Adam Mokrysz przyznał, że rynek żywności funkcjonalnej w UE jest wart już 117 mld euro, podczas gdy w Polsce to ok. 3,7 mld euro.

- Na pewno jest wzrost, ale na warunki polskie to dalej nisza i nikt nie wie jak będzie to wyglądało w przyszłości. Obecnie na rynku dominują wciąż tradycyjne produkty. Konsumenci poszukują funkcji i wartości dodanej w żywności. Widać to po półkach sklepowych. Kiedyś była to tylko jedna półka, teraz nierzadko jest to już kilka alejek. Półki się powiększają, ale nie jest to zbieżne z rotacją tego typu produktów - dodał.

Prezes Mokate wskazał, że spółka także wprowadza na rynek produkty funkcjonalne, w szczególności w kategorii herbat.

- Na pewno ten rynek znajduje się w trendzie wzrostowym, ale należy uważnie patrzeć jak będzie się rozwijał. Obecnie w Polsce jest to wciąż mały, niszowy rynek. Za dwie trzecie rynku żywności funkcjonalnej odpowiada Europa Zachodnia. Dla konsumenta tego rodzaju produktów ważny jest przede wszystkim smak, ale i przystępna cena. Siła nabywcza Polaków rośnie, ale wciąż szukamy najlepszej relacji ceny do jakości. Jeżeli produkty funkcjonalne mają być masowe, nie mogą być 2-3 razy droższe niż standardowe - podsumował.

Adam Mokrysz przypomniał, że kawa i herbata to napoje, które należą do podstawowego koszyka produktów spożywczych.

- Każda kategoria potrzebuje innowacji. Trzeba cały czas zaskakiwać konsumenta. Zawsze powtarzam, że kawa jest dla przyjemności, a herbata dla zdrowia. Herbaty premium to trend, który się rozwija, podobnie jak herbaty zielone czy ziołowe rosną kosztem czarnych. Także w przypadku kawy zachodzą duże zmiany. O wiele więcej kawy pijemy poza domem, w biegu, w czasie podróży do pracy czy w samej pracy - dodał.

Prezes Mokate jest zdania, że innowacja jest kluczowa żeby budować przewagi na rynku.

- Widać to po coffee shopach. Standardowe menu kawowe jest nadal to samo, ale gracze potrafią zaskakiwać nowymi smakami i dodatkami. Często innowacja jest budowana poprzez sezonowe produkty dedykowane, które uatrakcyjniają ofertę firmy i marki. Klienci lubią być zaskakiwani, zwłaszcza millenialsi lubią eksperymenty, kawę na zimno, podróżują, przywożą nowe smaki i chcą napić się ich u siebie w kraju. Trzeba zadbać o nasz 'core business', ale szukać możliwości rozwoju kategorii segmentu i biznesu - mówił.

Szukasz magazynu do wynajęcia. Zobacz ogłoszenia na PropertyStock.pl