Partnerzy portalu
  • partner portalu
  • partner portalu
  • partner portalu
  • partner portalu

Podatek cukrowy przyniesie kilkudziesięcioprocentowe wzrosty cen

  • Autor: Credit Agricole
  • Data: 15-12-2020, 14:35
Strona 3 z 5

Zgodnie z danymi firmy PONT Info przeciętna marża na sprzedaży w dziale PKD 10.7, obejmującym m.in. produkcję napojów słodzonych w ostatnich 5 latach kształtowała się na poziomie 9,1%. Jednocześnie 10 największych firm z tej branży generuje ponad 80% przychodów, co świadczy o relatywnie wysokim na tle innych branż polskiego sektora spożywczego poziomie koncentracji. Na
uwagę zasługuje również relatywnie niski na tle polskiego sektora rolno-spożywczego udział przychodów ze sprzedaży eksportowej w całkowitych przychodach, który w ostatnich 5 latach wynosił średnio 7%. Dane za I poł. br. wskazują, że pandemia dość silnie uderzyła w wyniki finansowe branży, co można łączyć m.in. z niższą aktywnością w sektorze HoReCa (hotele restauracja i kawiarnie)
ze względu na wprowadzone restrykcje administracyjne. Marża na sprzedaży obniżyła się do 5,3%, a wynik finansowy netto zmniejszył się w I poł. br. do 57,4 mln zł wobec 418,7 mln zł w I poł. 2019 r., co było efektem silnego spadku przychodów (o 15,9% r/r), którego nie udało się skompensować obniżeniem kosztów (-7,1% r/r). 

Uwzględniając konstrukcję podatku cukrowego w warunkach jego hipotetycznego całkowitego przerzucenia na konsumentów względny wzrost cen byłby bardzo zróżnicowany. Najsilniej w ujęciu procentowym (o ok. 35%) wzrosłyby ceny słodzonych napojów gazowanych o relatywnie wysokiej zawartości cukru i niskiej cenie za 1 litr, które często zawierają również substancje aktywne takie
jak kofeina. Wyraźnie mniejszy względny wzrost zostałby odnotowany w przypadku soków, nektarów i innych napojów, w przypadku których dzięki zawartości soku wynoszącej przynajmniej 20% nakładany będzie tylko zmienny element podatku. Szacujemy, że w tej kategorii ceny wzrosłyby przeciętnie o ok. 10%. Nieznacznie mniejszy względny wzrost cen miałby miejsce w przypadku napojów energetycznych, które charakteryzują się relatywnie wysoką ceną za 1 litr, tworząc wysoką podstawę do obliczania względnego wzrostu cen. Warto przy tym zauważyć, że w ramach poszczególnych kategorii wystąpiłyby istotne różnice w segmentach cenowych.

Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum
  • ww 2020-12-15 10:28:31

    skoro to takie szkodliwe to czemu dopuszczone do sprzedaży

    Odpowiedz
  • Karol 2020-12-16 11:17:39

    najbardziej się martwię, że Coca Cola może mieć kłopoty finansowe bo o zdrowie konsumentów to się w ogóle nie martwię.......

    Odpowiedz
  • Karol 2020-12-18 13:57:35

    a tak naprawdę to ile 50 groszy ? Tak się wszyscy martwią o zyski Coca Coli czy Pepsi?????

    Odpowiedz
  • Mario 2020-12-18 14:10:22

    Przecież podatek cukrowy powinien objąć wszystkie produkty spożywcze, nie tylko napoje !!!

    Odpowiedz

Powiązane tematy:

Partner serwisu
  • partner portalu
Bądź na bieżąco!Subskrybuj nasz newsletter
Obserwuj nas

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!