Partnerzy portalu
partner portalu partner portalu partner portalu partner portalu

Partner serwisu

partner serwisu
Napoje

Podatek cukrowy: czy w Polsce powtórzy się scenariusz brytyjski i duński?

- Napoje zawierające cukier i substancje słodzące mają zostać objęte podatkiem „akcyzowym”, który podniesie ich cenę od kilkunastu do kilkudziesięciu procent. Uzasadnienie wprowadzenia „podatku cukrowego” opiera się głównie na promocji zdrowia, a efekt fiskalny ma przynieść budżetowi około 3 mld zł rocznie. Dane płynące z państw, w których funkcjonuje podatek cukrowy wskazują na brak trwałych i znaczących korzyści zdrowotnych, a realne wpływy budżetowe okazały się w nich mniejsze od zakładanych. Czy w Polsce powtórzy się scenariusz brytyjski i duński? - czytamy w piśmie Fundacji Republikańskiej.

Podatek cukrowy: czy w Polsce powtórzy się scenariusz brytyjski i duński?
Podatek cukrowy zagrożeniem dla producentów napojów owocowych; fot. unsplash.com

Fundacja Republikańska zwraca uwagę na kształt polskiego rynku rolno-spożywczego. Nowa danina stwarza realne zagrożenie dla producentów napojów owocowych, ale również dla pozostałych podmiotów w łańcuchu dostaw, w tym rolników i sadowników. - Drastyczne podniesienie ceny napojów owocowych może spowodować zastąpienie ich słodzonymi napojami słabszej jakości, które w swoim składzie nie posiadają soku owocowego, za to zawierają więcej sztucznych substancji, takich jak barwniki i konserwanty - czytamy w piśmie.

Jak dodaje Fundacja, nałożenie podatku może również spowodować spadek konkurencyjności polskich przedsiębiorców eksportujących napoje lub doprowadzić do przeniesienia miejsca produkcji. Podatek nie uderzy w wielkie koncerny, a w małe polskie przedsiębiorstwa, bo aż 70 proc. napojów sprzedawanych w Polsce produkowane jest przez polskie firmy.

- Nie ma wątpliwości, że nadmierne spożycie cukru ma negatywny wpływ na zdrowie. Niemniej można to powiedzieć o wielu składnikach (na przykład tłuszczu i soli) i produktach spożywczych (innych źródłach cukry, produktach wysoko przetworzonych i fast food). Polityka fiskalna nie jest w stanie zastąpić edukacji dietetycznej, a wzrost cen produktów jednej grupy prędzej spowoduje przeniesienie popytu na substytuty, aniżeli realną zmianę postaw konsumentów - czytamy dalej.

Dlatego Fundacja Republikańska uważa, że podatek cukrowy nie powinien wejść w życie w obecnej formie. - Wprowadzenie takiego rozwiązania wymaga merytorycznej i szerokiej dyskusji między przedstawicielami rządu a środowiskami przedsiębiorców, rolników i konsumentów oraz specjalistami z zakresu zdrowia i dietetyki. Prowadzone rozważania powinny być poparte wynikami badań i ekspertyzami nie tylko z zakresu zdrowia publicznego, ale również gospodarki - dodają przedstawiciele organizacji.

Podobał się artykuł? Podziel się!

więcej informacji:

Fundacja Republikańska RSS ALERT    /    napoje słodzone RSS ALERT    /    słodkie napoje RSS ALERT    /    podatek cukrowy RSS ALERT

KOMENTARZE (0)

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 34.239.172.52
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

subskrybuj portalspozywczy.pl

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku



Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami naszego portalu.

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!