Partnerzy portalu partner portalu partner portalu partner portalu partner portalu
Napoje

Plantatorzy kawy zmagają się ze skutkami kryzysu klimatycznego i pandemią

Każdego dnia wypija się jej średnio dwa miliardy kubków kawy na świecie. Niestety kryzys klimatyczny i pandemia sprawiły, że światowy rynek jest najbardziej niestabilny od lat, a producenci kawy w krajach Południa potrzebują wsparcia konsumentów jak nigdy dotąd.

Plantatorzy kawy zmagają się ze skutkami kryzysu klimatycznego i pandemią
Plantatorzy kawy zmagają się ze skutkami kryzysu klimatycznego i pandemią, fot. materiały prasowe

Autor: portalspozywczy.pl/informacja prasowa
Data: 24-09-2020, 16:31

Sytuacja branży kawowej w tym roku zmienia się jak w kalejdoskopie. Po kryzysowej końcówce 2019 roku, kiedy osiągnięto najniższe od 13 lat ceny kawy, przyszedł czas na globalną pandemię.

Początkowo przerażeni konsumenci kupowali na zapas, więc producenci mieli wiele zamówień, a ceny znacząco wzrosły. Niestety już w czerwcu sprzedaż spadła do tego stopnia, że spowodowała największy kryzys ostatnich trzech dekad. Według badań przeprowadzonych w 22 krajach przez Fair Trade USA, 67% rolników odnotowało spadek popytu na ich produkty, a 74% zgłosiło utratę dochodów z powodu pandemii. Na domiar złego, plantatorzy zmagają się ze skutkami kryzysu klimatycznego. Kawa to wymagająca i wrażliwa roślina, która owocuje w ściśle określonych warunkach i nie toleruje anomalii pogodowych. Szacuje się, że do 2050 roku powierzchnia ziemi, na której może być uprawiana kawa, zmniejszy się o 50%.

W kryzysowej rzeczywistości zaniżonych cen, braku rąk do pracy oraz zmniejszonego popytu niezwykle ważna jest stabilność cen, do której dąży Fairtrade. Fairtrade powstał po to, aby drobni rolnicy mogli uzyskiwać godziwe i stabilne przychody umożliwiające pokrycie kosztów zrównoważonej produkcji kawy. Sprawdza się to również dziś, kiedy rolnicy zrzeszeni w spółdzielniach Fairtrade wiedzą, że otrzymają za swe plony co najmniej ustaloną cenę minimalną, a oprócz tego także premię Fairtrade na rozwój. Część tych środków służy do wprowadzania rozwiązań podnoszących jakość i wydajność produkcji. – Istnieje duża obawa, że przez zmiany klimatu za 15-20 lat w Kolumbii nie będzie się dało uprawiać kawy. Gdyby nie Fairtrade, sprzedaż kawy nie pokrywałaby kosztów produkcji – mówi Julio Vega Sepulveda, specjalista ds. środowiska ze spółdzielni kawowej Cooagronevada w Kolumbii.

Na rozwój systemu Fairtrade duży wpływ mają codzienne decyzje zakupowe kawoszy.

– Produkty takie jaka kawa wydają nam się “chlebem powszednim”, nie zastanawiamy się nad tym, skąd pochodzą i nie wyobrażamy sobie, że mogłoby ich zabraknąć. Dlatego w Międzynarodowym Dniu Kawy szczególnie warto zwrócić uwagę na to skąd biorą się towary, po które sięgamy na co dzień. Wybierając produkty ze znakiem FAIRTRADE możemy przyczyniać się do poprawy życia społeczności rolniczych z krajów globalnego Południa – mówi Rozalia Wiśniowska z Fairtrade Polska.

W ramach obchodów Międzynarodowego Dnia Kawy, Fairtrade Polska zachęca do wybierania kawy ze znakiem FAIRTRADE, dostępnej w supermarketach, dyskontach, kawiarniach, lokalnych palarniach i stacjach benzynowych (Orlen Stop Cafe i Avia). Dziś rolnicy uprawiający kawę potrzebują naszego zaangażowania bardziej niż my codziennego picia kawy. 

Podobał się artykuł? Podziel się!

więcej informacji:

kawa RSS ALERT    /    plantacje kawy RSS ALERT    /    Fairtrade Polska RSS ALERT    /    rynek kawy RSS ALERT    /    produkcja kawy RSS ALERT    /    uprawa kawy RSS ALERT

KOMENTARZE (0)

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 121.29.46.138
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

subskrybuj portalspozywczy.pl

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku



Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami naszego portalu.

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!