Partnerzy portalu partner portalu partner portalu partner portalu partner portalu
Napoje

Kto traci na podatku cukrowym?

Wysokie opłaty od cukru zawartego w napojach powodują, że ich ceny poszybowały w górę, a sprzedaż spada. Jaki to będzie mieć długoterminowy wpływ na kondycję całego rynku napojów w Polsce?

Kto traci na podatku cukrowym?
ekonomiczny poniedziałek
Wysokie opłaty od cukru zawartego w napojach powodują, że ceny poszybowały w górę; fot. unsplash.com

Autor: Paulina Piwowarek, www.portalspozywczy.pl
Data: 14-02-2021, 22:32

1 stycznia 2021 r. w Polsce wszedł w życie tzw. podatek cukrowy. To opłata od napojów z dodatkiem substancji o właściwościach słodzących oraz kofeiny lub tauryny w produkcie gotowym do spożycia. 

Wysokość opłaty zależy od zawartości cukru w napoju. Maksymalnie to 1,2 zł w przeliczeniu na 1 litr.

Andrzej Gantner, wiceprezes Polskie Federacji Producentów Żywności jest zdania, że podatek cukrowy to szczególnie bulwersujący przykład zupełnego oderwania od realiów gospodarczych i siły nabywczej konsumentów w Polsce.

– Jego wysokość, sposób naliczania, sposób wprowadzenia, brak oceny skutków dla małych i średnich przedsiębiorstw były wielokrotnie podnoszone przez koalicję organizacji przedsiębiorców. Niestety liczne apele zarówno do premiera jak i prezydenta nie przyniosły żadnego efektu – tłumaczy.

Jak ocenia Paweł Kowalski, ekonomista Banku Pekao SA, negatywny wpływ podatku cukrowego na ekonomikę producentów słodzonych napojów bezalkoholowych wydaje się nieunikniony.

Silna zwyżka cenowa

- Badania przeprowadzone w krajach, które wprowadziły tę opłatę w przeszłości pokazują, że elastyczność cenowa popytu konsumentów w takich przypadkach oscylowała z niewielkimi odchyleniami wokół 1 (tzn. wzrost ceny napojów słodzonych o 10% skutkował spadkiem ich konsumpcji średnio o około 10%). Tymczasem w Polsce, w przypadku niektórych, dotychczas względnie tanich napojów o wysokiej zawartości cukru, wzrost cen detalicznych na początku stycznia sięgał 30-40%. Tak silna zwyżka musi być mocno odczuwalna dla konsumentów, co – przy wysokiej wrażliwości cenowej większej części społeczeństwa – nie może pozostać neutralne dla popytu - podkreśla Paweł Kowalski.

Jego zdaniem, skala nominalnych wzrostów cen większości napojów słodzonych świadczy o tym, że ich producenci w pierwszej reakcji na wejście podatku w życie przerzucili całkowicie lub niemal w pełni jego koszty na cenę finalnego produktu. 

- W Polsce mamy do czynienia z jednym z najwyższych na świecie tego typu podatków. O tym, jak wysoka jest opłata cukrowa świadczy fakt, że na każdy 1 milion złotych wydany na cukier, odprowadzamy aż 6 milionów podatku do budżetu - podaje w stanowisku przesłanym do naszej redakcji system Coca-Cola w Polsce.

więcej informacji:

podatek cukrowy RSS ALERT

KOMENTARZE (16)

  • Jolanta 2021-02-15 10:35:00
    Podatek cukrowy z założenia nie jest narzędziem fiskalnym a prohibicyjnym. Wyliczanie tutaj elastyczności podaży i próba utrzymania poziomów dotychczasowych obrotow wogole nie ma sensu. Po prostu producenci muszą przestawić się na naturalne napoje . Kilku pewnie zniknie z rynku ale taka była myśl ustawodawcy aby ograniczyć spożycie cukru
    • Jarek 2021-02-15 12:21:34
      Z tym że naturalne napoje wcale nie zawierają mniej cukru od wielu tych tzw slodzonych. A po drugie podatek ten dotyczy także napojów slodzonych zamiennikami jak np aspartam który nic z cukrem A dokładnie weglowodanami nie ma wspolnego. Po drugie jeśli jego celem było ograniczenie spożycia cukru to przemyśl tzw słodyczy też powinien zostać nim oblozony.
    • Janusz 2021-02-15 22:13:46
      To może cukrownie zamknąć wszystkie cukiernie które do wypieków dodają cukru cukierki słodycze też zapewne są niezdrowe dlaczego tylko napoje
  • Polak 2021-02-15 10:55:08
    Słodycze ciastka chipsy i wszystko co nie zdrowe również powinno być objęte podatkiem cukrowym i solnym, tylko że takie mydlenie to utopia ludzi którzy szukają w panice pieniędzy które zostały w glupi sposób zmarnowane.. Nie ma żadnego sensu w działaniu tego nieudolnego rzadu
    • Kinga 2021-02-15 12:29:51
      Niech każdy jogurt z owocami a w szczególności dla dzieci były obłożone tym podatkiem. Zobaczcie ile tam jest cujru
      • Roman 2021-02-15 17:57:07
        A poczytaj dobrze skład i poczytaj w necie zawartość cukru w owocach
  • sklepikarz 2021-02-15 11:01:51
    Po obniżce VAT na słodycze z 23% na 5% Colian szybko wyrównał cenę do starej ceny brutto. Wówczas wszystko było OK? Ciekawe, że Coca największy odbiorca cukru w Polsce nie podała ile tysięcy ton cukru kupuje rocznie.
  • CAMIONERO 2021-02-15 13:01:16
    Od czasu wprowadzenia podatku kupiłem JEDNA butelkę napoju słodzonego. Mam jeszcze zapasy ze starego roku. Ograniczeniem spożycie z jednej butelki coli dziennie do jednej tygodniowo więc zapas wystarczy mi do LIPCA.
    • pietrek 2021-02-16 10:22:20
      Sprawdź czy się wcześniej nie przedatują
  • hehe 2021-02-15 14:32:20
    Polaków nie interesuje kondycja producentów, którzy niszczą zdrowie Polaków, lecz poprawa zdrowia na skutek zmniejszenia konsumpcji cukru !
    • pietrek 2021-02-16 10:24:43
      Nie interesują, bo jak wiadomo powszechnie przy produkcji napojów u tych producentów pracują Marsjanie. Najwyżej kilku z nich wróci na Marsa jak spadnie produkcja.

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 3.239.33.139
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

subskrybuj portalspozywczy.pl

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku



Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami naszego portalu.

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!