Vitamizu: Małe firmy muszą być innowacyjne (wywiad)
O trendach na rynku napojów, ich cenie i logistyce rozmawiamy z Januszem Wodykiem, dyrektorem sprzedaży Vitamizu Sp. z o.o.

Rynek napojów można uznać za nasycony. Czy Pana zdaniem jest jeszcze miejsce na rynku dla nowych firm napojowych?
Małe firmy takie jak Vitamizu są firmami innowacyjnymi z bardzo dobrze ocenianymi przez konsumentów produktami. Z pewnością rynek jest nasycony jeśli chodzi o wodę, energetyki, ale jest też dużo miejsca dla nowych trendów czyli napojów o dobrym smaku i jasnym składzie. Trudna, kosztowna i czasochłonna jest jednak droga do konsumenta. Chociaż dla świadomego klienta nie liczą się reklamy, tylko sama wartość napoju – dobre składniki i przystępna cena na półce sklepowej. Na znalezienie swojego miejsca na rynku potrzeba dużo cierpliwości, ale też szczęścia. Później, dzięki ciężkiej pracy i rozbudowie oferty, umocnić tę pozycję. Pokazać, że jest się partnerem godnym zaufania do współpracy. Firmy wchodzące na rynek nie są traktowane ulgowo i od pierwszego dnia konkurują z największymi. Ale trzeba to traktować jako wyzwanie, a nie trudność.
Jakie trendy na rynku napojów są najsilniejsze, a jakie dopiero zaczynają się przebijać?
Najsilniejsze są bez wątpienia wciąż napoje typu „cola” i rynek cały czas dobrze reaguje na tego typu produkty. Dlatego też nasza „Vegan Cola” dobrze się wpisuje się w ten trend zarówno na rynku polskim, jak i na rynkach zagranicznych. Konsumenci mają coraz większą świadomość, jeśli chodzi o składy napojów, poszukują też nowych smaków w tej kategorii. Rynek polski dla największych graczy rzadko jest rynkiem „testowym” i nowe trendy wchodzą do Polski z opóźnieniem. Dzięki temu jest miejsce dla takich firm jak Vitamizu złożonego z grupy ludzi z wizją oraz pasją, którzy potrafią wcześniej wychwycić nowe trendy i podać je w sposób doceniany przez konsumentów. Widzimy, że w najbliższych latach mocno będzie się rozwijał sektor produktów wegańskich, prozdrowotnych, mających dobry wpływ zarówno na wygląd, jak i samopoczucie. Pojawia się też coraz więcej napojów bazujących na herbatach i składnikach pochodzenia azjatyckiego.
Czy w napojach widoczny jest trend prozdrowotny?
Tak, zwłaszcza mniejsze firmy, tworzą swoje produkty w oparciu o naturalne składniki - bez sztucznych konserwantów czy też słodzików. Ciężko oczekiwać od napojów aby nas leczyły. Ale istotne jest, aby poprzez swój skład, nie wywierały złego wpływu na zdrowie.

Materiał chroniony prawem autorskim - zasady przedruków określa regulamin.