Partnerzy portalu
partner portalu partner portalu partner portalu

Partner serwisu

partner serwisu
Napoje

Podatek cukrowy w dobie obecnego kryzysu najsilniej uderzy w polskie firmy (wideo)

- Najwięksi producenci słodkich napojów przerzucą zapłacą podatek cukrowy, ale przerzucą jego koszt na konsumentów. Jednak sieci handlowe mogą nie zgodzić się na podwyżki cen przez rodzimych producentów, którzy nie dysponują tak rozpoznawalnymi markami. To w nich podatek uderzy najmocniej - mówi w rozmowie z serwisem portalspozywczy.pl Mateusz Kowalewski, prezes firmy Hortimex.

Podatek cukrowy w dobie obecnego kryzysu najsilniej uderzy w polskie firmy (wideo)
Podatek cukrowy uderzy głównie w polskich producentów napojów - mówi Mateusz Kowalewski, fot. PTWP

W ocenie Mateusza Kowalewskiego wprowadzenie podatku cukrowego w obecnej sytuacji będzie dodatkowym obciążeniem dla branży.

- Patrząc na konstrukcję tego podatku, widzimy, że nie powstał, aby chronić zdrowie konsumenta, tylko realizować cel fiskalny. Jeśli nakłada się opłatę nie tylko na napoje z cukrem, ale także ze słodzikami, które są podstawową alternatywą dla cukru, w praktyce opodatkowujemy wszystko, co jest słodkie. Trudno więc mówić o celu zdrowotnym - dodaje.

Kowalewski zwraca uwagę, że podatek cukrowy, skierowany przede wszystkim w dwa największe koncerny produkujące słodkie napoje, będzie nieskuteczny.

- Te firmy go zapłacą, tyle że przerzucą koszt na konsumentów i po prostu podniosą ceny. Z kolei nasi rodzimi producenci także będą musieli podnieść ceny albo dołożyć z marży. Z marży właściwie nie ma już z czego dokładać, zwłaszcza teraz. W dodatku sieci handlowe - główny kanał sprzedaży słodkich napojów, mogą nie zgodzić się na podwyżkę ceny. Trudno sobie wyobrazić półkę bez napoju globalnej marki, ale w przypadku słabszych marek można sobie pozwolić na ich nieposiadanie. W efekcie stracą na tym polscy przedsiębiorcy, a nie marki globalne - podsumowuje.

Dlaczego wiele polskich, rodzinnych firm może nie przetrwać obecnego kryzysu? Czy po pandemii może czekać nas fala przejęć przez podmioty zagraniczne? Odpowiedzi w materiale wideo:

Podobał się artykuł? Podziel się!

więcej informacji:

Mateusz Kowalewski RSS ALERT    /    Hortimex RSS ALERT    /    koronawirus RSS ALERT    /    podatek cukrowy RSS ALERT    /    napoje RSS ALERT

KOMENTARZE (5)

  • bombel 2020-04-11 12:55:27
    cukier jest zdrowszy niż słodzik, a to nie jest podatek cukrowy tylko od napojów. jedynie stewia jest naturalnym słodzikiem. Powinien byc podatek od słodzików i od zanieczyszczania świata śmieciami. POWINNO BYĆ OGRANICZENIE PRODUKCJI ŚMIECI
  • Jasiu 2020-04-15 09:51:33
    Jeśli nasza władza zamierza skutecznie walczyć ze skutkami gosdpoarczej zapaści to powinien naprawdę zastanowić się jak obniżyć podatki dla przedsiębiorców, a nie wprowadzać kolejne daniny w postaci cukrowego podatku.
  • Marek Kacperczyk 2020-04-15 13:05:56
    Jak tak poobijana gospodarka będzie funkcjonować w sytuacji kiedy "te mądre głowy" dowalą nam kolejny podatek? PiS działa na przekór wszystkim prawom logiki wprowadzając teraz podatek. JA bym tą bandę całą pogonił i tyle!!
  • Julia 2020-04-15 15:10:15
    Przedsiębiorcy już z niepokojem patrzą na najbliższą przyszłość, a PiS wprowadza kolejny podatek. Przecież to nie tak powinno wyglądać :/
  • Ekspert 2020-04-16 10:15:38
    To inne rządy stają na głowie, proponuję zawieszenia podatków, a nasz rząd będzie wprowadzać nowy podatek. PiS tak bardzo...

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 34.238.190.122
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

subskrybuj portalspozywczy.pl

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku



Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami naszego portalu.

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!