• partner portalu
  • partner portalu
  • partner portalu
Partnerzy portalu

Krynica Vitamin: Największą gimnastykę uprawiamy w transporcie morskim

- Oprócz wzrostu cen frachtu, widzimy też problemy z dostępnością kontenerów, których brakuje na rynku europejskim. Dzieje się tak z powodu zaburzenia globalnego łańcucha dostaw i wzrostu eksportu z Europy do USA – mówi Konrad Stasiczak, szef Magazynów i Logistyki Morskiej w Krynicy Vitamin SA.
  • Autor: PP
  • Data: 30-08-2021, 07:05
Krynica Vitamin: Największą gimnastykę uprawiamy w transporcie morskim
Konrad Stasiczak, szef Magazynów i Logistyki Morskiej w Krynicy Vitamin SA opowiada o wyzwaniach w transporcie

Lato to wzmożony czas dostaw napojów. Z jakimi największymi wyzwaniami związanymi z logistyką i transportem mierzy się w tym roku Krynica Vitamin?

Rosnące koszty transportu to główny problem wszystkich branż. Podrożało paliwo, wraz z nim transport samochodowy. Kolejna kwestia to mniejsza dostępność pojazdów. W szczycie sezonu, czyli od kwietnia do września obsługujemy ponad 70 samochodów w ciągu doby, mamy 11 ramp załadunkowych. Innym wyzwaniem jest eksport zamorski. Tu mierzymy się z nawet siedmiokrotnym wzrostem cen frachtu. To istotne, bowiem USA są naszym głównym – obok Niemiec – rynkiem eksportowym. Sytuacja powinna się ustabilizować, więc z optymizmem patrzymy w przyszłość.

Szukasz magazynu do wynajęcia. Zobacz ogłoszenia na PropertyStock.pl

Koszty transportu a ceny żywności i napojów 

Czy wzrost tych kosztów wpłynie na ceny napojów?

W takiej sytuacji przedsiębiorcy mają zazwyczaj trzy możliwości – obniżenie marży, podniesienie cen, albo jedno i drugie jednocześnie.

Jaki udział ma logistyka w cenie produktu? W końcu napoje to raczej „gabarytowy” towar?

Jeszcze na początku roku, gdy wysyłaliśmy kontenery do Australii i Nowej Zelandii, szacowaliśmy, że koszt wysłania produktu do tych krajów wynosi kilka centów za jedną puszkę. Teraz mamy prawie 6-krotny skok i nie wiemy, co będzie dalej, czy wojny handlowe czy też kolejne mutacje koronawirusa nie doprowadzą do paraliżu portów, przede wszystkim w Chinach.

Jaką najdłuższą trasę przejeżdżają napoje Krynicy Vitamin w drodze do odbiorcy? Jaki środkami transportu?

Najdalej wysyłaliśmy do Nowej Zelandii, a to prawie 18 tys. kilometrów. To długa droga, najpierw kontenery z napojami przewożone są transportem kołowym do portów morskich, takich jak Gdynia, Gdańsk, Hamburg, Bremerhaven czy Rotterdam. Szukamy najlepszych rozwiązań, gdzie jest akurat miejsce na statku, skąd można wysłać towar. Cały proces – od drzwi do drzwi – potrafi trwać nawet 2 miesiące, o ile nie ma zatorów podczas rozładunku w portach, co niestety się zdarza coraz częściej.

Transport kołowy. Czy Krynica ma własną flotę ciężarówek czy korzysta z firm zewnętrznych? Które rozwiązanie jest lepsze?

Nie posiadamy własnej floty, gdyż nie wpisuje się to w nasz model biznesowy.

Jakie inwestycje poczyniliście ostatnio w segmencie logistyki / magazynowania? Jakie są najnowsze trendy w tym zakresie?

Stawiamy na automatyzację. Wdrażamy najnowszy magazynowy system informatyczny WMS, który znacząco ułatwi nam pracę. Rozwijamy się, cały czas poszukujemy pracowników do spedycji, logistyki, operatorów wózków widłowych. Niedawno oddaliśmy do użytku parking dla samochodów ciężarowych, co zwiększyło komfort pracy kierowców.

Krynica Vitamin - transport morski wyzwaniem

Jak dużym wyzwaniem logistycznym jest organizacja transportu napojów w szczycie sezonu?

Największą gimnastykę uprawiamy przy transporcie morskim, razem z naszymi klientami z USA. Oprócz wzrostu cen frachtu, widzimy też problemy z dostępnością kontenerów, których brakuje na rynku europejskim. Dzieje się tak z powodu zaburzenia globalnego łańcucha dostaw i wzrostu eksportu z Europy do USA. Trzeba z dużym wyprzedzeniem rezerwować miejsca na statku i elastycznie pod terminy planować produkcję, by napoje jak najszybciej trafiły do klienta, a w magazynie nie tworzyły się zatory. Kolejną kwestią, z którą mierzą się wszystkie branże, są rosnące koszty surowców i opakowań. Palety drewniane podrożały o nawet 300 procent, drożeje folia czy karton.

Jak pandemia zmieniła ten rynek?

Pandemia zaburzyła łańcuch dostaw, kilkudniowe zablokowanie Kanału Sueskiego w marcu jeszcze odbija się czkawką. Niespokojnie jest w Chinach, skąd płyną doniesienia o ryzyku unieruchomienia portów z powodu nowych mutacji koronawirusa. Do tego pojawiają się sygnały o wojnach handlowych, a także armatorzy mierzą się z atakami hakerskimi, które potrafią unieruchomić ich systemy teleinformatyczne.

Jakie prognozy na przyszłość?

Chcielibyśmy, aby spełniła się jedna. Liczymy na wybudowanie węzła komunikacyjnego – przecięcia Via Carpatia z autostradą A2. Nasz zakład leży kilka kilometrów od przyszłego węzła. Także logistycznie i nie tylko przyszłość należy do nas.

Dziękuję za rozmowę.

Powiązane tematy:

subskrybuj portalspozywczy.pl

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku



Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami naszego portalu.

Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

NEWSLETTER

Bądź na bieżąco!

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do odwołania zgody oraz prawo sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl. Wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego przed jej wycofaniem.

W dowolnym czasie możesz określić warunki przechowywania i dostępu do plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej.

Jeśli zgadzasz się na wykorzystanie technologii plików cookies wystarczy kliknąć poniższy przycisk „Przejdź do serwisu”.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!