• partner portalu
  • partner portalu
  • partner portalu
  • partner portalu
  • partner portalu
Partnerzy portalu

Pandemia zahamowała sprzedaż energetyków, ale ceny wzrosły

Wartość sprzedaży napojów energetycznych w małych sklepach w 2020 r. wzrosła jedynie o 5 proc. rdr, podczas gdy przed pandemią wzrosty były dwucyfrowe - podało Centrum Monitorowania Rynku. Po wprowadzeniu opłaty cukrowej, średnia cena za litr energetyków wzrosła o 10 proc.
  • Autor: PAP
  • Data: 27-04-2021, 08:21
Pandemia zahamowała sprzedaż energetyków, ale ceny wzrosły
fot. Shutterstock

CRM podaje, że napoje energetyczne to kategoria, której sprzedaż wartościowa w małych sklepach od kilku lat rośnie dwucyfrowo rok do roku. Wyjątkiem był rok 2020, w którym pandemia i zmiana zachowań zakupowych klientów spowodowała generalny spadek popytu na napoje bezalkoholowe.

Wskazuje, że wartość sprzedaży z zakupem tej kategorii w 2020 roku wzrosła jedynie o 5 proc. w stosunku do 2019 roku, ale jednocześnie wykazała najwyższy poziom dynamiki wśród wszystkich bezalkoholowych kategorii napojowych.

Szukasz magazynu do wynajęcia. Zobacz ogłoszenia na PropertyStock.pl

Według Tomasza Rydzewskiego z CMR, rok 2021 również nie jest łaskawy dla segmentu napojowego. "Oprócz kolejnej fali pandemii, na obniżony poziom sprzedaży wpłynęła mroźna zima oraz wdrożona przez rząd opłata cukrowa, która wywołała wzrost cen detalicznych" - ocenił.

Dodał, że energetyki ponownie wypadają korzystniej na tle innych kategorii napojowych objętych podatkiem (m.in. napoje gazowane, herbaty mrożone, czy wody smakowe)."Średnia cena za litr energetyków wzrosła o 10 proc. w porównaniu z rokiem ubiegłym, ale dynamika sprzedaży w I kwartale 2021 w porównaniu do I kw. 2020 r. utrzymuje poziomy z ostatniego pandemicznego kwartału roku 2020 - notując 3 proc. spadku" - podał.

Jak wyjaśnił, sprzedaż energetyków podlega wahaniom sezonowym, najwięcej produktów kupowanych jest w okresie letnim, popyt słabnie zimą.

Wskazał, że energetyki znajdziemy prawie w każdym sklepie małoformatowym z salonikami i kioskami (dokładnie w 97 proc. sklepów w 2020 roku), a na półce znajduje się średnio aż 18 różnych produktów tej kategorii. Najczęściej występują one w puszkach o pojemności 250 ml, przy czym warto odnotować rosnący udział w sprzedaży opakowań dużych 500 ml.

Z danych CMR wynika również, że segment energetyków smakowych kontynuuje wzrosty sprzedaży rok do roku. W 2020 ich wartość sprzedaży wzrosła o 33 proc., podczas gdy segment klasyczny zmniejszył swoją sprzedaż o 3 proc. w porównaniu do 2019 r.

Rydzewski wskazuje, że w 2021 r., żeby zmniejszyć obciążenia w opłacie cukrowej, część producentów zmienia składy swoich produktów. "Jednym z takich działań jest wprowadzenie do składu energetyków smakowych m.in. 20 proc. soków owocowych, co pozwala uniknąć części stałej opłaty cukrowej (50 gr na litr produktu). Rozszerza się również wachlarz i dostępność produktów bezcukrowych" - podał.

Jak przypomniał, opłata cukrowa od napojów słodzonych obowiązująca od 1 stycznia 2021, spoczywa na producentach i importerach. Podzielona jest na część stałą i zmienną. Część stała to 50 groszy na litr napoju z cukrem i/lub słodzikiem, dodatek 10 gr za litr napoju z zawartością kofeiny i/lub tauryny. Część zmienna to 5 groszy za każdy gram cukru powyżej jego zawartości 5 gram na 100 ml w przeliczeniu na litr napoju. Wyznaczony został górny limit opłaty, który wynosi 1,20 zł za litr napoju.

CMR jest niezależną agencją badawczą specjalizującą się w analizach danych transakcyjnych pozyskiwanych drogą elektroniczną z kas fiskalnych zainstalowanych w sklepach spożywczych.

Powiązane tematy:

subskrybuj portalspozywczy.pl

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku



Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami naszego portalu.

Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

NEWSLETTER

Bądź na bieżąco!

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Array

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!