W ostatnich latach spożycie soków w kraju lekko dołuje. Tego typu produkty ustępują miejsca innym napojom i wodom mineralnym. Nie inaczej było w pandemii, kiedy odwołano wszelkie spotkania, imprezy, a konsumpcja przeniosła się do domowego zacisza. Istnieje jednak kategoria soków, która w wielu krajach Europy, w tym również w kraju, nie poddała się tym trendom. To soki NFC (nie z koncentratu) – prawdziwa „perełka” rynkowa.

Ekstraktu soków NFC nie można korygować poprzez rozcieńczanie ich wodą lub dodawanie soku zagęszczonego. Czym różni się sok NFC od tego tradycyjnego? Z punktu widzenia technologicznego sok NFC jest uzyskany w procesie tłoczenia i nie jest poddawany procesowi enzymacji soku, klarowania, filtracji i zagęszczania. Po wytłoczeniu sok jest dekantowany mechanicznie lub sedymentowany, a następnie pasteryzowany w niskiej temperaturze. Proces pasteryzacji jest skrócony do minimum, dzięki czemu sok po pasteryzacji pozostaje bogaty w bukiet smakowy oraz wartości odżywcze.

Z punktu widzenia żywieniowego soki NFC są zdecydowanie bardziej wartościowe od soków odtwarzanych. Dostarczają organizmowi dużo więcej witamin, minerałów, błonnika pokarmowego, pektyn oraz wielu bardzo ważnych dla naszego zdrowia substancji, o charakterze antyoksydantów (głównie antocjanów, flawonoidów i innych polifenoli).

Wszystko to powoduje, że soki NFC to produkt, którego oczekuje krajowy konsument.

Aby sprostać jego wymaganiom stale rozszerzana jest dostępność oraz nowe formaty opakowań.

Z pomocą producentom w wyróżnieniu produktu przychodzą systemy jakości żywności tj.: krajowy - Jakość Tradycja oraz unijny - Rolnictwo ekologiczne, których logotypy możemy spotkać jedynie na produktach wysokiej jakości.

Każda sieć handlowa ma już soki NFC w swojej ofercie.

Kiedyś soki NFC były dostępne głównie w rodzinnych opakowaniach bag-in-box. Teraz są to także opakowania kartonowe, butelki szklane (większe i te mniejsze pojemności), a także – dzięki rozszerzaniu technologii aseptycznej wśród producentów – butelki PET, które wpisują się w zahamowany lekko przez lockdowny tryb życia w biegu (można je spakować do torebki lub plecaka).

- Rynek soków NFC to kategoria nieznana 10 lat temu. Zaczynając produkcję tych soków, opieraliśmy się na intuicji, nie na wskaźnikach. Wykonaliśmy gigantyczną pracę w celu edukacji handlowców, zarówno naszych jak i sklepowych, a na końcu potencjalnych klientów. Zaczynaliśmy od soków bag-in-box 5-litrowych, dziś naszą gamę smaków i opakowań można obejrzeć i zamówić pod adresem www.zdrowysok.com – mówi Waldemar Żółcik, prezes firmy Activ, produkującej soki NFC Royal Apple.

W którą stronę będzie rozwijał się rynek soków NFC? Patrząc na ofertę firmy Activ, z pewnością konsumenci mogą się spodziewać nowych, ciekawych smaków. Wkrótce popularność mogą zyskać soki z domieszką rzadkich owoców (aronia, jagoda kamczacka) lub warzyw (np. buraków) oraz produkty z certyfikowanych owoców i warzyw BIO.

Szukasz magazynu do wynajęcia. Zobacz ogłoszenia na PropertyStock.pl