Partnerzy portalu
  • partner portalu
  • partner portalu

Presja fiskalna nie pomaga w utrzymaniu zdrowej diety

  • Autor: Roman Wieczorkiewicz
  • Data: 24-06-2021, 16:03
Opłata cukrowa, polityka fiskalna i nowelizacja dyrektywy unijnej o recyklingu opakowań, to najważniejsze elementy, które wpływają na konkurencyjność i wyniki branży soków, nektarów i napojów owocowych w Polsce - ocenił Julian Pawlak, prezes Stowarzyszenia Krajowej Unii Producentów Soków (KUPS) podczas webinaru pt. „Za nami rok pandemii w przemyśle spożywczym” który portalspożywczy.pl realizował wspólnie z Bankiem Pekao SA.
Presja fiskalna nie pomaga w utrzymaniu zdrowej diety
Julian Pawlak, prezes Stowarzyszenia Krajowej Unii Producentów Soków (KUPS)
  • Presja fiskalna jest bardzo silna, w wyniku czego trudno jest konsumentom utrzymać zdrową dietę, gdyż wybierają tańsze produkty, często gorszej jakości
  • Z danych firmy Deloitte wyraźnie wynika, że 53 proc. konsumentów w sklepie lokalnym wybiera lokalne i polskie produkty
  • Przy obecnym wzroście kosztów, istnieje uzasadniona obawa, że branża sokowa przestanie być konkurencyjna

- Branża sokowa i napojowa obserwuje trendy rynkowe oraz zachowania konsumentów. Duży wpływ na sektor napojowy ma wprowadzona opłata cukrowa, która nie dotyczy wprawdzie soków, ale napojów i nektarów owszem. Trudno dokładnie ocenić jej wpływ, gdyż została wprowadzona zaledwie kilka miesięcy temu. Widać jednak, że konsumenci wybierają produkty tańsze - mówił Julian Pawlak.

Polityka fiskalna a zdrowa dieta

Zwrócił uwagę, że presja fiskalna jest bardzo silna, w wyniku czego trudno jest konsumentom utrzymać zdrową dietę. Zdaniem KUPS-u lepiej jest prowadzić edukację niż przymus fiskalny. KUPS angażuje się w działania edukacyjne, gdzie podkreśla znaczenie spożywania warzyw i owoców, w tym naturalnych soków. Tymczasem producenci po wprowadzeniu opłaty cukrowej zauważyli wzrost cen. Prezes Pawlak zauważa, że podnoszenie cen jest skuteczne tylko do pewnego poziomu, po jego przekroczeniu konsumenci szukają alternatyw. - W naszym wypadku wybierają nienaturalne produkty, ale tańsze i gorsze odpowiedniki. Już teraz obserwujemy spadek spożycia 8 proc. r/r. - podkreślił.

Wśród innych trendów, jakie poruszył Julian Pawlak, wymienił m.in wzrost zakupów polskich produktów. - Coraz bardziej widoczny jest patriotyzm zakupowy. Z danych firmy Deloitte wyraźnie wynika, że 53 proc. konsumentów w sklepie lokalnym wybiera lokalne i polskie produkty, nawet jeśli podobne artykuły zagraniczne są nieco tańsze - dodał.

 Cena najważniejsza

- Z drugiej strony konsumenci są bardzo wrażliwi na cenę, co szczególnie widać wśród kupujących w dyskontach, gdzie rośnie sprzedaż produktów marek własnych, a spada soków markowych. Spadła także sprzedaż soków w opakowaniach impulsowych. Branża dotkliwie odczuła zamknięcie sektora HoReCa, ale widać już powrót konsumentów i zamówień z tego sektora - mówił prezes KUPS.

W drugiej części swojej wypowiedzi, Julian Pawlak poruszył kwestie, jakie niepokoją sektor sokowy. Wśród nich wymienił wzrost kosztów, z jakimi boryka się branża - drożeją energia, opłaty fiskalne, opakowania. - Przy takim wzroście kosztów, istnieje uzasadniona obawa, że przestaniemy być konkurencyjni - mówił prezes Pawlak.

Zauważył także zagrożenia jakie niesie nowelizacja unijnej dyrektywy o rozszerzonej odpowiedzialności - czyli o recyklingu opakowań. - Koszty recyklingu opakowań wzrosną o kilkadziesiąt do kilkuset procent. Problemem będzie także wykonanie nowych norm zebrania i recyklingu opakowań. KUPS, we współpracy z partnerami, ma własne propozycje. Uważamy, że obecna dyrektywa zapewnia różne szanse dla sektora, ma jasne definicje i nie wymaga nowelizacji - mówił prezes KUPS.

Znakowanie dla przetworzonych produktów

Wskazał także na unijne przyspieszanie prac nad systemem znakowania wartości odżywczej produktów NutriScore. - Soki według tego systemu będą oznakowane jako CDE czyli na pomarańczowo i czerwono, czyli system będzie ostrzegał przed ich spożywaniem. Mocno przeciwko temu systemowi protestują na unijnym forum Włosi, którzy słusznie zauważają, że system promuje produkty wysokoprzetworzone w przeciwieństwie do naturalnych i prozdrowotnych - podkreślił Julian Pawlak.

Na koniec poruszył kwestię rozróżnienia sadów jabłkowych w Polsce na sady przemysłowe i produkujące jabłka deserowe. W jego opinii, sady przemysłowe - z przeznaczeniem na soki wymagają mniejszych nakładów przez producentów i powinny być promowane.

Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

Powiązane tematy:

Bądź na bieżąco!Subskrybuj nasz newsletter
Obserwuj nas

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!