Partnerzy portalu partner portalu partner portalu partner portalu
Napoje

Opłata cukrowa może pomóc w zmianie nawyków żywieniowych

Cena może zadecydować o tym, który produkt trafi do koszyka, a z którego klienci będą rezygnować. Dlatego państwo polskie zdecydowało się, aby obłożyć dodatkową opłatą produkty negatywnie oddziaływujących na zdrowie - tłumaczyli uczestnicy debaty "Opłata cukrowa. Jak osiągnąć jej prozdrowotny efekt?".

Opłata cukrowa może pomóc w zmianie nawyków żywieniowych
Od 2021 r. w Polsce ma wejść w życie opłata cukrowa od napojów słodzonych, zwana też podatkiem od cukru. fot. Shutterstock

Od 2021 r. w Polsce wejdzie w życie opłata cukrowa od napojów słodzonych, zwana też podatkiem od cukru. Będzie podzielona na część stałą i zmienną. Opłata stała wyniesie 50 gr za litr napoju z dodatkiem cukru lub substancji słodzącej, a dodatek 10 gr za litr napoju zawierającego substancję aktywną (kofeina lub tauryna). Natomiast opłata zmienna wyniesie 5 gr za każdy gram cukru powyżej 5 gram/100 ml, w przeliczeniu na litr napoju. Maksymalna wysokość opłaty wynosi 1,2 zł w przeliczeniu na litr napoju. 

Według szacunków opłata rocznie może przynosić ok. 3 mld zł. Znaczna jej większość (96,5 proc.) ma trafiać do Narodowego Funduszu Zdrowia (NFZ), a reszta (3,5 proc.) – do budżetu państwa. Jak najefektywniej wykorzystać te pieniądze? Na co powinny zostać przeznaczone, jeśli chodzi o terapię cukrzycy i zapobieganie otyłości, ale także profilaktykę? Propozycje dotyczące jak najlepszego spożytkowania tych środków przedstawiali eksperci podczas debaty „Opłata cukrowa – jak osiągnąć jej prozdrowotny efekt".

Dr Małgorzata Gałązka-Sobotka, dyrektor Instytutu Zarządzania w Ochronie Zdrowia Uczelni Łazarskiego, przypomniała, że ideą, jaka przyświecała wprowadzeniu opłaty cukrowej, było stworzenie wzmocnienia negatywnego, które zachęci do zmiany nawyków żywieniowych, szczególnie dzieci i młodzież. – W teorii motywacji mówimy o różnych instrumentach oddziaływania na nasze podstawy. Wyróżniamy tzw. wzmocnienia pozytywne – apeluje się chociażby o to, by takim pozytywnym wzmocnieniem była niższa wysokość składki dla obywateli, którzy np. systematycznie biorą udział w badaniach profilaktycznych – mówiła dr Małgorzata Gałązka-Sobotka. – Ale wiele państw sięga również po motywatory negatywne. Do najpowszechniejszych należą podatki, np. akcyza, nakładane na produkty, których konsumpcja jest szkodliwa i których udział w naszej diecie powinien być ograniczony.

Jednym z narzędzi, po które sięgają państwa i systemy opieki zdrowotnej, jest edukacja. – Niestety, nie zawsze okazuje się ona wystarczająca i na jej efekty trzeba zwykle dłużej czekać. Zatem w wielu krajach łączy się kampanie edukacyjne, szeroko rozumianą profilaktykę oraz pracę nad uświadamianiem i kształtowaniem właściwych postaw prozdrowotnych, z fiskalnymi odstraszaczami. Badania pokazują, że napoje słodzone charakteryzują się dużą elastycznością cenową popytu, co oznacza, że w reakcji na wzrost cen napojów słodzonych o 10 proc. ich spożycie spada od 8 proc. do 13 proc. Co nie zaskakuje, najbardziej wrażliwe na wzrost cen są osoby mniej zamożne, które zwykle charakteryzują się gorszym zdrowiem. Zatem to cena może zadecydować o tym, który produkt trafi do koszyka, a z którego klienci będą rezygnować. Dlatego państwo polskie zdecydowało się, aby – uwzględniając wyniki badań naukowych – obłożyć dodatkową opłatą, a zatem wymusić podwyżkę ceny produktów negatywnie oddziaływujących na zdrowie – w konsekwencji zmienić nawyki konsumentów oraz zachęcić producentów do reformulacji – mówiła ekspertka.

Całość na rp.pl

 

Podobał się artykuł? Podziel się!

więcej informacji:

opłata cukrowa RSS ALERT    /    podatek cukrowy RSS ALERT    /    napoje gazowane RSS ALERT    /    branża napojowa RSS ALERT

KOMENTARZE (1)

  • K/K 2020-11-18 14:11:35
    opłata masłowa i np opłata wędlinowa pomogłyby jeszcze głębiej zmienić nawyki konsumentów i utrzymać nawyki co do standardu komfortu bycia tych przy władzy

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 121.29.46.145
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

subskrybuj portalspozywczy.pl

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku



Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami naszego portalu.

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!