Frugo sprawiła, że jeszcze przed końcem roku rozpoznawalność marki sięgnęła 90 procent. Udało się także zdobyć 4-procentowy udział w rynku soków.

Producent, rzeszowska Alima Gerber, postanowił iść za ciosem wprowadzając na rynek kolejne warianty smakowe, np. niebieski, czy poszerzając asortyment o lody. Nie były to udane posunięcia. W 2000 r. rynkowy udział Frugo spadł poniżej 2 procent. W 2002 r. markę sprzedano spółce Krynica Zdrój, od której w 2009 r. brand odkupił Aflofarm. 

Frugo polską Coca-Colą?

Na początku 2011 r. markę przejął FoodCare, który stał się właścicielem prawa do nazwy napoju, logotypów, projektu butelki i kapsla, domen internetowych, sloganu reklamowego oraz oryginalnej receptury napoju.

Wiesław Włodarski przyznawał w wywiadach, że o Frugo zabiegał przez sześć lat.

- Byłem przekonany, że dawni miłośnicy Frugo, czyli pokolenie 30‑40-latków opowie o kultowym napoju swoim dzieciom, a te koniecznie będą chciały go spróbować. Stało się dokładnie tak, jak przewidywałem - komentował.

W rekordowym czasie czterech miesięcy od zakupu marki, FoodCare ponownie wprowadził Frugo do sklepów. Efekt? Jeszcze przed rozpoczęciem kampanii reklamowej sprzedaż była o ponad 200 proc. wyższa od zakładanej. Tak obiecujący początek mocno rozbudził apetyt nowych właścicieli. W planach było poszerzenie marki m.in. o lody, gumy do żucia, żelki, a nawet napój energetyzujący. Na rynek szybko trafiły butelki w dużych pojemnościach 750 ml, a nawet kisiel Frugo.

więcej informacji:

Wiesław Włodarski RSS ALERT    /    budowanie marki RSS ALERT    /    casualowy piątek RSS ALERT    /    piwo RSS ALERT    /    alkohol RSS ALERT    /    piwo 10 RSS ALERT    /    Frugo RSS ALERT    /    Ewelina Radowicz RSS ALERT    /    FoodCare RSS ALERT    /    Pitted Cherries RSS ALERT

KOMENTARZE (6)

  • piwosz 2020-11-20 09:34:58
    podstawowy problem z 10,5 polegał na tym, że to piwo było paskudne i chyba o nienajlepszym składzie. podobnie EB jakość tych piw plasuje je gdzieś między Harnexem a Taterką
    • Miszka 2020-11-20 21:01:07
      A co masz do Taterki?... ;)
      • Wkik 2020-11-22 08:37:04
        Picie Taterki czy Harnaxa to rzeź dla ust i organizmu!!
  • Miszka 2020-11-20 20:57:08
    Z tego co pamiętam, to ceny tych powracających marek były dość zaporowe. Wychodzi na to, że sentymenty po prostu nie były tyle warte.
  • Piot 2020-11-24 22:31:34
    To kolejna marka soków na półce sklepowej. Natomiast osoby nieco starsze, które doskonale pamiętają Frugo z lat 90., dziś zamiast słodkich soków wolą herbatę lub wodę mineralną. Dlatego ten powrót się nie udał. Dla grupy docelowej ta nostalgia nie była ważna - dodaje. B Bzdura. W tym miejscu trzeba pomyśleć że osoby młode są tzw. fit, piją tylko wodę, jedzą sałatki z lucerną i pieczywo żytnie, dalej jest przepaść i małolaci przyklejeni do telefonów i automatów i to do nich powinna dotrzeć food care o ile chce coś zarobić. Ale oby nie.
  • ANNA CHROMA FINANSOWANIE 2020-12-02 17:24:19
    ANNA CHROMA FINANSOWANIE Witam wszystkich Bardzo dziękuję Bogu że ponownie postawiłeś ANNA CHROMA na mojej ścieżce. W przypadku wszystkich Twoich potrzeb finansowych lub masz kłopoty finansowe, po prostu skontaktuj się z tą wspaniałą ANNA CHROMA, a będziesz miał pełną satysfakcję.Ta kobieta właśnie pomogła mi niewielką sumą 55 000 zł, a to mi wystarczy. Jest kobietą serca, dzięki tej wspaniałej kobiecie mogłem podnieść standard życia i zadłużenie. Jeśli potrzebujesz małej pożyczki, skontaktuj się tylko z nimi, a nie zawiedziesz się. E-mail: annachroma1949@gmail.com Dziękuję Ci UWAGA NIE POLSKI, wstrzymaj się

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 109.70.65.42
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

subskrybuj portalspozywczy.pl

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku



Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami naszego portalu.

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!