Nielsen: Napoje bezalkoholowe odpowiadają za 9% całego koszyka FMCG
Napoje bezalkoholowe odpowiadają za 1/8 sprzedaży wartościowej koszyka spożywczego w Polsce, stanowiąc jednocześnie 9% całego koszyka FMCG. W ostatnich dwunastu miesiącach zakończonych we wrześniu 2018 roku odnotowały one prawie dwukrotnie wyższe tempo wzrostu (+10,7%) niż cały koszyk spożywczy (+5,5%). Wpływ na to miała bez wątpienia pogoda - ciepła wiosna i lato przełożyły się na silne wzrosty sprzedaży tych kategorii - czytamy w raporcie firmy Nielsen.

Wartość sprzedaży detalicznej koszyka dóbr szybkozbywalnych (FMCG) w Polsce w ostatnim okresie rocznym zakończonym we wrześniu 2018 roku wyniosła 167,2 mld złotych i wzrosła o 5,7% w stosunku do analogicznego okresu rok wstecz. Koszyk spożywczy wraz z napojami bezalkoholowymi odpowiada za ponad 70% sprzedaży wartościowej na rynku FMCG. W ostatnim okresie rocznym jego sprzedaż wzrosła o 5,5%, przy czym kategorie spożywcze (z wyłączeniem napojów bezalkoholowych) zwiększyły sprzedaż o 4,8%, a same napoje bezalkoholowe o 10,7%.
Koszyk napojów bezalkoholowych w okresie październik 2017 – wrzesień 2018 roku wart był 15,3 mld zł i odpowiadał za 14,7% wartości sprzedaży kategorii spożywczych.
- Poprzedni sezon (2018) był dla rynku napojów bezalkoholowych sezonem bardzo udanym. Kategorie notowały największe sprzedaże miesięczne na przestrzeni ostatnich trzech lat, a dynamika wzrostu sprzedaży wartościowej koszyka napojowego była wyższa zarówno od koszyka dóbr szybkozbywalnych jak i koszyka spożywczego. Pomimo bardzo dobrego sezonu rynek ten boryka się z szeregiem wyzwań – zależność od cen surowców, wzrosty tychże cen na rynkach światowych, planowane zmiany w stawkach podatku VAT dla wybranych segmentów kategorii napojowych, wprowadzone w 2018 roku ograniczenie handlu w niedziele, obserwowane konsolidacje w handlu zarówno mało- jak i wielkoformatowym stanowią wyzwanie dla producentów. Z drugiej zaś strony nie możemy zapominać o oczekiwaniach świadomego konsumenta, poszukującego dobrego jakościowo produktu w jak najlepszej cenie, w wygodnym, bliskim i oferującym unikalne doświadczenie zakupowe punkcie sprzedaży - komentują autorzy raportu.
Czytaj więcej: Dlahandlu.pl


Materiał chroniony prawem autorskim - zasady przedruków określa regulamin.