• partner portalu
  • partner portalu
  • partner portalu
  • partner portalu
  • partner portalu
Partnerzy portalu

Krynica Vitamin: liczymy, że hard seltzery zawojują Europę (wywiad)

O popularności napojów typu hard seltzer, potencjale rynku energetyków, trendach produktowych, rozwoju oferty chemiczno-kosmetycznej oraz o budowaniu relacji handlowych w dobie pandemii, rozmawiamy z Agnieszką Patejczyk, dyrektor handlową Krynicy Vitamin SA.
  • Autor: Paulina Piwowarek, www.portalspozywczy.pl
  • Data: 21-04-2021, 13:43
Krynica Vitamin: liczymy, że hard seltzery zawojują Europę (wywiad)
Agnieszka Patejczyk, dyrektor handlowa Krynicy Vitamin SA
  • Niskoalkoholowe napoje typu hard seltzer są niezwykle popularne w USA. Krynica Vitamin produkuje je na tamtejszy rynek i liczy na przybycie tego trendu do Europy oraz Polski.
  • Najpopularniejszym typem napoju zamawianego w Krynica Vitamin pozostaje energetyki. to połowa sprzedawanych przez spółkę produktów.
  • Krynica Vitamin uruchamia właśnie zakład produkcyjny w Niechcicach, niedaleko Piotrkowa Trybunalskiego. Powstaną tam produkty z segmentu chemiczno-kosmetycznego. 

 

Krynica Vitamin produkuje napoje typu hard seltzer na rynek amerykański. Czy tego typu produkty mają szansę zdobyć popularność na innych rynkach, także w Polsce? Czy Państwa kontrahenci pytają o tego typu napoje?

Szukasz magazynu do wynajęcia. Zobacz ogłoszenia na PropertyStock.pl

Widzimy w tych napojach ogromny potencjał. Stany Zjednoczone są kopalnią trendów, więc liczymy, że hard seltzery zawojują rynek europejski. W 2020 roku w naszym portfolio dynamicznie rozwijała się kategoria napojów niskoalkoholowych. Jest tu największa dynamika i liczba implementacji. Szczególnie jesteśmy dumni z tego wyniku, jako że w większości byliśmy pomysłodawcą i twórcą receptur dla klientów.

Liderem zostały napoju typu hard seltzer. Amerykanie pokochali je za prosty skład i lekką formułę. Bazą alkoholową w tej grupie produktów są wsady na bazie słodu, wina, sfermentowanego cukru. Są lżejsze od intensywnego smaku i zapachu wódki, rumu czy ginu. Całość dopełniają owoce, czasem miód. Są niezwykle atrakcyjne – orzeźwiające i niskokaloryczne – opakowanie to często tylko 100 kalorii na puszkę napoju, zawartość cukru jest na niskim poziomie. Te napoje wpisują się też w trend dietetyczny w USA – ograniczania kaloryczności produktów spożywczych.

Analizując tę kategorię, przygotowaliśmy 4 produkty typu hard seltzer, które w tej chwili oferujemy klientom. Pierwsze produkcje są za nami, cieszymy się z nich i wierzymy, że w 2021 roku udział tej kategorii znacznie zwiększy się.

Jaki jest najpopularniejszy typ napoju zamawianego w Krynica Vitamin jako marka własna? I z czego ta popularność wynika?

Są to napoje energetyczne w wariantach klasycznych – fundament naszego biznesu. Jeszcze w 2015 roku, przed wejściem spółki na Giełdę Papierów Wartościowych, udział tej kategorii w naszym portfolio wynosił ok. 90 proc., od 2016 aktywnie pracujemy nad dywersyfikacją oferty, tworząc silne koncepty do biblioteki oraz aktywnie współpracując z klientami. Przygotowujemy dla nich produkty pod markami własnymi, mocno pracując w obszarze B2B, by osiągnąć wspólnie sukces rynkowy. W tej chwili napoje energetyczne w naszym portfolio to ponad połowa sprzedawanych produktów. Sama kategoria jest bardzo wdzięczna do pracy, ponieważ rośnie rok do roku o ok. 6 proc. i ciągle charakteryzuje się dużą innowacyjnością. Formuła napojów jest raczej stała, natomiast pojawiają się nowe, ciekawe smaki – guma balonowa, tort urodzinowy, kwaśne żelki, wata cukrowa czy lody waniliowe. Mamy je w ofercie.

Według danych Nielsena, kategoria napojów energetycznych urosła w ub. roku o 9,4 proc. wartościowo oraz o 6,5 proc. ilościowo. Jest zatem potencjał. Mimo że rynek napojów w 2020 r. skurczył się (dane Nielsena), konsumenci chętnie sięgali po napoje energetyczne, traktując je jako zamiennik kawy podczas pracy zdalnej. Poza tym, mimo że zwolniliśmy z powodu pandemii, będziemy żyć szybciej i energia będzie nam potrzebna.

W napojach kawowych w puszce też jesteśmy mocni, a kategoria kaw mrożonych dynamicznie rosła w 2020 roku. Jako jedyni produkujemy kawy w puszce w Polsce. Nasz dział rozwoju intensywnie pracuje z tą kategorią. W planach mamy też suplementy diety m.in. na bazie mleka.

Kto jest głównym odbiorcą Waszych produktów z oferty chemiczno-kosmetycznych? Jakie są plany dotyczące rozwoju dystrybucji?

Na razie poruszamy się w obrębie przetargów i dużych opakowań. Głównym naszym odbiorcą są przedsiębiorstwa oraz instytucje publiczne. Mamy przygotowaną segmentację rynku i przypisane produkty do poszczególnych kanałów. Implementacja przed nami.

Czy w związku z rozszerzeniem działalności o ofertę chemiczno-kosmetyczną zmienili Państwo sposób konstruowania ofert? Czy oferty są w jakiś sposób łączone, pakietowane?

Oczywiście. Rozszerzyliśmy ofertę napojową o usługi w zakresie produkcji chemiczno-kosmetycznej. Pierwszy raz wystawialiśmy się na targach z ofertą Power of One. Jesteśmy świeżo po zakończeniu targów napojowych ECR, które w tym roku miały formę online’owych, 10-minutowych spotkań z przedstawicielami handlowymi z sieci w USA, a także Kanady czy Japonii. Pokazujemy na rynku swoje możliwości i coraz szerszą ofertę.

Czy w planach jest rozwój oferty chemiczno-kosmetycznej? O jakie produkty? I skąd wynika ten ew. rozwój?

Tak, mamy w planach rozwój oferty chemiczno-kosmetycznej. W obliczu pandemii wielu z nas zdało sobie sprawę, jak ważna jest codzienna dbałość o dobry stan zdrowia. Stąd rosnące zainteresowanie produktami do higieny osobistej, dezynfektantami i środkami czystości.

Rok 2020 był rokiem, który na zawsze zmienił rynek kosmetyczny. Konsumenci zmienili nie tylko swoje zachowania zakupowe, ale i potrzeby, coraz wnikliwiej sprawdzają składy kupowanych produktów, są bardziej świadomi, a tym samym mają większe oczekiwania względem produktów. Celem Krynicy Vitamin jest sprostanie tym oczekiwaniom, chcemy produkować kosmetyki zgodne z najnowszymi trendami, dbając o wysoką jakość.

Jak wskazują dane rynkowe, sprzedaż kosmetyków marek własnych (produkowanych na zlecenie) ciągle rośnie, Krynica Vitamin posiada bardzo wydajne i różnorodne linie produkcyjne, gdzie wprowadzane są najnowsze technologie, wsparte doświadczeniem specjalistów. Jesteśmy otwarci i gotowi na współpracę w tym kierunku, zarówno w kosmetykach, środkach czystości, jak i dezynfektantach. Uruchamiamy właśnie zakład produkcyjny w Niechcicach, niedaleko Piotrkowa Trybunalskiego. To centrum Polski, mamy tam 15-hektarową działkę.

Czy pandemia coś zmieniła w relacjach i współpracy z sieciami handlowymi? Z czego to wynika?

Praca zdalna nie sprzyja budowaniu relacji, a przecież handel to przede wszystkim kontakt człowieka z człowiekiem. Bezpośrednie spotkanie z klientem jest najcenniejsze, choć, paradoksalnie, zdalnie możemy rozmawiać częściej, dokładniej i precyzyjniej rozmawiać o współpracy. Nie możemy się doczekać powrotu do normalności.

Jakie najdziwniejsze zapytanie ofertowe otrzymała spółka? I jak podchodzicie do takich „niecodziennych” zgłoszeń, nowości?

W lutym 2020 roku dostaliśmy zapytanie o możliwość produkcji płynów do dezynfekcji. W pierwszej chwili wydawało nam się to na dziwną pomyłkę, ale nie trzeba było długo czekać, by przejść od słów do czynów. Zareagowaliśmy dynamicznie. Uruchomiliśmy starą linię produkcyjną, zdobyliśmy spirytus i zaczęliśmy przygodę z produkcją chemiczno-kosmetyczną.

Dziękuję za rozmowę.

Powiązane tematy:

subskrybuj portalspozywczy.pl

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku



Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami naszego portalu.

Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

NEWSLETTER

Bądź na bieżąco!

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!