- Każda historia i rodzina są inne. Rodzicom udało się wciągnąć mnie w biznes, żebym zainteresował się funkcjonowaniem firmy. Od najmłodszych lat pracowałem w firmie – na różnych stanowiskach. Zanim z moją żoną objęliśmy kierownicze stanowiska z firmie, minęło kilka lat. Przez ten czas budowaliśmy kompetencje i wiedzę, mając już wiedzę nabytą w pracy w innych branżach – mówił Adam Mokrysz.

Mokate – rozwój firmy poza Europą

- Przede wszystkim zależało nam na dobudowaniu wartości dodanej, znalezieniu tzw. własnej szachownicy, a nie przyklejeniu się do sukcesu osiągniętego przez przodków – dodał.

Wspominał, że w tamtym czasie, na początku lat 2000, Grupa Mokate była firmą lokalną i regionalną. - Zdecydowaliśmy się podjąć inicjatywę wejścia na rynki pozaeuropejskie. Zaczęło się od krajów arabskich, a potem poszliśmy dalej – do Azji, Afryki i Ameryki Południowej. Tego wcześniej nie było w grupie – nie było know-how ani ludzi. Zbudowaliśmy to od zera. Dużo zawdzięczamy odpowiedniemu zespołowi, który udało nam się zbudować – mówił CEO Mokate.

Dodał, że znaleźli coś, co mogło rozwinąć firmę i nas, nie naruszając DNA firmy.

Sukcesja – przekazanie władzy w firmie

Zdaniem Adama Mokrysza, ważny jest moment przekazania władzy w firmie. Nie ma odpowiedniego czasu. Trzeba „złapać” ten odpowiedni czas, aby była dojrzałość, inteligencja emocjonalna, kompetencje.

- Tak znikomy procent udanych sukcesji w Europie zależy od wielu czynników, które różnią się od czasu prowadzenia biznesu. Kiedyś były inne narzędzia i sposób sprawowania władzy. Mieliśmy do czynienia z silnymi liderami. Teraz bardziej liczy się siła zespołu – mówił.

Podkreślał, że sukcesja musi być zbieżna z osobowością sukcesora, przemyślana i przeprowadzona w odpowiednim czasie. Kluczowe jest także zainteresowanie i wykształcenie przejmujących władzę.

– Kolejne pokolenie musi mieć lepszą wiedzę i szerszy horyzont, ponieważ jest inne otoczenie konkurencyjne. Dla przykładu, w latach 90. XX w. rynek wyglądał zupełnie inaczej i inne były zasady gry na nim. Teraz otoczenie konkurencyjne jest zupełnie inne i inaczej trzeba walczyć o konsumenta – mówił.

Praca jako spełnianie marzeń zawodowych

- Jako rodzina przyjęliśmy model szacunku do wartości, idei i historii firmy. Chcemy wykorzystać wszystkie dobre praktyki i doświadczenia oraz dobierać osoby, które będą w stanie rozwijać firmę razem z nami. Taki model wraz z żoną przyjęliśmy i prawie 20 lat to pielęgnujemy i staramy się wykorzystywać potencjał – mówił Adam Mokrysz.

Dodał, że sukcesja to dopiero początek drogi. - Nowe pokolenie musi mieć pomysł na rozwój firmy, wizję rozwoju i zespół – w naszym przypadku międzynarodowy. W przypadku rozwoju poza Europą, musimy być świadomi, że wszystko co jest pewne tutaj, nie zadziała na dalekich rynkach – mówił.

- Potrzeba ogromnie determinacji i pasji. Praca nie może być tylko pracą, ale także spełnieniem zawodowych ambicji i planów. Razem z żoną spełniamy swoje marzenia zawodowe w firmie – podsumował Adam Mokrysz.

Szukasz magazynu do wynajęcia. Zobacz ogłoszenia na PropertyStock.pl


Największa konferencja poświęcona sektorowi spożywczemu i handlowemu w Polsce 7-8 listopada 2022 • Warszawa • Hotel Sheraton Grand Warsaw

Zarejestruj się!