Partnerzy portalu partner portalu partner portalu partner portalu partner portalu partner portalu
Napoje

Podatek cukrowy w praktyce (analiza)

W relacji styczeń 2020-styczeń 2021 napoje gazowane podrożały średnio o 29,5 proc. W supermarketach napoje gazowane podrożały najmniej, bo jedynie o 21 proc. - wynika z analizy twórców aplikacji Moja Gazetka we współpracy z Hiper-Com.

Podatek cukrowy w praktyce (analiza)
Jak podatek cukrowy wpłynął na ceny napojów w różnych kanałach dystrybucji? fot. shutterstock

Autor: Portalspozywczy.pl
Data: 24-02-2021, 18:07

Z rozpoczęciem roku 2021 wszedł w życie przepis o tzw. podatku cukrowym. Nowa opłata spowodowała wzrosty cen napojów słodzonych. Jedni mówią o ogromnych wzrostach, inni twierdzą, że nie jest tak źle. Jak jest naprawdę? To powiedzą nam liczby.

Moja Gazetka we współpracy z Hiper-Com przygotowała raport, z którego dowiadujemy się, jak średnio zmieniły się ceny napojów słodzonych po wprowadzeniu nowej opłaty.

Szukasz magazynu do wynajęcia. Zobacz ogłoszenia na PropertyStock.pl

Jak oblicza się podatek cukrowy?

Opłata „cukrowa” składa się z 2 części — stałej i zmiennej. Część stała wynosi 50 gr za każdy litr napoju słodzonego oraz dodatkowo 10 gr za każdy litr napoju z dodatkiem tauryny lub kofeiny. Część zmienna to 5 gr za każdy 1 gram cukru w napoju powyżej 5 gramów na 100 ml napoju.

Część stała w wysokości 50 gr/ 1 l dotyczy także napojów słodzonych słodzikami.

W sumie dodatkowa opłata może wynieść maksymalnie 1,20 zł na 1 litr napoju.

Jak przeprowadzono badanie?

W raporcie wzięto pod lupę ceny napojów słodzonych ze stycznia 2020 i stycznia 2021. Ceny, które przeanalizowano, pochodzą z gazetek promocyjnych aktualnych w wyżej wymienionych miesiącach.

Napoje zostały podzielone na 5 kategorii:

Napoje energetyczne (np. Burn, Tiger, Monster)
Napoje gazowane (np. Coca-Cola, Sprite, Fanta)
Napoje izotoniczne/ witaminowe (np. Oshee, 4Move)
Nektary (np. Tymbark, Fortuna)
Woda smakowa/ witaminowa/ funkcjonalna (np. Kubuś Waterrr, Żywiec Zdrój)

Ponadto podzielono dane również z uwzględnieniem rodzajów sklepów sprzedających napoje słodzone:

Cash&Carry
Convenience
Dyskonty
Hipermarkety
Supermarkety
Hurtownie

Sieci handlowe należące do danej kategorii są wyszczególnione w dalszych częściach artykułu.

Gdzie zanotowano największe wzrosty cen?

Nie wszystkie sklepy zareagowały na podatek cukrowy jednakowo. Sklepy, w których najbardziej widać wzrost cen napojów słodzonych, to cash&carry – zanotowały one średni wzrost cen na poziomie 17,5%. Na kolejnych pozycjach znalazły się hurtownie (14,9%) oraz dyskonty (12,4%).

Jeśli przeanalizujemy wzrosty cen napojów z konkretnych grup produktów we wszystkich typach sklepów zauważymy, że największy wzrost cen zanotowały napoje gazowane – podrożały średnio o 29,53%. Kolejne na podium są napoje energetyczne (11,35%) oraz izotoniczne (8,13%).

więcej informacji:

podatek cukrowy RSS ALERT    /    Moja Gazetka RSS ALERT    /    Hipercom RSS ALERT    /    napoje gazowane RSS ALERT    /    sieci handlowe RSS ALERT

KOMENTARZE (2)

  • Realia 2021-02-25 10:39:55
    Ceny jeszcze wzrosną jak zapłacą w lutym pierwszą transzę do fiskusa
  • Rodzic 2021-02-25 10:41:53
    Moje 12 letnie dziecko jak zobaczyło ceny coli w sklepie krzyknęło od razu je... Pis

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 3.238.174.50
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

subskrybuj portalspozywczy.pl

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku



Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami naszego portalu.

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!