Partnerzy portalu partner portalu partner portalu partner portalu partner portalu
Napoje

Producenci słodkich napojów "sondują" rynek pod kątem reakcji popytu na wzrost cen

- Wzrost cen detalicznych w przypadku niektórych, dotychczas względnie tanich napojów o wysokiej zawartości cukru, na początku stycznia sięgał 30-40%. Tak silna zwyżka musi być mocno odczuwalna dla konsumentów, co – przy wysokiej wrażliwości cenowej większej części społeczeństwa – nie może pozostać neutralne dla popytu – komentuje dla portalspozywczy.pl, Paweł Kowalski, ekonomista Banku Pekao SA.

Producenci słodkich napojów
Paweł Kowalski, ekonomista Banku Pekao SA; fot. unsplash.com / shutterstock / mat.pras.

Autor: PP, www.portalspozywczy.pl
Data: 18-02-2021, 14:39

Negatywny wpływ podatku cukrowego na ekonomikę producentów słodzonych napojów bezalkoholowych wydaje się nieunikniony.

- Badania przeprowadzone w krajach, które wprowadziły tę opłatę w przeszłości pokazują, że elastyczność cenowa popytu konsumentów w takich przypadkach oscylowała z niewielkimi odchyleniami wokół 1 (tzn. wzrost ceny napojów słodzonych o 10% skutkował spadkiem ich konsumpcji średnio o około 10%). Tymczasem w Polsce, w przypadku niektórych, dotychczas względnie tanich napojów o wysokiej zawartości cukru, wzrost cen detalicznych na początku stycznia sięgał 30-40%. Tak silna zwyżka musi być mocno odczuwalna dla konsumentów, co – przy wysokiej wrażliwości cenowej większej części społeczeństwa – nie może pozostać neutralne dla popytu – komentuje Paweł Kowalski.

Jak podkreśla ekonomista, skala nominalnych wzrostów cen większości napojów słodzonych świadczy o tym, że ich producenci w pierwszej reakcji na wejście podatku w życie przerzucili całkowicie lub niemal w pełni jego koszty na cenę finalnego produktu. Trudno się temu dziwić, biorąc pod uwagę fakt, że ubiegły rok przyniósł głębokie pogorszenie wyników finansowych branży.

- Po 3 kwartałach 2020 r. zagregowany wynik netto firm produkujących napoje bezalkoholowe (zatrudniających 50 i więcej pracowników) zniżkował aż o 45% r/r. W rezultacie marża zysku netto obniżyła się z 9,0 do 5,4%. W IV kwartale, ze względu na kolejny lockdown, sytuacja mogła ulec dalszemu pogorszeniu. Wyzwania dla branży są tym większe, że na produkty potencjalnie podlegające nowej opłacie przypada szacunkowo 60-65% całkowitej wartości sprzedaży napojów bezalkoholowych w naszym kraju – mówi Paweł Kowalski.

I zaznacza, że pomimo zachodzących w ostatnich latach zmian w strukturze konsumpcji, spożycie wód butelkowanych (a więc segmentu najbardziej odpornego na podatek cukrowy, nie licząc słodzonych wód smakowych) jest wciąż znacznie niższe, niż w niektórych państwach Europy Zachodniej (według Europejskiej Federacji Wód Butelkowanych, w 2019 r. w Polsce było to 114 l. per capita vs. 133 l. we Francji, 168 l. w Niemczech czy 200 l. we Włoszech). Oznacza to, że relatywnie duża część portfela polskich producentów jest narażona na skutki nowej daniny.

- Można zakładać, że producenci „sondują” obecnie rynek pod kątem reakcji popytu na wzrost cen. Jeśli okaże się ona silna - co wydaje się wysoce prawdopodobne - w kolejnych miesiącach roku przyjdzie czas na dostosowania. Najważniejszym kierunkiem może być próba uniknięcia podatku lub przynajmniej zmniejszenia obciążeń dzięki modyfikacjom składu produktów. Część firm podjęła już stosowne działania, zwiększając zawartość soków owocowych powyżej 20% (co zwalnia produkt z obciążenia opłatą stałą) oraz zmniejszając zawartość cukru (zejście poniżej 5g na 100 ml przy jednoczesnej odpowiedniej zawartości soku całkowicie zdejmuje obciążenie nową daniną) – dodaje ekonomista Banku Pekao SA.

więcej informacji:

Paweł Kowalski RSS ALERT    /    Bank Pekao S.A. RSS ALERT    /    Pekao S.A. RSS ALERT    /    podatek cukrowy RSS ALERT    /    opłata cukrowa RSS ALERT    /    produceni napojów RSS ALERT    /    napoje RSS ALERT    /    słodzone napoje RSS ALERT    /    rynek napojów RSS ALERT    /    ceny napojów RSS ALERT

KOMENTARZE (0)

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 34.201.11.222
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

subskrybuj portalspozywczy.pl

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku



Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami naszego portalu.

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!