Partnerzy portalu partner portalu partner portalu partner portalu partner portalu
Napoje

Raport: Polski rynek wód funkcjonalnych w tyle za rynkami rozwiniętymi

Krajowy rynek wód funkcjonalnych jest silnie opóźniony w stosunku do czołowych rynków - wynika z danych AKB Consulting.

Raport: Polski rynek wód funkcjonalnych w tyle za rynkami rozwiniętymi

Wody funkcjonalne w świecie rozwijają się bardzo dynamicznie. Jest kilka różnych nazw pod którymi kryją się te produkty - near waters, aqua plus, enhanced waters. Według firmy Zenith International definicja wody funkcjonalnej brzmi: woda funkcjonalna zawiera wodę butelkowaną mineralną, źródlaną lub oczyszczoną z dodanymi witaminami, minerałami, ekstraktami botanicznymi, (w tym ziołami), ozonem i składnikami funkcjonalnymi. Składniki funkcjonalne (np. zioła, jak ślaz) mogą służyć jako środki aromatyzujące. Woda funkcjonalna jest na ogół klarowna i z zawartością soku poniżej 10 proc. - jak np. Nestle Wellness. Wody funkcjonalne zawierają substancje aromatyzujące i niekiedy substancje słodzące. Dlatego kategoria jest często określana jako aromatyzowane wody funkcjonalne.

Od 2002 r. do 2011 r. rynek wód funkcjonalnych w świecie powiększył się z 642 mln litrów do 3880 mln litrów w 2011 r., a więc aż o 3.238 mln litrów, czyli aż o 504 proc. Tymczasem w Europie Wschodniej mamy olbrzymie opóźnienie w porównaniu z rynkami rozwiniętymi.

Do pocztku XXI wieku koncerny napojowe Coca-Cola i PepsiCo praktycznie koncentrowały się wyłącznie na napojach cola. Inne kategorie napojowe jak wody butelkowane, wody i napoje funkcjonalne nie były przedmiotem zainteresowania koncernów. Jednakże od 1998 r. obserwujemy stały i systematyczny spadek sprzedaży napojów cola w USA. W latach 1998 do 2011 r. sprzedaż napojów cola w USA dramatycznie spadła; w przypadku napoju Coke o 2,9 mld litrów, czyli o 24,3 proc., a w przypadku napoju Pepsi o 3,3 mld litrów, czyli o 39,3 proc.

Nic więc dziwnego, że oba koncerny ostro wzięły się za kategorie napojowe kojarzące się ze zdrowiem - wody butelkowane, wody i napoje funkcjonalne. Zaczęło się przejmowanie na potęgę marek wód butelkowanych, soków, napojów funkcjonalnych. Coca-Cola przejęła m.in. markę Glaceau Vitamin Water - marka wody funkcjonalnej przejęta w 2007 r. za 4,1 mld USD. Szybko zaczęła promować tę wodę w USA i na świecie. Dzisiaj jest to woda funckjonalna nr 1 na świecie z 18 proc. udziału.

Polski rynek wód funkcjonalnych, podobnie jak w innych kategoriach, jest silnie opóźniony w stosunku do czołowych rynków wód funkcjonalnych. Bardzo pionierską rolę wzięły na siebie firmy Zbyszko z marką Veroni Mineral oraz Ustronianka z marką Ustronianka z jodem. Właśnie kategoria wód z jodem stanowi wielką szansę dla producentów wód butelkowanych. W Polsce mamy do czynienia z deficytem jodu, ale temat jest zamieciony pod dywan. Brak jest w społeczeństwie wiedzy na temat ważnej roli, jaką jod spełnia w organiźmie i jakie są konsekwencje jego braku, zwłaszca dla kobiety ciężarnej i płodu, a także w dalszym rozwoju młodego człowieka. Nie bez kozery powstało stwierdzenie „Więcej jodu, mądrzejsze dzieci". Brak tego pierwiastka w okresie ciąży i niemowlęcym może wywoływać problemy w rozwoju dziecka. Tymczasem w Polsce ok. 40 proc. kobiet w ciąży nie otrzymuje wystarczającej ilości jodu.

W załączenym Raporcie przedstawiono cały szereg kategorii wód funkcjonalnych od najprostszych wariantów, jak wody z witaminami i minerałami, poprzez wody relaksujące, wspomagające odchudzanie oraz wody wspomagające urodę. Przegląd tych kategorii i konkretnych marek je reprezentujących pozwala stwierdzić, że wody funkcjonalne to przede wszystkim produkty dla kobiet.

Wszystko wskazuje, że nadchodzą dobre czasy dla wód funkcjonalnych, a do pionierów - firmy Zbyszko i Ustronianka dołączą niebawem następni. Całkiem niedawno pojawiła się Voda Collagen w kategorii „beauty within". Jednakże przyszłość kategorii wód funkcjonalnych jest bardzo związana z tym, jakie decyzje w tej kategorii podejmą wodni liderzy - Danone Waters, Nestle Waters, Coca-Cola i PepsiCo.

Podobał się artykuł? Podziel się!

więcej informacji:

AKB Consulting RSS ALERT    /    Coca-Cola RSS ALERT    /    woda RSS ALERT    /    wody funkcjonalne RSS ALERT    /    rynek wód funkcjonalnych RSS ALERT

KOMENTARZE (0)

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 100.24.125.162
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

subskrybuj portalspozywczy.pl

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku



Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami naszego portalu.

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!