Partnerzy portalu
  • partner portalu
  • partner portalu
  • partner portalu
  • partner portalu

Producenci napojów w coraz gorszej kondycji. Nadchodzą kolejne koszty

Dla producentów napojów trudne czasy zaczęły się wraz z wprowadzeniem tzw. podatku od cukru. Kiedy części z nich udało się przeformułować swoje produkty tak, aby opłatę obejść, okazało się, że to wcale nie poprawia ich sytuacji.
  • Autor: AK
  • Data: 08-02-2022, 12:02
Producenci napojów w coraz gorszej kondycji. Nadchodzą kolejne koszty
Ceny napojów rosną, a ich sprzedaż spada/ fot. Shutterstock

Branża napojowa w krzyżowym ogniu kosztów

Wprowadzenie ROP, rosnące koszty produkcji, pracy, opakowań – to problemy przed którymi stanęła branża napojowa. Choć w 2021 roku ilość wypijanej wody butelkowanej – najpopularniejszego napoju, który w sklepach wybierają Polacy – wróciła do stanu sprzed pandemii, a wartość sprzedaży wyniosła ponad 5 mld zł, to branża nie ma powodów do radości.

Szukasz magazynu do wynajęcia. Zobacz ogłoszenia na PropertyStock.pl

- Bardzo dotkliwe odczuliśmy skutki opłaty cukrowej. Wystarczy wspomnieć, że stanowi około 50 proc. ceny sprzedaży naszych marek, m.in. Hoop Coli, i do 70 proc. ceny w przypadku marek produkowanych dla sieci - mówi Janusz Rubas, prezes firmy Hoop Polska i dyrektor generalny Ustronianki w rozmowie z „Pulsem Biznesu”.

Podatek cukrowy dewastuje producentów

Janusz Rubas podkreśla także, że opłata dewastuje portfele producentów, ale nie przyniosła rządowi zakładanych 3 mld zł a około połowę tej kwoty. Większość producentów przeformułowało swoje napoje tak, aby np. zastąpić cukier sokiem owocowym w 20 procentach. Oczywiście taka zmiana nie we wszystkich napojach jest możliwa.

Sprzedaż napojów spadła w 2021 roku o około 20 proc., za to wartość sprzedaży wzrosła. To najlepiej pokazuje, jak wzrosły ceny. A rosnąć będą jeszcze bardziej. Jak wszystkim producentom, także branży napojowej doskwierają obecne podwyżki energii, surowców, opakowań, koszty pracy i inflacja.

Sieci nie chcą podnosić cen napojów

Surowce kupowane na międzynarodowych rynkach (np. soki z egzotycznych owoców) są coraz droższe, bo obniża się wartość złotego. Kolejnym kosztem będzie wprowadzenie ROP. Od przyszłego roku obowiązywać ma system kaucyjny i opłata produktowa, co jeszcze podniesie ceny napojów w plastikowych opakowaniach.

W nieciekawej sytuacji są także producenci związani umowami z dużymi sieciami handlowymi, które nie chcą podnosić cen napojów. Dlatego negocjacje z nimi są wyjątkowo trudne a producenci obawiają się, że część kosztów będą po prostu musieli wziąć na siebie, co pogorszy już i tak nie najlepszą sytuację finansową firm.

Więcej w „Pulsie Biznesu”

Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum
  • Ciekawe 2022-02-08 20:25:18

    Taaaak... Oj biedni. Skoro ludzie tych napojów nie kupują i są pełne cukru, to może pora pójść po rozum do głowy? ?

    Odpowiedz
  • Basia 2022-02-09 11:07:34

    nie dodawajcie cukru to nie będziecie płacić.....

    Odpowiedz

Powiązane tematy:

subskrybuj portalspozywczy.pl

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku



Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami naszego portalu.
Bądź na bieżąco!Subskrybuj nasz newsletter
Obserwuj nas

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do odwołania zgody oraz prawo sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl. Wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego przed jej wycofaniem.

W dowolnym czasie możesz określić warunki przechowywania i dostępu do plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej.

Jeśli zgadzasz się na wykorzystanie technologii plików cookies wystarczy kliknąć poniższy przycisk „Przejdź do serwisu”.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!