Partnerzy portalu partner portalu partner portalu partner portalu
Napoje

Podatek cukrowy jest wycelowany w producentów napojów, a nie nawyki konsumentów

- Słodki smak jest pożądany przez konsumentów, więc jeśli opodatkujemy wszystko co słodkie, nawyki się nie zmienią, po prostu konsumenci zapłacą więcej za słodkie napoje - mówi w rozmowie z serwisem portalspozywczy.pl Mateusz Kowalewski, prezes firmy Hortimex.

Podatek cukrowy jest wycelowany w producentów napojów, a nie nawyki konsumentów
Mateusz Kowalewski, prezes firmy Hortimex wskazuje, że podatek cukrowy nie zmieni preferencji konsumentów. fot. PTWP

Zapytaliśmy Mateusza Kowalewskiego o to, czy podatek cukrowy w obecnym kształcie, oprócz realizacji celu fiskalnego, wpłynie w jakikolwiek sposób na poprawienie zdrowia publicznego. 

Prezes firmy Hortimex jest zdania, że obecny kształt podatku ma głównie cel fiskalny.

- Podatki są jednym z narzędzi, jakimi można kształtować popyt czy podaż. Ale czy nawyki? Bezdyskusyjnym faktem jest, że spożywamy zbyt wiele ukrytego, przetworzonego cukru. Podatek uderza jednak nie w cukier sam w sobie, lecz w produkty, które są słodkie. Wszak obejmuje oprócz mono- i disacharydów również substancje słodzące, które są alternatywami cukru oraz kofeinę i taurynę - dodaje.

Kowalewski wskazuje, że uderzenie fiskalne wycelowane jest w potentatów produkcji napojów słodkich i energetycznych, a nie w nawyki konsumentów.

- Słodki smak jest pożądany przez konsumentów, więc jeśli opodatkujemy wszystko co słodkie, nawyki się nie zmienią, po prostu konsumenci zapłacą więcej za słodkie napoje. Kto straci? Konsumenci oraz rodzimi producenci, bo właściciele silnych marek obronią swoje marże. Kto zyska? Budżet - wskazuje.

Nasz rozmówca ocenia, że branża dostatecznie głośno wyraziła swą opinię o tym podatku, jednak nie miała szans na zmianę decyzji rządzących.

- Niestety obecna władza nie ma w zwyczaju szerszego konsultowania swoich pomysłów. Gdzieś pojawia się idea i jeśli uzyska akceptację polityczną, która de facto zapada w czeluściach partii rządzącej, jest wdrażana w życie, bez oglądania się na konsekwencje, jakie może przynieść. Ideologia przeważa nad zdrowym rozsądkiem. W przypadku podatku cukrowego to nawet nie ideologia, lecz skok na kasę. Najpierw finanse publiczne wydrenowały różnego rodzaju programy socjalne, potem przyszła pandemia, a z nią niespodziewane wydatki. Gdzieś zatem trzeba szukać dodatkowych przychodów i podatek cukrowy jest jednym ze źródeł. Pod płaszczykiem troski o zdrowie nakłada się podatek, dla niepoznaki nazwany „opłatą” - podsumował.

Podobał się artykuł? Podziel się!

więcej informacji:

Mateusz Kowalewski RSS ALERT    /    Hortimex RSS ALERT    /    podatek cukrowy RSS ALERT    /    napoje RSS ALERT    /    cukier w produktach spożywczych RSS ALERT

KOMENTARZE (0)

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 3.230.119.106
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

subskrybuj portalspozywczy.pl

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku



Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami naszego portalu.

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!